Inlägg från: MammaAlex |Visa alla inlägg
  • MammaAlex

Septemberbarn 2009 DEL 3

Trevligt med ny tråd!

På lördag Flyttar Alexander till eget rum=) Han vaknar ofta av makens väckarklocka så vi hoppas att det ska hjälpa honom att sova längre på natten....

Nu är han kinkig=)

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • MammaAlex

Alexander har sovit gott hela natten. Han var så tyst i morse när maken gick upp att han fick gå till sängen och kolla så han andades =) Udrar om han gjorde  det bara för att vi bestämt att han ska flytta ut ur vårt sovrum ;)

Jag gav ca 1 tesked messmör i den riktiga maten (alltså en gång om dan) och kan väl säga att jag såg effekt dagen efter. Nu behövs det inte längre.  Olja i maten hjälper inte på detta stället. Just nu får han även katrinplommon på morrongröten.

Får man fortfarande kräka av sig på sina svärföräldrar? ;)
    Alexander farfar är väldigt överbeskyddande på honom, han gillar inte när jag busar och håller Alex upp och ner till exempel. han är ofta framme och kollar om han ligger på golvet så att nappen inte ligger vid halsen och är obekväm o sådär. Blir han kinkig i stolen är han snabb med att säga att han nog är lite trött i ryggen. När de var här i onsdags kväll gicck jag och gjorde iordning vällingen medans farmor tog på honom pyjamasen. När hon var klar fick hon flaskan och skulle ge honom. Då säger farfar till henne att hon ska kolla så att vällingen inte är för varm............ *haha* jag bara tittade på honom och sa att jag har koll på det....
    Tror han att vi medvetet vill skada vår unge eller??? Jag och maken har konstaterat att Alexander aldrig någonsin kommer att slå sig när hans farfar är i närheten.

idag ska vår föräldrargrupp börja (igen) Jag har funderingar på att stänga av alla telefoner så att de säkert inte kan ringa och säga att det inte blir något ;)

Ha en bra dag!

• MammaAlex

Här blir det flygande jacob ikväll! Jag tycker det är så himla gott!
    Imorgon ska vi ha kmopisar här på kvällen som är vegetarianer så då blir det gratinerad halloumipasta (recept finns på ica.se) Är grymt gott!

Föräldragruppen var väl sådär idag. Vi var bara 3 stycken där och egentligen hade hon tänkt ställa in men hon ville komma igång (och visste ju att vi med ville det)

Igår provade jag ta med Alex in i duschen men det gillade han verkligen inte. Var lite spännande i början men blev ganska snabbt tråkigt. Så här håller vi oss till badande!

Idag la jag honom i babygymmet (har inte använt det på några veckor) och då var det helt plötsligt skoj igen=) Så det åker inte upp på vinden än.

• MammaAlex

Emma!
    Hoppas han blir bra igen! Är inget alls roligt när sådant händer, oavsett om de är gamla eller inte och hur förberedd man än är på det. Kramar till dig!

• MammaAlex

Här är en till som är konstant trött!

I lördags flyttade Alex till sitt eget rum. Förutom att han vaknar ett par gånger på natten så resulterade det idag i att jag fick sova till halv 8! Återstår att se om det är något som kommer vara eller inte.

Idag har jag varit hos tandläkaren igen, han lagade 4 tänder. En i nedankäken och tre där uppe. Den som var där nere skulle gå på max en halv minut att laga så han tyckte inte det var lönt med bedövning. Det tyckte jag var helt ok men FAN vad ont det gjorde. Tänkte efteråt att det är underligt att jag klarade föda barn utan bedövning men knappt detta.... *hihi*

Imorgon blir det ullared. Så då är det uppstigning kl. 5. Ska lämna Alex halv 6 hos min mamma (som tyvärr blivit förkyld men det får gå ändå) Sen åker vi från svärmor klockan 6. Känner att jag kommer sakna A massor men det ska ändå bli skönt att få åka iväg en heldag själv=) Har skrivit matschema och lämnat maten där idag.

Så skönt att din morfar blivit bättre Emma. Min farmor håller på att bli sämre nu. Hon är 97 år och har urinvägsinfektion hela tiden. Nu hade hon blivit ännu tröttare och trillat ännu en gång (troligén propp) så pappa trodde inte hon klarar våren. Hon är den enda av de gamle som jag har kvar så det är ju lite tråkigt. Hon har ju ändå fått leva länge och fått 13 barnbarn, 16 barnbarnsbarn och ett barnbarns barnbarn=) Mycket mer kan man väl inte begära=) Hon började dock säga för typ 6 år sedan att "ja detta är väl sista julen jag firar med er" Så man kan ju lugnt säga att hon är nöjd med sitt liv i alla fall.

• MammaAlex

Nu ska vi köra till BVC för en extra vägning. Vägde Alex på vår våg hemma igår och enligt den  vägde han bara 8 kg. Sist på BVC vägde han 8,8. Jag har testat innan och vet att vår väger ca 2 hg mindre.... Hoppas vekrligen att det bara var något galet med vågen igår...

Lycka till Pamsa! Allt kommer fixa sig!

• MammaAlex

SomSom tur är var våran våg fel! Han hade gått upp till 9,1 så han ligger fortfarande exakt på sin kurva. SKÖNT! Skönt med att jag fick komma dit idag, annars hade man ju gått och oroat sig hela påsken....

frågade lite om när man ska börja med mellanmål på eftermiddagen också (enligt broschyren man fick från BVC behövs det nte än9 men hon tyckte att om maten gick bra kunde vi köra på md att ge ersättningen som mellanmål istället och sedan ge friktig mat som kvällsmat också=) Roligt! Skönt också med en BVC-sköterska som tycker att det är en bra idé att hålla kvar vid ersättning trots attf han passerat 6 månader=)

• MammaAlex

Uach ja Emma, det är läskigt när inte andra kan köra vettigt. Har som tur var alldrig varit riktigt nära själv.

Dagen har ägnats ute i trädgården. Alexander fick sitta på filtar på gräsmattan och leka en stund och titta på medans han pappa klippte träd=)

Balder: Det är säkert din våg hemma som visar rätt (jag litar inte på dem som står på gym och badhus=)) Det är ju dock tråkigt för mig att våran våg visar så fel..... då har jag ju ännu ett kilo kvar att gå ner. Jag som just sagt upp gymkortet.... Blir till att börja lite smått med fotboll igen.

Idag har vi provat att ge A riktigt mat på kvällen med. Återstår att se hur det funkar. Ersättningen som han fick till mellanmål på eftermiddagen kom upp igen. Fortsätter han så så får vi nog lägga om tiderna lite.

I morgon kommer mannen syster hit och ska fota Alexander lite (hon har systemkamera) Ska bli himla skoj! Sen åker vi till svärföräldrarna för påskmiddag.

Nä nu sak jag joina maken i soffan!

Glad påsk!

• MammaAlex

Lupin: Lycka till med syskonverkstan=) Här kommer det att väntas ett tag till. Maken vill gärna vänta tills Alexander är 3 och jag vill nog lite tidigare. Får väl se vem som vinner ;)

Vågar knappt skriva det men nu har Alex sovit till 9 två dagar i rad. I går natt var han vaken mellan halv 12 och halv 2 innan han somnade igen. När jag vaknade på morgonen gick jag in och kollade så han levde och då sov han på magen. Så i natt när han vaknade halv 12 fick han först sitta lite i mitt knä och sedan ligga på mage på golvet ( i sitt rum som fortfarande var släckt i) sen vid 12 la jag honom på mage i sin säng och då somnade han om. Ska nog prova att lägga honom på mage direkt ikväll eftersom det verkar som att han sover bättre då. Vi kör helt med välling på kvällen.

Idag ska vi åka och hälsa på min farmor på sjukhus. Hon har haft UVI i typ 1,5 månad i sträck och i fredags var hon så slut på morgonen att hon inte velat äta frukost och knappt tittat på hemtjänsten så nu ligger hon inne med penicilin direkt i blodet. Återstår att se om hon blir bra igen.

• MammaAlex

Just det babysittern var det... Den står fortfarande framme. Kommer kanske användas någon gång om han måste sitta still vid något tillfälle. Fast vi har ju sele till hans matstol så man kan ju sätta honom i den också då. Så tror nog att den åker undan snart. Med tanke på att vi inte ens har syskonbarn än så är det inte så aktuellt att sälja, kan tänka mig att den kommer lånas ut.

Usch nu snöar det!!! Här har varit toppenväder nu de senaste dagarna.

Stackars lille Loke. Hoppas han blir bättre snart. Både för hans skulle och mycket för din Sephiroth. Förstår att det är otroligt jobbigt!

ja sömnen njuter vi av så länge det går=) Typiskt att det var makens morgnar han sov länge...=)

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3