• lemco

Matvägran på "riktigt", del 13

Hej!
    Jag vet inte om vi passar in här....
    min son på 16 mån vill inte äta mat..
    Historia: 1 mån för tidigt född
    kräkningar sen dag 1
    förstoppad sen dag 1(får importal ex laxdagligen)
    Gjordes en biopsi av tarmen vid 4 mån ålder för att
    utesluta hirshprung.
    Ej mjölkallergisk,ej gluten.

Har kronisk astma,inhalerar med airomir och
    pulmicort några ggr per dag.

orkade aldrig amma, sov hela första månaden,
    fick väcka honom för att ge ersättning på flaska.
    öppnade inte ens ögonen första månaden.

en bra dag ser ut så här:

lite vaniljyoughurt till frukost

100 ml välling
    1/2 portion gröt
    100 ml välling
    100 ml ersättning

Han vägrar all mat,
    bitar kräks han av,
    el spottar ut.

klarar bara av att äta lite åt gången annars kräks han.

upptäckte igår att jag kunde lägga lite rispuffar i
    youghurten,alltid nåt...

Har testat ALLT...

Han blir även väldigt lätt ledsen, och då
    slår han sig själv, vilket är
    jättejobbigt...

väldigt aktiv.

vaknar varannan tim el varannan timme på
    natten.

e såååå trött...

Någon med liknande historia?

Kan något av historien ha ett samband med matproblemen?

• lemco
    En Dum En skrev 2010-04-06 09:10:40 följande:
    Iemco: det där lät jobbigt!!Min son är 2 och kan inte heller äta bitar. Han vågar inte svälja så då spottar han ut. Att han alltid är lite småledsen, kan det bero på att han aldrig är riktigt mätt? Min son var otroligt missnöjd under en period när han fick för lite mat. Vart går ni nånstans?
    vi verkar vara utredda....
    astma,förstoppning och matproblem verkar dom
    tycka e normalt...
    han är ju inte underviktig, så dom tar det inte så allvarligt,
    dom säger bara att:han har ju att ta på.

Han åt hipps nudlar med skinka från 6 mån(helt slät)
    men totalvägrar den nu.

så bitar el inte, han vägrar...
  • lemco
    Trulis78 skrev 2010-04-06 22:03:10 följande:
    lemco: Har de utrett ditt barn för gastroesofagal reflux?
    Nej det har dom inte, hankräks inte lika mkt nu,
    men om han inte vill äta el om han äter för stora mängder så
    kräks han.
  • lemco
    michiara skrev 2010-04-06 10:48:29 följande:
    Lemco: Det där låter liknande min historia, min dotter är idag 10 år. Hon är diagnostiserad med ADHD, lindrig utvecklingsstörning och utreds för autism. Nu efter 10 år har vi fått verta att hon är överkänslig i munnen så det är därför hon har det så kämpigt med maten. Utöver det har hon ingen normal hunger/törst-känsla så det är ju ingen vidare bra kombination.. Ingen tar matproblem seriöst förrän barnen däckar av tydligen. Eller förrän man träffar rätt läkare! Fortsätt söka hjälp!
    Hej!
    Hur vet man att dom har adhd?
    han går inte än(är 16 mån redigerat 15 mån)
    är det sent?
    Samt att ha åt bra tills för några mån sen(men lite och väldigt ofta)
    kommer i håg när han var riktigt liten,så åt han ersättning el välling 1 ggr tim...
    och nu äter han lite ersttning el välling el lite gröt på dan,
    samt på nattetid...
    men han sover sååååå oroligt på natten,vänder o vrider sig, minst 1 ggr tim, så då måste man försöka lugna honom till att sova, vilket inte tar lång tid,
    men jag förstår inte varför han inte har ro till att sova längre tid än 1 tim i sträck.?

samt att han sen några dgr tillbaks bara sover ca 30-40 min per dag, mot tidigare
    ca 2 tim....
  • lemco

Undrar oxå om det e normalt att min son på 16 mån inte vill pussas?
    konstig fråga kanske, men när min dotter var liten älskade hon att kramas o pussas.
    Man får bära honom men han vill oftast inte vara så nära.
    samt att han ibland är svår att trösta, han gör illa sig själv el vill inte låta sig tröstas...
    kanske e ute o cylar, men allt är så annurlunda mot hur det var med min dotter som liten...

• lemco
    Trulis78 skrev 2010-04-06 22:41:29 följande:
    lemco: Refluxbarn behöver inte kräkas massor men kan ha mycket sura uppstötningar istället. Min dotter kräktes massor som liten men slutade sen att kräkas men mådde ändå inte bättre. Tydligaste symptomen på henne var att hon vaknade typ tjugo ggr per natt och skrek och hade svårt att ligga stilla, hon åt dåligt och hon hostade massor. Jag tyckte din son lät lite lik min dotter i din beskrivning och det var därför jag undrade, kanske kan det vara värt att kolla upp gastroesofagal reflux. Googla lite och jämföra om det passar in på sonen? Vet att det finns flera barn här i tråden som har visat sig lida av just gastroesofagal reflux.
    Ok, ska prata med läkaren.
    Det känns som att dom inte tar det jag säger på allvar...

Jag har en känsla av att han kanske har ADHD...
    men det är väl för tidigt för att veta?

Men just att han blir jättearg för ingenting,vill ofta  inte tröstas, el blir ännu mer ledsen och/el arg om man tröstar,
    sover oroligt, aktiv, men går ej, säger bara mamma, och lärde sig nyligen baba,
    men det e kanske normalt?
    Och så matproblemen...

kaske oroar mig i onödan
  • lemco
    Preppy skrev 2010-04-07 16:37:23 följande:
    Skumboll: Hurra! Trodde hon på din aspirationsteori?Trulis: Kram! Det var ni verkligen värda!Lemco: Oj oj oj! Det där låter ju nästan exakt som min grabb. Håller med alla: De måste göra en pH-mätning för att kolla om han har reflux. Vår kille har det och när jag förde det på tal hade läkaren inte ens tänkt tanken.Hoppas att alla som känner oss inte tycker att jag är tjatig men jämför med vår historia:Inte tidigt född, vägde 4200 g. Började gå ner ganska snabbt, vi försökte med ersättning men han bara kräktes då. Han vaknade var annan timme tills han var 7 månader och sen typ 4-5 ggr natt. Vi fick astmamedicin för han hostade och kräktes hela nätterna. Reflux och ev mjölkallergi blev diagnostiserat när han var ca 18 mån. Han har ätit bra en period. Från 8 mån till 12 mån dock bara ersättning och små små portioner. Första tiden 75 ml åt gången och nu är vi uppe i 150 ml/gång. Han blev dock jättemycket sämre kring 18 mån och slutade helt att dricka. Vi fick då äntligen sond och senare knapp för att kunna ge tillräckligt med mat. Att din son inte vill pussas är ju ett typiskt tecken för att han är känslig i munnen/läpparna. Vår kille gillar inte det men jag tränar honom ; ) Jättesvårt att borsta tänder och han äter ingen fast mat alls. Inte ens gröt. Vår kille grät mycket och var missnöjd. Ville bara bli buren mm men det blev bättre när han fick näring så att han inte var hungrig jämt. Han började gå när han var ca 15 mån och sa nästan inget förrän han var 2år och 8 mån. Hoppas att de tar er på allvar nu så att ni får någon rätsida på detta.
    hur år en ph mätning till?
    och vad gör dom om det är reflux?
    hur ska jag få läkaren att lyssna?

hoppasfå reda på vad som e fel,
    han är även känslig för mjölk i perioder, jättekonstigt!
  • lemco
    solstrålen 76 skrev 2010-04-07 19:58:49 följande:
    på vilket sätt är han känslig för mjölk
    gaser i magen och ont i magen.
    men det verkar vara i perioder.
    men tex majsvällingen e ok,men den
    kan han ej äta pga kronisk förstoppning.
    fick nutramigen på recept, men han totalvägrar, den smakar pyton,hur manän blandar den...
  • lemco
    Skumboll skrev 2010-04-07 20:09:11 följande:
    Har du testat att blanda vaniljsocker i nuran (ersättningen)?
    Ja, det gick inte alls...
    men han åt sinlac gröt idag
    ska prova sinlac med rismjölk(han tycker inte om smaken på havredrycken)

mina nutraburkar får stå här i skåpet oöppnade...
  • lemco
    Skumboll skrev 2010-04-07 20:07:58 följande:
    lemco: En ph-mätning går till så att man för ner en sond genom näsan ner till magsäcken. Sonden är i sin tur kopplad till en dosa som barnet bär med sig i en ryggsäck. Sonden mäter ph-värdet som dosan registrerar under ca 24 timmar.  Man kan också göra en kontraströntgen för att se om kontrastvätskan har fritt flöde och om den backar tillbaka. Men, den undersökningen är inte helt tillförlitlig, det krävs att barnet får reflux just under röntgen. Om barnet har reflux kan man behandla med olika mediciner, exempelvis Losec.  Har man reflux är det inte heller ovanligt att man är känslig för mjölkprotein. Det behöver inte vara allergi, men magen mår alla gånger inte bra av mjölkproteinet. 
    Hur kommer dett sig att en del med reflux är mjölkkänsliga?
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13