Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
hur långt hade hon flygit då?
Längtan: Du kan kanske ta det innan du går igenom säkerhetskontrollen om du känner att du vill ta sprutan innan start? Du behöver ju bara ha en spruta i handbagaget då och checka in resten. Inte för att jag tror det spelar roll och det gör absolut inget om det slår på några timmar mellan sprutorna.
MtA: Hoppas han hör av sig snart då.
Soa: Jag får innohep utan att ha några konstaterade fel. Det är ett av kraven för att få behandling av dr LM. Säg åt din läkare att kolla upp Leif Matthiesen och hans pilotstudie (riktig studie på g efter vad jag förstår). Du hade förresten kollat sköldkörteln va? Och vet att det är andra referensvärden än för de som inte har fert.problem?
Längtan: Ingen aning; det var därför jag föreslog att du kunde ta med en spruta och ta den innan du gick igenom säkerhetskontrollen. Då är det ju bara att slänga sprutan efteråt.
Daniale: usch vad mycket du fått kastat på dig. Enormt imponerad av att du ens kan prata om att vara positiv. Själv bröt jag ihop totalt efter mitt förra ma (förra sommaren) och var så ytterst nära att bara skita i alltihop. Problemet för mig är att jag inte veta om/hur jag skulle kunna fortsätta framåt isf.
Ja, progesteron tar man för att stödja upp kvinnans egen produktion fram tills dess att moderkakan kan ta över helt (runt v12). Finns väl egentligen inget som visar att progesteron vagitorier gör någon som helst skillnad, men de flesta (jag inkluderad) känner väl att det är värt chansningen. Tar din vän någon annan form av medicinering? Annars är ASA ett hett tips (antingen via trombyl -recept- eller genom att ta 1/3 albyl minor/dag).
Det där med hostmedicin är nog tyvärr bara myt, det skall enligt vissa vara lite slemlösande och då påverka kvinnans slemhinna miljö och flytningar, men jag tror tyvärr inte på det. Snarare är väl risken att det påverkar negativt om det förändrar flytningsmönstret hos kvinnan.
Bättre att tempa och sexa på; ev ta ASA från före äl för att ge slemhinnan lite extra chans att bygga upp sig och bli fin.
Men Längtan; det är ju helt normala graviditetsflytningar efter vad det låter. Såna har jag hela tiden. Så länge det inte kommer klart blod med så är det ingen fara alls. Och inte ens då behöver det vara någon fara. Hade du inga graviditetsflytningar förra gången?
Men det är ju vanliga flytningar? Eller? Inget blod nu alltså? Sök på flytningar och graviditet här på fl så får du upp hur mycket som helst. Det är helt normalt att ha mer flytningar då man är gravid. Jag har mängder och oroar mig inte det minsta.
Och det har ju definitivt gått bra för dig innan; du har ju en fantastisk dotter.
Längtan: Nej, tyvärr får vi nog leva med oron allihop. Men det är ju skönt att du snart har vul igen; passa då på att få ordentliga svar om flytningarna. Kan lova att de säger att det är 100% normalt med såna flytningar under grav. Man KAN ju faktiskt ha normala flytningar före ett missfall också; det behöver ju alls inte betyda att det har med mf att göra. Lite som att bli oroad av ömma bröst och illamående för att man hade det vid sina tidigare mf/ma. Om du förstår hur jag tänker...
Skönt att höra att mina inlägg gör att det känns lugnare iaf.
Längtan: Just så gör jag när jag blir orolig. Säger till mig själv att "Que sarà... Det som blir blir och jag kan egentligen inte göra så mycket år det". Känns faktiskt riktigt skönt. Jag GÖR verkligen allt jag kan nu; tar medicin varje dag och tar hand om mig; skiter det sig ändå, så gör det det. Inget blir bättre av oro. Tvärtom! Oron i sig ökar väl snarare risken att det skall gå fel.
Kan du inte be om samtalskontakt för att få hjälp att hantera oron mer konstruktivt? Tror att en psykolog skulle kunna hjälpa dig jättemycket att styra om tankarna och ta kontroll över dem och oron.
Längtan: Ja, det var en ruskigt klantig kommentar. Även om det kanske är sant, så är det väl kanske inte vad man behöver höra. Och inget man som behandlare skall dra till med vid ett första samtal. Var tydlig med vad du förväntar dig av henne och vad du behöver, om du går dit igen. Annars tycker jag gott att du kan överväga att byta psykolog; det är oerhört viktigt att personkemin stämmer.
Jag får med blod in ibland, men numera håller jag spänt hela tiden så att det inte blir "baksug" i sprutan. Tror inte att det är något att oroa sig över. Hur är det förresten; är det någon som följer upp och ta blodprover för att se hur sprutorna funkar? Så du inte blir FÖR lättblödande eller så? Skall ju inte vara någon risk med den låga dosen, men alltid bra att ha koll.