Inlägg från: skruttan35 |Visa alla inlägg
  • skruttan35

Matvägran på "riktigt", del 13

Hej!
    Har följt eran tråd en bra stund nu, har egentligen inte så stora probelm som många av er andra har men är helt slut.
    Våran son fyller 3år nu i juli och han äter inte mkt frivilligt, han äter om vi sitter och tjatar på honom eller blir tillräckligt arg annars sitter han med händerna i knät och tittar på maten. Han väger knappt 13kg och han har varit sjuk rätt mkt med 9öroninflammatione och opererat in plaströr, massa ögoninflammationer och opererat tårkanalerna där de dessutom upptäckte att han har väldigt dålig syn. Han har haft Kawasakis sjukdom (inflamation i blodkärlen) och låg inlagd 11dygn + mkt mer.
    Läkarna har kolla immunförsvaret, gluten och laktos + mer som jag inte vet och allt såg bra ut, förutom att de hittat blåsljud på hjärtat så nu väntar vi på remissen till kardiologen. Det har även äntligen skickats en remiss till mat team i Jönköping så jag hoppas att vi får komma dit snabbt för vi orkar inte mer. Känns som om vi är inne i en ond cirkel som vi måste bryta, ställer vi bara fram maten och säger varsegod så äter han inget på en dag, sedan får jag panik och kämpar mig blå för att få i honom mat.
    Hittills är det ingen som tagit oss på allvar för alla säger att "han ser ju så pigg ut och följer sin kurva" men det är ju för att vi kämpar upp till en timme vid varje måltid eller får mata honom. Lillebror som just fyllt 1år han snart vuxit om honom.
    Varför ska det behöva vara så svårt?!

(¯`°?.¸ ღ William 11/7-07 & Alfred 29/4-09 ღ ¸.?°´¯) skruttan80.blogspot.com
  • skruttan35

Tack för välkomnandet!
    Som sagt var så är jag inte i närheten av era problem men jag var så nere här om dagen så jag behövde få skriva av mig lite till några som förstår och inte ger svaret att "han äter när han blir hungrig, inga barn svälter." William stoppar ju iafl mat i munnen och får i sig en hel del. Det är tjatet som jag är så trött på... att han inte väljer att äta själv utan man ska sitta och säga "stoppa i munnen", "ät din mat" varje tugga annars sitter han bara och tittar.

Vi fick MiniMax utskriven för 8dagar sedan och den sveper han iafl så det känns bra och hoppas att den har lite efftekt på vikten oxå.

• skruttan35

sia75 - MiniMax är en näringsdryck, vi fick smaken jordgubb och den smakar som en milkshake så den gillar william

• skruttan35

Skumboll: Grattis till operationen! Vad skönt för er och hoppas nu att det lugnar ner sig lite för er och att allt går bra.

• skruttan35

själv sitter jag och väntar på att klockan ska bli 10 så jag kan ringa dietisten i jkpg, inte för jag vet vad de gör där. Bad om att få hjälp med matsituationen och få William till att frivilligt äta sin mat och tydligen blev det remiss till dietist trotts att jag varit i kontakt med dietisten på orten.
    Ni som varit i kontakt med matteam hur går det till? Är det via dietist?
    Har jag inte fått tid till kardiologen idag med posten ska jag även ringa dit idag och höra, för det är 3v sedan remissen skickades och det är snart semester.

Ställer vi fram maten på bordet och säger varsegod så äter inte william, han sitter bara och tittar på maten.

Jag har fått i honom MiniMax för den dricker han iafl.

• skruttan35

Nu har jag pratat med sköterskan på dietistmottagningen och dietisten skulle ringa upp imorgon så vi kunde boka in ett möte samt med en logoped.

Sitter vi och tjatar på honom så äter han eller så får man mata honom men det är så tråkigt och ledsamt, vill ju att måltiderna ska vara trevliga, just nu är de ett rent helvete. Sista tiden när man säger åt honom att han ska äta sin mat får man till svar: "mamma är inte arg?" nej, jag är inte arg, vill ju bara att du ska äta din mat!

Visst jag är glad att han dricker en minimax/dag men jag vill att han ska äta sin mat, han kan ju inte bara leva på en minimax resten av sitt liv.

Blir så frustrerad och ledsen spec. när man får kommentarer från svägerskan om att deras son oxå äter såååå dåligt, trotts att han ibland kan äta 3VÅFFLOR!!! och när han var 15mån vägde mer än vad william gör nu när han fyller 3år.

• skruttan35

Ibland går det om jag bara matar honom och ibland sitter han med maten i munnen. Känner att det tar så på krafterna detta så jag vet snart inte vad jag tar mig till. Har ju ytterligare en att mata så mitt liv består av att sitta och tjata eller mata 2st hela dagarna, vill knappt träffa folk längre spec, när det närmar sig måltider.

• skruttan35

och nått som irriterar mig oxå är bvc och alla läkare som säger att han ser ju pigg och glad ut och följer sin kurva! Ja tacka f-n för det när man kämpar vareviga måltid varje dag. Vill ju ha ett normalt barn som äter även om de matvägrar ibland. William sitter och tittar på när andra barn vräker i sig glass och bullar. En kompis blev så förvånad över att william inte åt något inte ens glass på deras sons kalas, har försökt förklara hur det är men ingen som tror mig.

Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13