Anonym (Hanna) skrev 2011-01-18 08:56:06 följande:
Och hur många ÅR ska det hålla på ?
ska det aldrig ge med sig
vänjer sig aldrig barnen/ungdomarna med hembesöken
Nej, vissa barn vänjer sig nog aldrig vid att bo i en familj som de inom sig
vet inte är biologisk, vissa barn drömmer nog inombords att få bo med
sin egen familj (och att allt vore "normalt" där hemma?!)
Såklart att många placerade barn få leva med en ständigt pågående sorgeprocess, över att inte de får leva under s.k. vanliga/normala familjeförhållanden i sin egen familj. Även om de får göra det under tiden de är placerade så kanske de långt därinne funderar på
varför familjehemmet gör det här?
Är det får att de får betalt eller känner alla dessa barn att de blir lika älskade som de andra barnen (bio) i denna familj?
Älskar ni denne pojke på samma sätt som er andra barn? Kan det vara så att han känner av att du/ni är lite upppgivna/trötta på honom och att han därför agerar ännu mer? Det är ju en klassiker att barn som känner sig lite "utanför" ( i hemmet, i skolan, i bio-familjen, i kompisgänget?) skapar negativ uppmärksamhet i kring sig.
Det låter som att ni är i stort behov av handledning för att kunna jobba aktivt med både era och pojkens känslor kring det faktum att han är placerad hos er.
Jag vill inte döma på någort sätt men känner att jag blir lite illa berörd när familjehem vill "ge upp" när man stöter på patrull/motstånd. Jag menar....dessa problem får man ju i många familjer, i sin egen bio-familj och man kan känna att man vill reklamera sin egen unge också emellanåt men det funkar ju inte så?
Har man skaffat barn (eller öppnat upp sitt hem som familjehem) så kan man ju inte backa när det blir jobbigt - utan man får kämpa ännu hårdare!
Det ÄR tufft med tonåringar och kanske ännu tuffare med placerade tonåringar emnd et ingår i själva uppdraget att vara förälder för denna pojke även när det blåser hårt runt omkring honom, han
behöver det!
Prata med er uppdragsgivare igen och igen och igen om det behövs, men ni har RÄTT till att få hjälp i detta innan det går så långt att pojken behöver flytta igen, mitt i den stormigaste perioden i livet?