Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
Hej alla i tråden! Har läst länge utan att själv skriva något. Min man och jag har en familj som består av tre biobarn mellan 4-14 år och en placerad pojke sedan snart ett år på 15år. Nu har vi börjat känna att vi har problem. Det tråkiga är även att vi precis har fått byta social-sekr och inte trivs så bra.
Vår fosterson är en jätte rar och mysig kille som vi tycker mycket om. Han är bara så gnällig! Det fungerar tyvärr inte så bra med relationenerna med hans bio-familj/släkt så jag förstår att han har det tufft. Problemet är att så fort man säger till honom så blir han ledsen och börjar gråta. Det kan röra sig om en sådan enkel sak som att jag ber honom hänga upp sin jacka, direkt ser man att han har fått tårar i ögonen. Jag har svårt att hantera detta så jag ignorerar tårarna eller slätar över det jag har sagt så då brukar han sluta. Min man blir däremot arg och skickar ibland upp honom på rummet och då blir det ju hundra gånger värre. Han menar på att det är ett sätt för vår fosterson att utöva makt. Jag vet inte riktigt faktiskt. Han borde ju fatta att det inte går vid det här laget och att det bara blir värre.
Annars har det gått jätte bra. Skolan fungerar helt OK och han har fått kompisar. Har pratat med vår kontakt på soc men hon kan inte komma med några konkreta råd.
Hoppas någon här har några tips! Tack på förhand!