• meku

Matvägran på "riktigt", del 13

Bubbla: Herregud vad jobbigt det låter med sond på den lilla bebisen också! Hur har det gått? Hoppas verkligen att sonden är borta nu. Jag skulle nog försöka ha is i magen och inte mata på i sonden, men det är ju lättare sagt än gjort. Är det nåt jag verkligen ångrar så är det att jag inte försökte lite mer med att amma L i början, trots att de sa åt mig att sluta amma (!!!!) och gå över till sondmatning, för att han inte skulle orka amma. Önskar att jag haft lite mer is i magen och gett amningen lite mer tid. Nu var ju min kille prematur och det är ju inte din, så det kommer säkert att fixa sig!

Ett tips till alla: Föräldraföreningen för prematurfödda barn i Stockholm har en föreläsningskväll den 22 april på Sös om ätovilja och sorgebearbetning. En logoped och en specialpedagog kommer och berättar om hur barnet kan tänkas uppfatta sina svårigheter, hur föräldrarna funderar över och hanterar sitt barn som inte vill äta. Det kan ju vara intressant också för er som inte har prematura barn?

• meku

lemco: ja, matvägran kan hänga ihop med för tidig födsel, men varför det blir så verkar ingen riktigt veta. De flesta som föds för tidigt äter normalt, tror jag.
    Skumboll: herregud vilken soppa! Vad sysslar de med? Nu får de fixa fram en resurs till honom, tjata på.

• meku

Beklagar er ofattbara förlust av lilla fina Ella. Skickar många kramar till er. Och grattis till lillasyster! (var inne på din sida och läste). Hoppas att ni kan få allt stöd ni behöver.

• meku

Hej alla! Här var det tomt och tyst, hoppas att det är bra med er i alla fall. Vi ska till Folke Bernadotte på ätträning nästa vecka. Ska bo där hela familjen i två veckor för att L ska få träna sig att äta. Hoppas att det funkar!! Senaste tiden har han börjat bli lite intresserad av mat i alla fall, äter typ en tugga på ett spagettistrå, två kvadratcm pannkaka, slickar på ett chips etc. Så det känns som att det är ganska bra timing för lite ätträning igen. Annars så har han gått upp bra i vikt det senaste året, från 8 kg till 12 kg på ett år!! På sondnäring alltså. Och har växt 10 cm på längden. När man ser foton från förra sommaren ser han verkligen inte frisk ut, jämfört med hur han ser ut nu (3 år). Piiip: det här med tandborstning är ju inge kul, L har tandsten på nästan alla tänder, men inget hål peppar-peppar. Kram på er!!

• meku

Hej alla,
    Är det någon som vet hur lång tid ett barn "har på sig" att växa ikapp? Vår son är ju mycket mindre än han ska för sin ålder, han är 3,5 år och väger 12 kg. För ett tag sen så träffade vi en endokrinläkare som sa att barnen bara brukar kunna växa ikapp fram till fyra års ålder och sen så stannar de på den tillväxtkurva som de ligger på då och tar alltså inte ikapp nåt mer. Han sa att L antagligen skulle bli 160-167 cm lång och jag fick lite panik för jag vill verkligen att han ska bli längre, och jag har för mig att andra läkare har sagt att man har mycket mer tid på sig att växa ikapp. Vad tror ni?
    Vi har varit på Folke B i sommar och jag tyckte att det var jättebra och tänkte att nu lossnar det... Men nej, nu är det ungefär som vanligt igen. Suck! Jag är trött på det här nu!

• meku

Skruttan och Coche - Han är 90 cm lång och har alltid varit väldigt liten men har växt mycket sista året, sen vi fick knapp. Men nu har han stått stilla i tillväxt över sommaren trots knapp. Vi har ökat på sondmatningen ganska mycket nu så vi hoppas att han kommer att börja växa bättre igen. Vi sondar nutrini. Funderar på att öka dosen nexium också.

Det var det som läkaren sa som fick mig att haja till, för som sagt så trodde jag att man kan växa ikapp fram till skolåldern...Om man får i sig tillräckligt förstås.

Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13