• lemco

Matvägran på "riktigt", del 13

En Dum En skrev 2010-04-07 21:50:00 följande:
    lemco: om han gillar majsgröten men blir förstoppad kan du inte be om ett recept på nåt som löser upp lite i magen? Min lill-kille får ex-lax i all sin mat annars blir han jättehård. Ex-laxen löser helt upp sig och är smakfri.
    Han får importal ex lax, menden hjälper inte.
    ska antagligen börja med movicol junior som förhoppningsvis hjälper bättre.
    dessutom ska han stå på mjölkfritt nu, för han mår bättre då.
  • lemco
    Carro skrev 2010-04-14 02:31:25 följande:
    lemco;Du beskrev till stor del min son, hur han har varitEj mjölkproteinallergi skriver du, har dom uteslutit det på annat sätt än genom pricktest?Min Sam var tydligt allergisk sina 4 första månader och då var jag mjölkfri, sen verkade det gå tillbaks, så jag kunde äta mjölkprodukter igen, han fick inga utslag eller ngt sånt..Hans magonda fortsatte dock och han kunde fortfarande inte bajsa (han är också utredd för Hirschsprung)..Bajsandet kom igång när han var 8 månader (ja, dvs jag behövde inte använda tempen varje dag för att hjälpa honom att bajsa längre, men han var fortfarande förstoppad eller iaf stenhård i magen)..Han fick Nexium en period och ett tag sov han iaf lite bättre på natten.När han var nästan två år så gjordes en gastroskopi som visade att han var irriterad i tarmen och nästan samtidigt så fick han nässelutslag över hela kroppen, det var ändå mjölkproteinallergi.Nutra hade Sam aldrig fått för sig att svälja, plus att (jag vet inte om ngn annan har skrivit det till dig redan) en del med mjölkproteinallergi kan reagera på den även om den ska vara mjölkfri.Så vi fick utskrivet Neocate sondnäring som vi istället gör välling på (man kan slänga i lite vaniljsocker så smakar den "bra")Sam började gå upp i vikt en del och framförallt, magen strulade inte alls på samma sätt längre!Visst, han kan fortfarande vara hård i magen ibland, men på sin höjd så får han lite lactulos isf, snacka om skillnad!Sams matvägran sitter i huvudet, han har asocierat mat med obehag och smärtor.. Nu släpper det sakta men säkert, men det kommer ta lång tid innan han är "frisk"..Det hade kanske inte skadat om ni hade fått testa att ge honom ngt annat, som t ex Neocate för att se om det kunnat hjälpa mot förstoppningar?Hur är det med fiber, får ni i honom några alls (iom han äter gröt)?
    Läkaren vill inte skriva ut neocate, eftersom han e så stor!!!!!!! (16 mån)
    så just nu lever han på sinlac gröt el risdryck/sinlac på natten...

läkaren menar att han måste ju äta vanlig mat... e inte så lätt när han inte kan äta bitar...samt att han kräks av tex hipps från 6 mån, gillar ej smaken...

en annan läkare menar att det e ingen fara att han inte äter, eftersom han ej e underviktig, och tycker att jag ska svälta honom ,och att han då så småningom vill äta...
    tro mig ,det funkar ej, han blir bara ledsen och kräks el gråter tills han somnar...

dumma läkare som inte tar matvägran på allvar...
  • lemco

Nu vill min son inte ens äta gröt...sen i sön dricker han enbart:juice på dagtid, samt att han ätit 2 smörgåsrån, på kvällen får jag i honom sinlacvälling...

e d riktigt normalt?
    Det e såå konstigt att på dag tid vill han verkligen inte äta...
    fick i honom 1/2 burk päronpure idag, men han bara vägrar mat,
    samt att han ratar gröten oxå...

hän kräks om man försöker ge honom nåt han inte vill ha,....

vad ska jag göra?

Han e 16 mån...
    Har verkligen försökt allt...

• lemco
    Preppy skrev 2010-04-15 20:54:34 följande:
    solstrålen: Nej, du ska inte låta det vara. Jag skulle bli jättearg och ledsen om vårt dagis hittade på något så löjligt.carro: Såå skönt med vanliga doktorn. Den ni hade verkade ju inte riktig i huvudet.Bubbla: Så skönt att det funkar! Visst inser man att de inte är riktigt ok när de inte vill äta även om de håller på att torka ut eller svälta sig till döds. Skönt att du inte har två sådana. Härligt att liten har ett matsug!lemco: Ja du. Vi har alla varit där på ett eller annat sätt. Vi fick inte hjälp förrän A gått ner 3,5 kurvor, kissade en gång per dygn i tre veckor och bara ramlade och grät hela tiden. Då var han 18 mån. Hoppas verkligen att ni inte ska behöva gå så långt. Tyvärr verkar sjukvården inte fatta. Har ni träffat logoped? Dietit? Om inte så kan du absolut kräva det och dessa personer träffar ju barnet under en längre tid än läkaren och får ju också se barnet i matsituationen. Det var vår dietist och logoped som slog larm så att vi fick sond. Testa med det. Kram!Skumboll: Örghhhh är allt jag har att säga. Vi fick veta på Habben att A skulle ha haft sänkt avgift för att han är ett specialbarn. Hmmm den har de allt lurat oss på. Barn med särskilda behov ska ha 15 h gratis. I alla fall i vår kommun. Det har vi inte fått.....men nu ska de få höra.Vi blir med all sanorlikhet inskrivna på Hab. Känns bra. Det blev snack om avlösare och annat men jag är inte riktigt där i huvudet. Snart kanske. Vi kommer nog inte att få ha kvar den braiga doktorn vi träffade i måndags, det var bara ett lycko att någon avbokat en tid. Hoppas att neuro på Hab är lika bra.
    Men fy vad fruktansvärt...varför ska det behöva gå så långt innan man får hjälp?
    det borde ju vara bättre att få hjälp innan!
    vad gör man hos en logoped?
    dietisten tog mig inte på allvar eftersom han ej är underviktig än...
    hon menade att så länge han dricker e allt frid o fröjd...
  • lemco
    meku skrev 2010-04-14 22:18:59 följande:
    Bubbla: Herregud vad jobbigt det låter med sond på den lilla bebisen också! Hur har det gått? Hoppas verkligen att sonden är borta nu. Jag skulle nog försöka ha is i magen och inte mata på i sonden, men det är ju lättare sagt än gjort. Är det nåt jag verkligen ångrar så är det att jag inte försökte lite mer med att amma L i början, trots att de sa åt mig att sluta amma (!!!!) och gå över till sondmatning, för att han inte skulle orka amma. Önskar att jag haft lite mer is i magen och gett amningen lite mer tid. Nu var ju min kille prematur och det är ju inte din, så det kommer säkert att fixa sig!Ett tips till alla: Föräldraföreningen för prematurfödda barn i Stockholm har en föreläsningskväll den 22 april på Sös om ätovilja och sorgebearbetning. En logoped och en specialpedagog kommer och berättar om hur barnet kan tänkas uppfatta sina svårigheter, hur föräldrarna funderar över och hanterar sitt barn som inte vill äta. Det kan ju vara intressant också för er som inte har prematura barn?
    kan matvägran hänga i hop med att dom är för tidigt födda?

Min kille är inte jättemkt för tidigt född, 1 mån...
  • lemco
    Preppy skrev 2010-04-15 21:14:34 följande:
    lemco: Ja visst är det hemskt. Tror alla som fått hjälp har fått kämpa lika hårt, tyvärr. Logopeden kan se mycket av att titta på barnet när det äter (eller inte äter). Varför de är ovilliga och komma med tips på vad man kan träna på. De brukar även ha möten med läkare och dietister så framkommer något så kanske läkarna fattar läget bättre.Skumboll: Örghhh igen. Tror Hab-kuratorn nämde att man kan få det retro......Bra för mig som ska betala tillbaka en hel massa på skatten.....snyft
    ok,tack för svaret,
    så då ska man försöka få barnet átt äta/dricka något
    när man e där?

det lär ju inte gå...
    Ja kanske lite juice går bra...
  • lemco
    Preppy skrev 2010-04-15 21:14:34 följande:
    lemco: Ja visst är det hemskt. Tror alla som fått hjälp har fått kämpa lika hårt, tyvärr. Logopeden kan se mycket av att titta på barnet när det äter (eller inte äter). Varför de är ovilliga och komma med tips på vad man kan träna på. De brukar även ha möten med läkare och dietister så framkommer något så kanske läkarna fattar läget bättre.Skumboll: Örghhh igen. Tror Hab-kuratorn nämde att man kan få det retro......Bra för mig som ska betala tillbaka en hel massa på skatten.....snyft
    brukar det finnas någon förklaring till varför barn matvägrar?
  • lemco

Hej!
    får jag bara fråga,
    när ger man näringsdyck till barn?

erfarenhet om den är god?

tänkte på nutrini..

när skriver dom ut såna?

är det svårt för barn att tycka om smaken?

många frågor, hoppas nån kan svara.

Tack...

• lemco

Hej!

Jag måste bara fråga om råd...
    min son är 1 år och 9 månader gammal, mjälkproteinallergisk,reflux,kronisk astma,och
    kronisk förstoppning.
    Lever på enagovälling och liiiite enagogröt.

men totalvägrar mat...
    det e såjobbigt med alla männoskor som i all välmening ger
    "goda råd" som att tex: låt honom äta själv, bla bla bla...
    tro mig , har provat allt...

vet inte riktigt var man kan vända sig, känns ju som att det e nåt annat fel än
    att han inte vill äta...

har funderingar på om att det kanske gör ont att svälja bitsr, för när han väl försökt kräks han
    upp el sätter i halsen...
    vägrar verkligen all mat...
    ibland äter han fruktpure,glass,youghurt.

men jag kan verkligen inte förstå varför en del barn inte vill/kan äta, vill ju
    så gärna veta varför han vägrar mat.

har inskolning på dagis nu, och jag vet inte hur det ska gå,
    dom kan ju inte ge honom välling där...

usch, vem ska man kontakta och hur länge är det normalt att ett
    barn vägrar mat?

ursäkta det långa inlägget....

• lemco
    Skumboll skrev 2010-09-04 21:20:44 följande:
    Först, har ni någon läkarkontakt (borde ni ju ha i och med diagnoser) och dietist? Vad säger de om maten?
    Äter han så pass mycket välling att han klarar sig på det? 

En del barn har medicinska hinder, andra är helt friska men äter ändå inte. 
    Med tanke på att din lille har reflux, magproblem, astma så skulle jag nog sätta en tia på att det har med det att göra. 

Klart dagis får ge honom välling om han inte äter annat! Har de inte tid får de söka extra resurs för honom, han ska ju inte behöva gå hungrig hela dagarna. Har du pratat med dagis om problemet?

problemet med min lilla är att handricker bara välling om han får ligga ner i sängen o ätai lugn o ro...
    annars är det stopp, så närjag e ute nånstans brukar man oftast skynda hem för att han ska äta lite...
    tror du att man kan få resurs till honom på dagis?
    han äter ca 300-400 ml välling per dygn..totalt..sen ca 1/2 portion gröt om jag har tur...
  • lemco
    Liljan75 skrev 2010-09-04 23:29:19 följande:
    Lemco: Våra barn har ju väldigt lika problem med matvägran o astma,reflux,förstoppning, ( Fast nu för tiden har min son mkt gaser o diaree trots att han är förstoppad ) komjölkproteinkänsliga. Min son får enagoo välling på förskolan. Det är det enda han äter i stort sätt. Ibland smakar han lite väl puread mat men det kan gå många dagar emellan. Förskolan har ansökt att få en resurs för att ha tid att göra välling till honom o också försöka få honom att äta mat. De blev beviljad en person på 10 timmar i veckan men som samtidigt är resurs och ett annat barn o i praktiken är hon alltså där jämt när min son är där. Jätteskönt!

Eftersom din son har svårt att äta om det inte är i lugn o ro så är det ju en stor anledning till att förskolan verkligen ansöker efter en extra resurs så inte ordinarie personal som inte ens har tid ska slänga i hop vällingen o ge den till honom samtidigt som de tar hand om andra barn. Så jag skulle definitivt trycka på att ni behöver denna resurs. Så kan han få sitta med de andra barnen att äta först o förhoppningsvis bli inspererad att smaka lite o sen kan resursen gå undan med honom o ge honom välling på ett lugnt o ostört ställe. Man kan ju hoppas på att det blir en rutin för honom att så småningom känna sig trygg nog att kunna äta välling där med. Förstår din oro verkligen. Jag gick till dagis hela första månaden på lunchen för att ge välling själv. Det som också är skönt är att om han inte vill ha välling just då kan hon försöka igen senare o det skulle ju aldrig ordinarie personal ha tid till.

Måste fråga  dig en sak eftersom våra barn har ganska lika problem: har det ngn gång varit bättre om din son varit förkylningsfri dvs även på matfronten? Min son är alltid förkyld men vi hade ungefär en förkylniingfri månad  då refluxen o astman var bättre o då började han smaka mkt mer saker om det var rätt konsistens o smak.
    Sen så blev han förkyld igen o allt gick tillbaka till det vanliga.

Du frågar var man kan vända sig. Jag har kontakt med bvc, spec bvc men de jag mest håller kontakt med är nog dietist och framförallt logoped som reflux läkaren på sjukhuset skrev remiss till.
    ibland går det bättre med tex gröt om han är förskylningsfri...men när han väl blir sjuk(vilket e nästan jämt)så vill han inte ha något alls...
    sen när han e sjuk så blir det jättejobbigt med astman, är sjuk då i ca 2-3 veckor...
  • lemco
    Liljan75 skrev 2010-09-05 13:54:32 följande:
    Låter väldigt lika som för oss fast det är refluxen som blir värre än astman. Astman är jobbig kanske bara i ngra dagar sen är det bara det att han piper o låter anfådd. Ja jag vet inte, Känner mig så knäckt . I dag vill sonen inte dricka välling heller o är kinkig pga hunger Man kanske kan hoppas på  att  o m ca 2 år när det blir över 3 år o förhoppningsvis inte är förkylda hela tiden längre utan man kan få längre förkylningfria perioder kanske de börjar kunna äta mer. Vem i sjukvården har ni kontakt med o vad säger de om att han bara äter 4 dl välling per dygn?
    min son är inte liten, sådom tittar bara på det...han åt bra med välling som mindre,mkt mer än nu, så vikten har stått still i ca 9 månader, samt gått ner lite, så han var större för 9 månader sedan...men läkarna vill väl att han ska bli mager innan man får hjälp...usch...dom menar bara att det gör ju inget att han äter dåligt nu, för då kanske vikten blir ok eftersom han går ner i vikt, han var överviktig som mindre bebis...
    Vi ska även till endokrin för att utesluta något fel med ämnesomsättningen...
    Jag själv ligger i gränsfall...
    men när man säger hur lite han äter på en dag, är det ingen som tror mig pga att han inte är mager än...
    FÖRTVIVLAD...
  • lemco
    lemco skrev 2010-09-05 19:43:59 följande:
    min son är inte liten, sådom tittar bara på det...han åt bra med välling som mindre,mkt mer än nu, så vikten har stått still i ca 9 månader, samt gått ner lite, så han var större för 9 månader sedan...men läkarna vill väl att han ska bli mager innan man får hjälp...usch...dom menar bara att det gör ju inget att han äter dåligt nu, för då kanske vikten blir ok eftersom han går ner i vikt, han var överviktig som mindre bebis...
    Vi ska även till endokrin för att utesluta något fel med ämnesomsättningen...
    Jag själv ligger i gränsfall...
    men när man säger hur lite han äter på en dag, är det ingen som tror mig pga att han inte är mager än...
    FÖRTVIVLAD...
    min son har oxå jobbigt med refluxen när han e sjuk, kräks mkt när han e sjuk...dricker då bara saft, inget annat...
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13