• Nanook

Matvägran på "riktigt", del 13

Hej igen! Har inte orkat skriva på länge (smygläser dock nån gång i veckan), eller ja det finns ju inte så mycket att skriva om. Det står  still hos oss, O ammar och äter liiiiiiite, vikten står still den med (eller varierar +/- några gram varje gång vi väger henne. Jag var tvungen att studieuppehåll för att behålla förståndet, hon ammar ju bara på nätterna och klart jag inte få sova då.

Mamma till tre buspojkar, o2, o3 och o5 och en trollprinsessa dec o8
  • Nanook
    solstrålen 76 skrev 2010-05-12 14:27:19 följande:
    Dagis vill ha en skriftlig instruktion hur man sondar men jag har ingen anning om hur jag ska skriva.
    Detta fick vi på papper när O fick sin sond första gången:
    SÅ HÄR SONDMATAR DU
    * Tag fram allt du behöver: Lämplig spruta att ge sondmaten med, lackmuspapper, ljummen sondmat samt vatten att spruta igenom sonden med efter matningen.
    *   Tvätta dina händer noggrant.
    *  Kontrollera sondläget genom att dra upp lite magsaft med sprutan och spruta detta på lackmuspappret som då ändrar färg från blå till rosa.
    *  Ibland kan det vara svårt att få upp magsaft. Om barnet ändrar läge kan det underlätta. Du får aldrig ge sondmat utan att först kontrollera att sonden befinner sig i magsäcken.
    * Ge ordinerad mängd mat på ca 20-30 minuter (eller annan ordinerad tid).
    * Om barnet börjar hosta, få kräkreflexer eller ändra kroppsfärg (rödblå) avbryt sondmatningen och tag kontakt med sjukvårdspersonal.
    *   Avsluta med att spola genom sonden med vatten, 3-5 ml till mindre barn och 10 ml till större barn.

• Nanook

Nu händer det grejer... Dock inte åt det hållet vi vill. O har börjat tappa vikt. Hon är förtfarande pigg och skapligt nöjd  på dagarna. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Ta kontkat med barnkliniken nu på en gång och försöka vända det innan det blir illa men samtidigt kande ju neka att hjälpa oss för hon är så pigg...  eller vänta ett tag till, så hon hinner bli sämre och då är dom tvugna att hjälpa, samtidigt som ju längre det går desto svärare det blir att vända. BVC är ju i sin vanlig ordning inte till någon hjälp, ingen där vill egentligen ha nåt med O att göra. Hur skulle ni resonera?

Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13