• Buster

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

BettanB skrev 2010-12-19 09:46:48 följande:
    Omega3 (inte för hög dos om man tar ASA och/eller innohep/fragmin).
    Hej! Har du några siffror på vad som är för mycket...?
    Har köpt vegetariska omega3-kapslar (som jag inte fått hem än) eftersom jag är vegetarian men tar ju också Fragmin + ASA.
  • Buster

Oki, tror att man skulle ta 2 om dagen så det blir det nog bättre med 1.

Är i v 18 nu förresten, bara en vecka kvar till RUL.. Glad

• Buster

Bettan, Daniela, Irma:

Tack! Glad Ja, det känns verkligen konstigt, att det verkar gå bra nu.

• Buster
    miss nöjd skrev 2011-01-30 18:11:28 följande:
    Vad tror ni är bäst- gå till en privat klinik (Oxbackskliniken i södertälje) eller vända sig till KS Huddinge gyn/kvinno för utredning av missfall (haft 7 st nu). Vill såååå gärna ha ett tredje barn men nu vågar jag inte försöka utan hjälp och utredning.... vad är bäst tror ni?
    Jag har positiva erfarenheter av gyn på KS Huddinge. Jag har från dom fått behandling med Fragmin och Progesteron och är ju i vecka 24 (har haft tre tidiga missfall.) Fick Fragmin eftersom de hittade att jag hade APC-resistens, jag vet inte om de erbjuder någon behandling om det inte hittar något "fel".
  • Buster
    BettanB skrev 2011-01-30 18:35:33 följande:
    Har inte superbra koll på den delen av landet, men får för mig att man faktiskt håller på med någon form av studie vad gäller habituell abort på Huddinge. Ingen som vet mer om det här inne?
    Det är inget som jag hört talas om när jag varit där, men de har läkare som "kan mer" om habituell abort är andra, som de uttryckte det när vi skulle tilldeles läkare.
  • Buster

Bettan:
    Jag ska inte tillbaka dit, räknas som normal graviditet sedan vecka 12. Däremot får jag självklart ringa min läkare om det är något. Jag tar 5000 IE fragmin.

Usch, ja, även om jag inte skriver ofta så följer jag ju tråden och har läst om din nya oro.. Är det läkarna som tror att det kan bero på mikroproppar?

• Buster
    miss nöjd skrev 2011-01-30 21:14:03 följande:
    ja. det känns som att det lutar åt Huddinge iaf, eftersom det är där jag opererades för utomkvedes samt gjort en skrapning pga MA... Verkar vara en del fall som jag läst om här inne som fått blodförtunnande när man inte hittat ngt fel?Frågan är lite vad de kan hitta för fel på mig eftersom jag hade två felfria superlätta graviditeter innan alla MF, MA och utomkvedes kom? Hoppas iaf väntetiderna inte är halvårslånga :( Känns som man vill sätta igång med bebisgörandet men det är lite dumt då jag blir lätt gravid men sen går det åt pipan iaf.... Bättre kolla innan....
    Vi rekommenderades att åka in till akuten vid det tredje missfallet för att komma in i systemet och fick då tid för att påbörja utredning en månad senare, så förhoppningvis behöver du inte vänta så länge.
    Jag blev gravid mitt i utredningen så jag lämnade inte alla hormonproverna.
  • Buster
    BettanB skrev 2011-01-30 20:59:43 följande:
    Buster: Ah, okej. Men du får lite extra kontroller och så eller?
    Kommer inte ihåg vem det var, men fick för mig att det var här i tråden man skrev om forskning om upprepade mf på Huddinge. Kan minnas fel... Hur som helst..

5000 IE, så då får du ungefär som jag då.

Ja, både Leif och förlossningsläkaren jag träffade på Östra är visst inne på det. Hon på Östra var väldigt bekymrad över moderkakans status, vilket är anledningen till extra kontroller nu i veckan och sen planerat snitt vecka därpå.
    Jag har trott på mikroproppar i flera månader nu (det är ju dessutom Leifs grundhypotes för behandling). Jag tror dock själv att jag har värre/grövre problematik än vad man först trott och att 4500 IE därför är för lite för mig. Ser många (här i tråden och annorstädes) som tvärtom får stora barn med innohep/fragmin (vilket torde innebära att det får finfin skjuts i moderkakan). Kan bara hoppas att man nu vaknar till här i Göteborg också och att jag nästa gång kan få en RIKTIG utredning och behandling, så vi slipper gå igenom något sånt här igen.
    Nej, fick fyra ultraljud (ca v 5, 6, 8 och 11 fullgånga veckor) för att se först så att det fanns ett embryo då de ville se hjärtat slå innan de satte in Fragmin, och sedan för att se att det så bra ut. Hade jag velat det hade jag säkert kunnat få ett till ultraljud senare men jag kände att jag behövde våga tro på den här graviditeten och få öva på att vara "normalt" gravid så jag frågade inte efter det.

Ja, det får man verkligen hoppas, att dom tänker till och ser till att du blir ordentligt utredd. Om en sådan här situation hade uppstått för någon som inte haft problem innan är det illa nog, men nu vet de ju om vad du har varit med om innan och de borde kunnat sett att riskfaktorerna fanns där.
  • Buster

Grattis Bettan! Solig  Har loggat in flera gånger om dagen bara för att se om du skrivit nått..!

• Buster

Hej, nu var det länge sen jag skrev här men har fortsatt läsa då o då.
    Vill bara berätta att vår lilla bebis föddes den 5 maj :)
    Fragmin, progesteron och lite ASA hette mirakelkuren.

• Buster

Hej igen om nån kommer ihåg mig :)
    Läste mycket i tråden och skrev lite grann innan och när jag väntade min dotter, så för ca två år sedan.
    Hade tre tidiga missfall 2009-2010, de upptäckte APC-resistens och jag behandlades med fragmin och progesteron (och triobe) och allt gick vägen fjärde graviditeten. :) Nu är jag gravid igen, v 15, och får samma behandling.

Men nu tänkte jag bara skriva att jag var på spec-mödravården av annan anledning i veckan (på samma sjukhus som gynakuten som behandlat mig för upprepade missfall) och läkaren sa att de aldrig hade gett mig Fragmin om jag gått via dom! Inte för heterozygot apc-resistens. Hann bli lite orolig eftersom jag behövde nytt recept men som tur var konstaterade han att om han skulle ta bort fragminet nu och jag skulle få ett missfall så skulle jag ju bli arg på dom, så jag fick fortsätta behandlingen... Men inte ens på samma sjukhus har de samma rutiner, det gäller att ha "tur" för att få behandling för det här.

• Buster
    BettanB skrev 2012-11-26 16:57:21 följande:
    Hej, alla nya o gamla i tråden. Aktiviteten verkar lite låg här just nu, men det tycks gå i omgångar.

Om ni vill se vad vi "gamlingar" har för historia o vilka behandlingar vi testat så kan ni ta en titt i behandlingstråden. Och ett hett tips är att läsa "bibeln" även om den börjar bli till åren.

En undring (TT är du där?): tror någon att det är FARLIGT att ta innohep som gick ut i juli?
    Räknas kanske också som "gamling" även om jag inte skrev så mycket som jag läste, läste och läste...

Bollade din fråga med vårdpersonal i min närhet, trodde inte det kunde vara farligt eftersom datumen inte är satta som "vi har testat efteråt och då var det dåligt" utan mer som "vi har testat inom den här normalgränsen".  Kolla så att det ser normalt ut såklart.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14