Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Vvk: Oj, såg inte att du svarade precis innan jag skrev. Usch vad tråkigt att du skulle ha rätt. Beklagar verkligen. *kram*

Dara: Skk kan definitivt ha med dina mf att göra; tror att det är en väldigt bra början att ta levaxin och få TSH under kontroll. Ang progesteron så är det ju tyvärr också så att det ökar risken för bla hypospadi hos pojkar rätt rejält. Går visserligen att operera, men ändå. Tycker att det är synd att läkarna inte berättar det när de skriver ut. Vill dock tillägga att jag själv ändå valde att ta progesteron.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Dara: Det är en form av bristande maskulinisering av fostret där urinröret mynnar ut någonstans på undersidan av penis (ev i perineum). Skrotum kan i mer extrema fall vara delad i två veck. Sen vet jag tyvärr inte så mycket mer om vidare påverkan på pojkfostret och bebispojken; om det kan bli problem längre fram och så. Jag vet att jag läste en del om det när jag läste sexologi bla.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    Dara01 skrev 2010-10-20 19:33:43 följande:
    BettanB: Känns som att det är en bieffekt av progesteron som jag gärna vill veta om innan jag börjar använda. Konstigt att läkaren inte berättar det! 
    Med tanke på de läkare jag mött i samband med mina mf och därefter, så är jag inte det minsta förvånad. Inte heller jag fick informationen från läkare utan har fått ta reda på det själv. Någon här i tråden har tex fått en son med hypospadi troligtvis pga progesteron. Just progesteron står det ju inte ens om i FASS, så man får verkligen leta information. Lite knas.
    Hur som helst, jag valde att ta progesteron ändå, trots vetskapen om detta. Men jag tycker inte att det är ett helt självklart val.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Irma: Kände inte heller ett smack i början den här gången. Enda rejäla symptom jag hade i början var extrem trötthet, men det kom lite senare. Och ännu lite senare började jag få SJUKT ont i bröstvårtorna. Annars inget egentligen. Inget som inte lätt bortförklaras iaf.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Syrling: Nej, har inte kunnat hitta något som tyder på det, däremot har jag för mig att jag läst något om risk för stort barn om mamman tar blodförtunnande (låter ju logiskt).

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Irma: Gôtt! Och lätt träning tror jag är bra; bara man känner efter ordentligt och tar det lite lugnt.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Syrling: Precis. Tänker tjata till mig remiss till aurora och kräva att man skriver in i journalen ang igångsättning, så att jag har möjlighet att få det på hemmaplan också. Vill inte behöva förlita mig på Helsingborg om vädret blir som det var i februari i år.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Jag HATAR fl! Hade just skrivit ett låångt inlägg som sen bara försvann. Gah!

Irma: Skrämmande med flytningarna; även om man VET att det är normaaaalt så blir an ju skiträdd. Hoppas iaf innerligt på falskt alarm. Hur har du det med vul framöver?

Ang kalaset, så vet jag inte om det är någon fara iom att du haft vattkoppor. Det jag vet är att jag själv inte skulle vågat utsätta mig för det; både graviditeten i sig och pred sänker ju immunförsvaret.

qatteriin: Gôtt!

Vvk: Usch så jobbigt. Hoppas verkligen det sätter igång så du får det avklarat och kan börja se framåt igen. *kram*

Fialisa: hej och grattis här också.

AHöst: Har inga länkar på rak arm, men jag lägger in här om jag springer på dem igen.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Irma. Åh hua. Vilken skräck. Hoppas verkligen att det är falskt alarm. Och det kan det ju absolut vara; det ÄR tidigt att se ett hjärta ännu. Dessutom kan ju ägget ha tagit lite extra tid på sig att fästa. Men fy vad mycket skönare det hade varit med ett solklart vul med pickande hjärta. Tänker på dig, vännen. *kram*

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Sushikatten: Skräp oxå. Sabla mens att vara envis.
    Hade jag varit du hade jag tagit trombyl från strax innan äl och pred och innohep från plus. Levaxin alltid, så klart. Dostonex har jag noll koll på. Men fråga läkaren oxå, vad h*n tycker och be om förklaring om du tycker det låter konstigt.

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14