Jag tror att refluxen är största orsaken till att han matvägrar. Han är egentligen intresserad av mat men han vill inte svälja, sedan han lärde sig spotta ut maten tycker han om att få mat i munnen men sedan spotta ut, innan dess ville han inte få mat i munnen, vilket antagligen berodde på att han var rädd att den skulle åka ner i halsen. Efter att jag skrev inlägget igår läste jag lite om reflux. Bland annat stod det att magsyra kan åka över i luftvägarna och göra att man blir rosslig. Vi har aldrig haft en tanke på att han skulle ha astma. Han har haft falsk krupp en gång, utöver det har han inte haft några andningsbasvär. Efter det jag läste om reflux igår har jag blivit mer övertygad om att hans matvägran beror på refluxen. Det beskrevs hur ont det kan göra när man får magsyra upp i halsen, att det känns som kärlkramp. H bänder sig bakåt och skriker och gråter varje gång refluxen sätter igång vilket sker vid varje måltid så det är ju inte konstigt att han inte äter. Jag fattar bara inte varför vårdgivarna har varit så otydliga kring detta, för mig är det solklart att hans matvägran beror på detta. Jag känner mig inte längre misslyckad för att han inte äter, jag tror att det göra varken till eller från hur mycket jag än mattränar honom. För mig gäller nu att hålla honom så välnutrerad som möjligt genom att mata honom i knappen och så och sedan höra med vården om det finns någon ytterligare behandling mot reflux eller hur stort hopp det finns att det växer bort. Han har verkligen svåra symtom av sin sjukdom.