Inlägg från: TantTingeling |Visa alla inlägg
  • TantTingeling

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Härligt Bling att du bevarar hoppet om att liten ska må bra. Jag håller såklart också tummarna för att måndagen ska bli en riktig lyckodag för er!

• TantTingeling

Åhh vad härligt Bling, är så glad för din skull!

nybliven fru! Stort grattis till tjejen!

sirivonessen: Nu är det tumhållning för dig som gäller!

• TantTingeling
    Ninnin82: Man ska INTE INTE INTE ta Voltaren eller andra antinflammatoriska mediciner vid graviditet, de kan ge missfall!!! Har du ont så ta Panodil eller Alvedon istället!

Jag skulle inte ta 25 milligram Prednisolon utan läkares inrådan. Är du ordentligt utredd? Prednisolon är ju knappast svaret på allt. Jag håller helt med Sissela, det finns ju faktiskt missfall som sker av helt normala orsaker. Och det kanske inte heller är "din lösning". Har du ex. problem m. sköldkörteln eller koagulationen så kan du ta 100 mg utan att du får någon positiv effekt, dock så lär du bli mer infektionskänslig (över 10 mg ökar risken, öka risken för bensår, riskera att kalka ur skelettet osv osv. Man måste oxå ha i åtanke att prednisolon ger ett ogynnsamt sockerläge, coh graviditetsdiabetes ökar risken för missfall. Jag har tagit samma dos vid denna, som vid förra graviditeten, och uppenbarligen gick ju inte det, medan denna graviditet funkar fint.

Bling: Det är inte ovanligt att TSH går ner lite under grav, ffa i början. hCG sänker TSH, så ffa i början av graviditeten, då hCG är högt så sjunker TSH. Pred kan också, som tjejerna redan påpekat, sänka TSH.  Jag hade 0,2, brukar ha typ 0.8. Det normaliserade sig på nån vecka. Mina T3 och T4 värden var ok. Kollade dock inte dem då TSH låg som lägst.

Miss Nöjd: Grattis t. RUL!
  • TantTingeling

Bettan: Hej hej! Det är ok med mig, eller ja, sådär. "Vänta barn känslan" uteblir, tyvärr. Och idag är en neggodag med mycket oro, mest över att bebis ska vara (eller bli) allvarligt hjärnskadad. Jag råkade läsa en notis i tidningen om att listeria ökar, det behövs inte mkt för att sätta igång hjärnspökenas framfart. Men nu när jag tokgrinat lite så har det nog lättat lite, det är ju inget annat att göra än att vänta och se. Hur är det med dig/er?

Ninnin82: Din journal är ju din, och du har rätt att veta vilka utredningar och prover som kollats. Ring en sekreterare och be dem skicka journal och labprover hem till dig. Vet du inte vad som kollats så är det dags att ta reda på det. I synnerhet om du tänker börja laborera med självmedicinering.

Javisst: Grattis! Hoppas, hoppas!!! Det finns väl egentligen ingen gräns för antal skrapningar,  måste det ut så måste det, och går det inte medicinsk så är det ju bara kirurgi som är alternativet. Men det är klart att risken för ärrbildningar ökar för var gång.

• TantTingeling
    Bettan: Tack vännen :) Ja, du har dr. LM att tacka för mycket, vilken tur att du fick komma till honom till slut!!! Kul att höra att lilleman mår fint (särskilt m. tanke på allt som varit). Hoppas att sömnen börjar räta upp sig snart, sömndeprivation är lika med tortyr så jag förstår att ni har det tufft.
    Nej tyvärr har jag ingen extra koll,  jag går bara hos barnmorskan enligt standardschemat. Jag hade min sista koll hos gyn innan RUL (v. 19), jag tror det var i vecka 17. Inga fler kontroller eller annan uppföljning är inplanerade, jag räknas som en "vanlig gravid" nu. De kan inte ett skit om RPL här, och TLC är nog ett begrepp de aldrig ens hört. Jag hoppas iaf att jag får ett TUL om jag tjatar riktigt ihärdigt.
  • TantTingeling

Ninnin82: Om jag var du så skulle jag itn egå och vänta på att läkaren ska ringa upp. Det är väl itn eså säkert att den där otrevliga sköterskan verkligen lade in en lapp till henne, eller att denna lapp inte försvunnit i de berg av papper som vanligen finns hos en läkare. Ring ingen vettja! Har hon ingen telefontid din läkare?

• TantTingeling

Bling: Wow, vilken lista över utredning och behandling. Stort GRATTIS till lyckat vul i v 12!!! :)

Jag tvivlar f.ö. på att man får någon att skriva ut Humira, det är nästan enbart reumatologer som jobbar med det läkemedlet, och det har riktigt riktigt läskiga biverkningar. Jag vet en ung tjej som fick obotlig cancer efter behandlingen - dock så hade hon behandlingen under betydligt längre tid eftersom hon hade en reumatisk sjukdom. Det är få läkare som vill ta sådant på sitt samvete, om det skulle gå illa.

Sissela: Grattis även till dig, 3:e tremestern, det är inte fy skam det! :)

• TantTingeling

Härligt Bling, grattis!!!

Frugan E: Jag skulle inte tveka att ta lågdos ASA, såsom Trombyl, vid spottings. Skulle man blöda mer så är det ytterst, ytterst små mängder, det spelar mao. ingen roll.

Quatteriin: Grattis till lyckat RUL!!!! 

• TantTingeling

Ninnin82: Jag förstår att du är bitter, men med den inställningen förstår inte jag heller varför du skall dit. Jag tror knappast en massa skäll på den nya läkaren kommer att göra att hon blir eld och lågor över möjligheten att få en chans att hjälpa dig. Kanske bättre att söka dig till någon annan klinik??? Kanske utomlands? 

Bling: Stort grattis till v. 17, håller tummarna!!!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14