Inlägg från: bubbla00 |Visa alla inlägg
  • bubbla00

Matvägran på "riktigt", del 13

Alltså det här är helt sjukt. H:s lillebror som föddes för 8 veckor sedan fick RS och lunginflammation för två och en halv vecka sedan. Han blev jättesjuk och fick ligga i respirator i fem dygn. Allt har gått bra, han är återställd förutom på ett plan, vi har inte lyckats avveckla sonden, han börjar inte äta när vi slutar sondmata. Jag är så rädd att vi ska få en till matvägrare. Fick rådet av läkarna att sluta mata på sonen helt så att han får bli hungrig. Nu har jag inte gett honom något i sonden på 12 timmar och han har endast snuttat på bröstet. Nu ger jag upp och sondar var tredje timme under natten. Jag är så rädd att han ska bli uttorkad. Några tips på hur jag ska göra för att han ska börja amma igen?

Det är övermäktigt att ha två barn att sondmata. Både jag och maken är hemma men vi gör inget annat än mata barn känns det som.  
  • bubbla00

meku: Han äter! Han drog ut sonden själv och sedan åt han nästan ingenting i ett dygn, efter det började han äta lite mer och nu ammar han riktigt bra. Han har gått upp 100 g på två dagar! Nu inser man verkligen hur ett barn bör reagera när man drar sonden, inte alls som med H som aldrig reagerade med hunger när man dragit sonen utan bara levde på som vanligt och gick ner i vikt och blev uttorkad. H har ingen drive alls när det kommer till mat och dryck. 

• bubbla00

Hej alla! Jag har varit borta från forumet rätt länge nu. Jag har haft fullt upp med H och hans färska lillebror. H går upp bra i vikt nu sedan han fick knappen men han kräks fortfarande mycket. Den här vintern och våren har varit en enda lång förkylning vilket har betytt ännu mera kräks men nu har H varit frisk ett tag. Jag har börjat uppmärksamma att H alltid låter lite rosslig när han andas och när han sover snarkar han ofta. Jag tycker att det verkar som att han har trånga luftvägar. Någon som vet om det på något vis ha något sammband med refluxen eller med hans matvägran? 
    Kram 

• bubbla00

Jag tror att refluxen är största orsaken till att han matvägrar. Han är egentligen intresserad av mat men han vill inte svälja, sedan han lärde sig spotta ut maten tycker han om att få mat i munnen men sedan spotta ut, innan dess ville han inte få mat i munnen, vilket antagligen berodde på att han var rädd att den skulle åka ner i halsen. Efter att jag skrev inlägget igår läste jag lite om reflux. Bland annat stod det att magsyra kan åka över i luftvägarna och göra att man blir rosslig. Vi har aldrig haft en tanke på att han skulle ha astma. Han har haft falsk krupp en gång, utöver det har han inte haft några andningsbasvär. Efter det jag läste om reflux igår har jag blivit mer övertygad om att hans matvägran beror på refluxen. Det beskrevs hur ont det kan göra när man får magsyra upp i halsen, att det känns som kärlkramp. H bänder sig bakåt och skriker och gråter varje gång refluxen sätter igång vilket sker vid varje måltid så det är ju inte konstigt att han inte äter. Jag fattar bara inte varför vårdgivarna har varit så otydliga kring detta, för mig är det solklart att hans matvägran beror på detta. Jag känner mig inte längre misslyckad för att han inte äter, jag tror att det göra varken till eller från hur mycket jag än mattränar honom. För mig gäller nu att hålla honom så välnutrerad som möjligt genom att mata honom i knappen och så och sedan höra med vården om det finns någon ytterligare behandling mot reflux eller hur stort hopp det finns att det växer bort. Han har verkligen svåra symtom av sin sjukdom. 

• bubbla00

Han får nexium men jag undrar om man inte kan göra mer. Man har varken gjort Ph-mätning eller kollat med gastroskopi. Kan man ge Graviscon till barn? Graviscon blir som gele i magen så att magsyran inte åker upp lika lätt. Hur är det med kirurgi som gör magmunnen trängre?

• bubbla00

Nej, jag var noga med att fråga om komplikationer och bieffekter av att ha knapp och då sa de att granulom och infektion var det enda. De har inte heller sagt något om vad de såg i samband med operationen. Är det alltså så att man inte kan kräkas om man opererat magmunnen trängre?

• bubbla00

Skumboll: Grattis till knappen! Vad härligt att S fick den tillslut, hur gick det till? var det den där braiga neurologen som övertygade gastro, eller? När fick han knappen? Hur är det med hans hud på kinderna nu, har den läkt?
    Träffade barnläkaren på BVC idag. Han tyckte att vi skulle prova att utesluta mjölkprotein i H:s kost i två veckor. Jag har förselagit det till nutrition på ALB förut men de har alltid sagt att det inte finns någon misstanke om intolerans eller allergi. Ska ta upp det med dem i morgon igen. Docktorn trodde att H:s reflux gör att magsyra retar hans luftvägar vilket leder till astma. Jag känner mig less på det här, det känns så himla trist om han nu dessutom ska få problem med luftvägarna, som om han inte har nog med besvär liksom.

• bubbla00

Jo, en sådan remiss kanske jag skulle be om. H hade också infektion runt knappen i början och det brukar bli lite infekterat vid förkylningar. Har han något granulom? det hade H fram till för ca 2 veckor sedan.

• bubbla00

I guess, men jag tror att det är vanligt att det blir mer granulom när man har en infektion i kroppen.

• bubbla00

Imorgon ska jag fråga om zantac, gastroskopi, Ph-mätning, mjölkproteinallergi, kirurgi av magmunnen mm, något måste göras. 
    H hostar på natten och jag inser nu att det rör sig om astmaliknande besvär. Hostningarna leder ofta till att han kräks. Kan man ge någon astmamedicin för att förhindra detta? 

• bubbla00

Shit vad långa barn ni har! H är bara 78 cm lång, han är visserligen 18 månader men ändå, så mycket lär han ju inte växa på ett halvår.

• bubbla00

Men om de är korta på grund av att de ätit dåligt så gäller väl inte regeln att de slutligen endast blir dubbelt så långa som de är vid två års ålder, eller?

• bubbla00

Michiara: På BVC brukar man ju räkna ut förmodad slutlig längd genom att dubbla längden de är när de är två år gamla.  
    Skumboll: Här om dagen gick det bra tror jag. Jag upplevde att läkaren tog in det jag sa. Hon blev lite förvånad när hon hörde hur uttalade hans problem men kräkningar och smärta är, jag kanske har varit lite otydlig tidigare. Innan har de mer tänkt att hans ovilja att äta har beror på att han matades med sond länge och därför inte lärt sig koppla att hunger och ätande hör ihop. Nu höll de med om att det snarare lät som svår reflux. Läkaren tyckte som jag att det var läge att göra en ordentlig utredning, hon skulle kolla med några kollegor om i vilken ordning man ska göra saker men det handlar om att man ska göra gastroskopi, ph-mätning och prova olika typer av medicinering. 
    H är krasslig igen, jag tror att det beror på 18-månaders-vaccineringen. Han kräks så mycket så jag endast kan mata honom i knappen med 30 ml vätska per timmen.
    Jag bor i Solna och kan tänka mig att knata ner till hagaparken om jag är hemma. 

• bubbla00
    michiara skrev 2010-06-19 20:15:32 följande:
    Ja, jag är intresserad av en träff i Hagaparken, (Om någon har förslag på datum får ni gärna skriva det efter ert namn nedan):

Skumboll
    Michiara
    Solstrålen76
    Piiiip
    En dum en
    Bubbla
  • bubbla00

H har nästan alltid dålig andedräkt, har era barn också det? Dålig andedräkt kan ju bero på att man tuggar och sväljer mindre och att det då samlas mer bakterier i munnen, kanske skulle man börja borsta tänderna på honom oftare då, alltså mer än två gånger om dagen. Hur gör ni? 

• bubbla00

Hej! Tittar in igen efter ja, kaske ett år av tystnad från min sida. min son har nu precis fyllt tre år, han har reflux, kräks i snitt en gång per dag, äter inte och matas via knapp. Han är sen i språkutvecklingen och pratar ungefär lika bra som sin 2-åriga lillebror, säger treordsmeningar som "mamma sitta där" eller "pappa åka jobbet" har googlat lite och hittat amerikanska sighter som beskriver samband mellan reflux och språkförsening. Någon som känner till något om detta samband?

• bubbla00

Trulls78: Det verkar inte som att det är samma typ av språkproblem, min son artikulerar rätt bra men har en generell språkförsening så att han inte kommit lika långt i sin språkutveckling som andra treåringar. Han har en logoped, vi har berört ämnet, att hans språkförsening kan ha med refluxen och matvägran att göra, men inte så mycket. Hon gör dock ett utmärkt jobb i att språkträna honom, jag vill bara veta mer om varför han har den här språkförseningen.

Cocce: Jag googlade reflux speech delay och fick upp flertalet träffar från olika sajter, se här:
    www.google.com/search&rls=en&q=reflux+speech+delay&ie=UTF-8&oe=UTF-8

• bubbla00

Hittade bland annat det här på ett forum: 

Kids who have reflux do not like to put things into their mouths to eat and to explore (cuz it makes them gag).  You have to first learn how to use your mouth to eat—and learn where all of the oral structures are (roof of mouth, how to move the tongue, etc) before you can learn to talk. We see a lot of kids who had reflux as an infant who have speech delays as toddlers

länk till hela tråden: www.medhelp.org/posts/GERD-Acid-Reflux/Reflux-and-speech-delay/show/774201 

Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13