• Ladycocos

Fråga ang pergotime och ägglossning

Jag får väldigt regelbunden ÄL av Pergo, vanligen på dag 17. Man får ju ofta aningens längre cykel av Pergo.
    Får du inte göra VUL för att se om det är blåsor på gång? Det fick jag göra de första månaderns på ca dag 12-13, bara för att man ska vara säker på att dosen Pergo är rätt, dvs inte för låg och inte så hög att man blir överstimulerad, dvs får för många blåsor. Om du inte får ÄL av Pergo så behöver du troligen höja dosen.
    Sen så kan man efter trolig ÄL ta ett blodprov för att se om man har haft ÄL, men jag minns nu inte på vilken dag man brukar ta det.
    Jag behöver inte göra VUL längre då jag svarar så lika vaje månad på Pergo, följer bara upp med ÄLstickor från ca dag 15. Jag testar 2 ggr per dag för att vara säker på att jag hittar toppen. För att inte ruinera mig använder jag storpack som jag köper från www.planera-graviditet.se.

Marajjah_k: Har du inte fått dosen justerad på dessa 5 gånger?

• Ladycocos
    EQ85 skrev 2010-08-20 19:26:46 följande:
    jag undrar, ni som är insatta i det här med uteblivna ägglossingar osv.
    Hur vet man om man inte har ngn ä.l. när kan man få hjälp?
    jag och min sambo började i januari, blev gravid direkt, men fick uteblivet missfall och fick göra abort i april. nu 5 månader senare visar äl-stickorna utslag men inget händer, har inga ägglossningsflytningar heller. är helt snustorr =(
    vad tror ni?
    Får du mens?
    Jag har absolut inga symptom på ÄL, men får utslag på stickorna, och vet via VUL att det är blåsor på tillväxt..
    Om du inte har någon mens så kontakta din gyn!!! Man behöver inte vänta ett år på hjälp hos gyn om man inte har regelbunden  mens!
    Hur ofta testar du med stickorna? Jag testar 2 ggr per dag de aktuella dagarna, för mig är det på hormonbehandling ca 5-6 dagar varje månad, trots att jag tack vare hormonerna har rätt regelbunden ÄL.. Det är lätt att missa utslaget om man inte testar regelbundet...
Svar på tråden Fråga ang pergotime och ägglossning