• tomcar1

Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

Hej !

Vi har precis fått veta att mamman tackar nej till oss som kontaktfamilj. Detta var andra uppdraget där den andra parten tackar nej.  Jättetråkigt, för vi tyckte detta kändes jättebra. jag tror de ryggar tillbaka lite, när jag säger att jag har en sjukdom. Jag tycker att det är bättre att vara ärlig om det, än att ljuga. Men som sagt detta blev en besvikelse både för mig och maken, vi kände verkligen för detta uppdrag : (

• tomcar1

Anonym...nej, socialen ser inte det som ett hinder. Jag lever i stort sett som andra. Se gärna min presentation, där står det om mig. Vi är godkända som kontakfamilj.

• tomcar1

Anonym "Jenny"...har mailat dem tillbaka och frågat varför hon har sagt nej, men jag mailade så sent, så jag förväntar mig ett svar först imorgon. Vi får se , men vi vill gärna veta varför, då allt verkade så himla bra när vi träffades. Tråkigt är det iallafall, så nu är det bara att vänta vidare

• tomcar1

Anonym inlägg 542....varför undrar du kring det ? Vi blev utredda 2003.

Jag kan tänka mig att det är avståndet. Hon bor i en annan kommun och har ingen bil eller pengar att ta pendel eller buss direkt. Vi sa att vi skulle hämta och lämna. Det var inte alls främmande för oss, men någonting gjorde att hon sa nej. Vi har inte fått veta varför ännu. Jag hoppas att vi får det, för vi vill gärna veta.
    /tomcar1

• tomcar1

anonym...nej, tyvärr. Vi har blivit erbjudna ett par. Ett där barnen blev ärende för familjehem, så det sprack, ett ärende med autistisk pojke, där föräldrarna sa nej pga avståndet och nu detta och mamman sa nej.

• tomcar1

Anonym (kontaktfamilj)....vi tycker också att det är konstigt givetvis och har också frågat om detta. Då säger de bara att de enbart har barn med svår ADHD/DAMP. Vi har flera ¨gånger sagt att vi kan ta barn som har sociala problem och inte enbart barn med funktionshinder, men det verkar man inte förstå. Vi har vänt oss till grannkommun och de är jättebra. har bara varit social problematik. Vände oss även till Motala kommun, då de ligger närmast för vår del. De hade inget behov av vår hjälp, så nu står vi på ruta ett igen och kan inte mer än maila och ringa ibland och fråga om de har något uppdrag. Jättetråkigt, för åren går och man tappar ju till slut sugen på att ställa upp, men ännu så vill vi : )

• tomcar1

anonym (kontaktfamilj)....en gång i månaden var förut när maklens dotter som är autistisk kom ofta, nu kommer hon bara en helg i månaden, så vi har sagt att vi kan ha oftare och det vet kommunerna om.

• tomcar1

maken och jag kanske har varit för snälla ? De (kommunerna) säger bara hela tiden, att de inte har uppdrag som matchar med oss och att det måste göra det, att det gäller fler helger än vad vi kan ställ aupp på, att det är för "jobbiga" ärenden m.m
    jag vet inte, kanske dags att höra av sig till dom igen

• tomcar1

Anonym "mormor"....tack så mycket för ditt inlägg och tack ni andra som direkt hakar på. Vad är detta ? Var har jags krivit att vi vill ha enkla uppdrag ? Däremot har jag säkert skrivit, att vi inte vill ha svåra uppdrag som kräver medicinering  och tillsyn dygnate runt. Jag vet inte hur ni har gjort er utredning, men när vi gjorde våran som dessutom är baserad på tidigare adoptionsutredning, så fick vi frågan vilken ålder vi kunde tänka oss, vilka ev. sorts funktionshinder vi kunde tänka oss m.m

Tråkigt att komma in och läsa det några av er hars krivit, hade precis tänkt och berätta om att vi idag fått en ny förfrågan, men nu känns det inte roligt längre : (

• tomcar1

Vågar knapp skriva här, men följer en del av er som jag haft kontakt med från början nästan. Vi ska träffa uppdragets handläggare + vår handläggare den 16/12 angående det nya uppdrag vi har blivit erbjudna som kontaktfamilj : )

• tomcar1

Hej !

Vi skulle ha åkt till grannkommunen idag och hört mer om vårat ev. kontaktfamiljsuppdrag och så jädra typisk, då blir maken kanonförkyld och kan knappt tala och det snöar som attan och blåser och de varnar på radion för trafikproblem på vägarna. Bara att tacka nej. Det är sååå typiskt : (

Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer