Matvägran på "riktigt", del 13
Jag tror han bara är sen i talet. Storebror började inte prata ordentligt förrän han var 3. Det var just när jag läste om att dom kunde tappa ord som jag kände hjärtat fladdra till.
Dom gånger jag inte får ögonkontakt med honom känns det som han väljer att inte titta på mig. Om han är upptagen med nåt och jag ropar eller säger åt honom att göra något och han inte vill så ser jag att han hör men han struntar i mig och fortsätter jag tjata blir han sur och arg och stampar med fötterna. En riktig liten argbigga är han. Men både hans far, mor och storebror har temperament så det är ju inte konstigt....
Om vi är med andra barn så hänger han på i deras lekar och har hur kul som helst. Han är jättesocial och älskar att träffa folk. När vi är på dagis för att hämta storebror knallar han in där som han äger stället och armbågar sig in i mitten av alla barn.
Men...sen är det hans ovilja att byta saker han är van vid. Det är ett stort trauma att byta till gympadojjor från vinterstövlar. Och sen hans psykbryt som han får flera gånger om dagen. Det kan bero på att jag trycker på fjärrkontrollen när han ville. Eller att jag inte får hjälpa honom med vissa saker. Allt ska göras på hans sätt och i hans ordning annars lägger han sig på golvet och gråter. Jag vet inte om jag börjar bli galen och missta vanlig 2-års trots för nåt annat?? Hade han ätit som ett vanligt barn hade jag nog inte ens tänkt i dom här banorna. Nu letar jag med ljus och lykta efter ett skäl till hans matvägran...