Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
Lycka till med allt.
Någon som vet lite mer om barn som lever med en ensamstående förälder med borderline. Vill mest få lite mer insikt i hur vår lilla tjej som kommer var tredje helg har det. Dessutom har vår socialsekreterare indikerat att det inte funkar så bra hemma i perioder. Barnet reagerar väldigt starkt (enligt mig) när vi höjer rösten och vill vara till lags i varje liten situation om hon inte råkar "glömma bort det".
JAG VET att det finns både bra och dåliga jourhem/familjehem!
JAG VET att det inte är världens "lättaste jobb" och att det är underbart och fantastiskt att det finns människor som vill "arbeta" med att ta hand om andras barn som dom av en eller en annan anledning inte klarar av själva.
JAG VET också att det tyvärr är många och alldeles för många som enbart gör det för pangarnas skull!
Kan tänka mig att det blir ett jäkla liv nu men JAG VET att det är så och är så alldeles för ofta!
Känner flera jourhem/familjehem som bara gör det för pengarnas skull! Antingen så åtar dom sig flera barn (det är det som mest lönar sig, dom flesta får alltså ut åtminstone 10.000 / barn sen är det ju bara att räkna, känner själv en familj som har sex barn placerade = dom får alltså ut över 70.000 i månaden) och lever endast på detta ( som kan vara en REJÄL inkomst, från kommunen något lägre men från privata org relativt hög) och så finns det som som faktiskt inte kan få ett annat jobb av någon anledning och det enda dom kan försörja sig på är att vara ett jourhem/familjehem!
Tycker att det både är tråkigt och dåligt att det hyssas så mycket om det när vi alla vet att det finns och i stor utsträckning! Ja, som sagt va jag själv känner flera sådana familjer!
Blir rätt trött på allt detta gnäll om "dåligt betalt" och om hur tuffa alla uppdrag kan vara....
Ja visst finns det såna men gud så många lätta och "vanliga" barn som placeras i annat boende och inte alls på något sätt att svåra eller jobbiga att ha med att göra.
Har läst "flera trådar" på olika sidor och det är alltid ett sånt jävla gnäll om hur lite betalt det är och hur mycket dom gör för barnen hela tiden....
Har även läst skrämmande saker på en av dessa sidor om hur jourhems/familjehems familjer "tar råd av varandra" och det måste jag säga va hemskt att läsa..... hur behandlas egentligen dessa barn?????
Och hela tiden så faller dom tillbaka på hur lite pengar dom får för bördan!!!!!!!!