Inlägg från: En Dum En |Visa alla inlägg
  • En Dum En

Matvägran på "riktigt", del 13

Jag tror han bara är sen i talet. Storebror började inte prata ordentligt förrän han var 3. Det var just när jag läste om att dom kunde tappa ord som jag kände hjärtat fladdra till.
    Dom gånger jag inte får ögonkontakt med honom känns det som han väljer att inte titta på mig. Om han är upptagen med nåt och jag ropar eller säger åt honom att göra något och han inte vill så ser jag att han hör men han struntar i mig och fortsätter jag tjata blir han sur och arg och stampar med fötterna. En riktig liten argbigga är han. Men både hans far, mor och storebror har temperament så det är ju inte konstigt....

Om vi är med andra barn så hänger han på i deras lekar och har hur kul som helst. Han är jättesocial och älskar att träffa folk. När vi är på dagis för att hämta storebror knallar han in där som han äger stället och armbågar sig in i mitten av alla barn.

Men...sen är det hans ovilja att byta saker han är van vid. Det är ett stort trauma att byta till gympadojjor från vinterstövlar. Och sen hans psykbryt som han får flera gånger om dagen. Det kan bero på att jag trycker på fjärrkontrollen när han ville. Eller att jag inte får hjälpa honom med vissa saker. Allt ska göras på hans sätt och i hans ordning annars lägger han sig på golvet och gråter. Jag vet inte om jag börjar bli galen och missta vanlig 2-års trots för nåt annat?? Hade han ätit som ett vanligt barn hade jag nog inte ens tänkt i dom här banorna. Nu letar jag med ljus och lykta efter ett skäl till hans matvägran...

• En Dum En

Nu har jag lagt in en bild så ni kan se hur E ser ut

• En Dum En

Han har nog blivit trotsigare nu...psykologen tror att det beror på att han försöker kontrollera andra saker än maten. Och förhoppningsvis är det positvt.

Han kanske inte är autistisk. Han kanske är en sån som kommer tända och släcka lampan 50 ggr innan han kan gå ut ur ett rum.....suck...

Jag har frågat psykologen säkert 10 ggr om hon ser några tecken på autism och hon säger nej varje gång. Samtidigt kan jag inte släppa det. Han kanske bara är "speciell" som person. Jag får väl se tiden an helt enkelt och hoppas han blir som han ska i alla fall. Hursomhelst så ändrar inte en diagnos på den han är. Han är fortfarande min lilla smurf.

• En Dum En

Blir det nån träff i sommar? Vore roligt att få ett ansikte till personen bakom skärmen.

• En Dum En

En helt annan fråga...en bekants barn som ätit dåligt (bara nån sorts specialvälling) var 90 cm lång när han var 2 år så han får tillväxthormoner!! Är inte det konstigt? E var bara 85 cm när han var 2 och storebror var 88. Storebror är stor nu för sin ålder, han fyller 4 om några månader men folk tror han är minst 5. Pappa är 191 cm så dom kanske blir ganska långa men inte var 90 cm kort?? Då är ju mina midgets.
    Har nån annan fått tillväxthormon?

• En Dum En

Tack förresten. Jag tycker också han är söt

• En Dum En
    michiara skrev 2010-06-18 10:36:32 följande:
    Ja, jag är intresserad av en träff i Hagaparken, (Om någon har förslag på datum får ni gärna skriva det efter ert namn nedan):

Skumboll
    Michiara
    Solstrålen76
    En Dum En kommer oxå!!
  • En Dum En

Det där med att dubbla längden vid 2 kan inte stämma. Min äldsta son var 88 cm när han var 2 år men han började inte skjuta på längden förrän han var 3. Lillebror var bara 85 cm. Deras pappa är 191 cm så bvc räknade ut att dom skulle bli ca 188 cm. Alla i min sambos släkt är giganter. Barnens farbror är 193 cm, fastrarna är 188 cm, 178 cm och yngsta är 15 och hon är 175 hittills och växer fortfarande. Om mina killar blir 170 blir jag rätt förvånad. Fast Brad Pitt är runt 180 cm lång, Johnny Depp 178 cm.....så dom kan bli läckra ändå

• En Dum En

Ska vi ta en vardag eller helg? Jag är föräldraledig och kan båda.
    Vad sägs om nån gång i mitten av juli? 16 juli är en fredag och 17 en lördag. Nån av dom dagarna förslagsvis?

• En Dum En
    marie björkefjord skrev 2010-06-25 10:57:19 följande:
    Hejsan!!
    har läst lite grann bara är så mycket att läsa..
    Jag har en dotter på 8 ½ månad som matvägrar vi har nu varit inlagda på barnklinik och hon
    har nu fått sond i näsan då hon inte är. hon får mini max blandat med lite ersättning.
    Har kontakt med dietist och logoped och går på vägningar och har kontakt med läkare.
    Jag måste altid erbjuda mat pure först sen ersättning med minimax och sist sonda.
    Men hon tolal vägrar mat kankse får i henne 1 tesked ibland. Men jag har under några tillfällen fått i henne ½ portion gröt . Hon kan äta smörgås rån ibland små brödbitar . Men nu sen hon fick sonden har det blivit ännu värre hon vägrar att ta flaskan i munnen har ni varit med om det ni som sondr genom näsan? och igår små spydde hon under hela dagen efter varje mål fick även sonda henne varje måltid sen inatt vid kl . 01 kaskad spydde hon ner sängen mej och henne det tog aldrig slut ringde barn men dom  sa at jag skulle avvkta och åka upp om det blev värre något ni varit med om?? dom har gjort mass utredningar och tagit prover men inte hittat något om man kan säga fel. det dom ska göra i nästa vecka är att röntga hennes hals och mage och att hon ska få dricka något. Hon har krånglat med maten sen 2 månade och det har blivit värre och värre hur började matvägran för era barn? har det blivit bättre eller sämre ?? vill så gärna att hon ska äta men är ointresserad och värka aldrig hungrig.. oj vad lång det blev ..
    Tacksam för svar ..
    Låter ganska likt min son. Han ville inte prova mat en period när han hade sond för han upptäckte hur bekvämt det var att bli mätt utan att behöva öppna munnen. Han fyllde 2 i mars och dom har fortfarande inte hittat några fel på honom. Han vill inte äta bara. Han är inte röntgad för enligt gastro kan han äta utan problem. Han kan äta och svälja men av nån anledning väljer han att inte göra det.
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13