Inlägg från: Fialisa10 |Visa alla inlägg
  • Fialisa10

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Mojutten: Man måste få skriva av sig! Det är därför vi finns här *kramar* Har tyvärr inte svar på dina frågor, hoppas att någon annan här kan hjälpa dig.

Odd: Håller tummarna för dig nu! Berätta hur det gick sen!

• Fialisa10

Vill tipsa er som haft 3 missfall utan påvisbar orsak om en studie som pågår fram till 2012 på Södra Älvsborgs Sjukhus i Borås. Jag får tyvärr inte vara med än eftersom jag inte matchar urvalskriterierna (3 missfall, utredning som inte visar på några "fel") än men jag kommer definitivt fråga om jag får vara med när det blir så...

http://sas.vgregion.se/Sodra-Alvsborgs-Sjukhus/Arkiverade-sidor/Nyheter-2007/SAS-forst-i-Sverige-med-studie-kring-missfall/

Stor kram

• Fialisa10

Ah! Visste inte att det var gammal skåpmat. Jag är ju en newbie här och blev överlycklig när jag hittade att det åtminstone fanns en pågående studie i Sverige :)

Har ni sett att man inte längre kan köpa Albyl på Apotekets webbshop utan recept? Jättekonstigt. Har skrivit till Apoteket och frågat varför.

• Fialisa10

Irma: Jag tror inte det. Det är nog bara Apoteket som larvar sig och tycker att det är för lätt att köpa vissa läkemedel. Överförmynderi tror jag att det kallas... 

Hittade förresten en snäll läkare av en slump och har nu fått göra den billiga delen av blodanalysen. Det kanske inte låter som så mycket att vara tacksam för men jag känner ett helt annat lugn nu när jag fått göra nånting och kommer få några resultat innan nästa försök!
    Vet inte än vilka analyser jag fått göra (ska fråga när jag får resultatet så jag kan uppdatera min presentation) men jag fick veta att nedan nämnda analyser står för ungefär 4/5-delar av analyskostnaden vid en utredning så de fick jag inte göra än:
    * kromosomprover (både man och kvinna)
    * kardiolipin antikoagulans
    * beta-2-glukoprotein
    * lupus antikoagulans (SLE)

Det här bekräftar ju min misstanke att "vården" inte vill ge den bästa vården utan gör det som blir billigast. Ska man skratta eller gråta?

• Fialisa10

Pinglan: Jag gjorde visserligen ingen skrapning men mina hormoner höll i sig i 4 veckor nu senaste tillfället.

Christine: Jag är så ledsen att du måste vara här. Se till att få en utredning nu, eller åtminstone få göra den billiga delen av utredningen (ultraljud av äggstockarna, ultraljud av livmodern med koksalt, vissa blodprover). Det har du faktiskt rätt till. 

Fru fräken: Åh! Håller tummarna allt vad jag kan! Uppdatera så fort du vet! 

Egorapport: Mina provsvar ser enligt den snälla läkaren bra ut. Han sa att min läkare på hemmaplan kan se resultaten i min journal så han har tillgång till all fakta. Ville få analysresultaten utskrivna inför nästa möte så jag ringde till "hemmaplan". Men möttes självklart av grinig och totalt oförstående syster som argt sa att "Vi kan ju inte se vad andra sjukhus eller läkare gör!", som om jag borde veta det. Så jäkla trött på den sk vården i Sverige!

Kram

• Fialisa10

Frufräken: Så vitt jag vet så brukar man inte kolla efter hjärtslag förrän i vecka 7-8 för att man ska kunna se något. Så att inte se något i vecka 6 ska du inte oroa dig för (well, försöka att inte oroa dig i alla fall, vet hur det är).

Pinglan: Jag är så glad att du hittat en bra läkare! Det gör så himla mycket!

Själv är jag överlycklig efter att ha varit på cellprov (!) och haft världens gulligaste barnmorska. Senast jag gjorde cellprov gick jag upp i brygga och de fick använda barnverktyg och det tog kanske en 25 minuter. Idag: mindre än 5 minuter! Det finns inga besvärliga patienter, bara besvärliga vårdgivare. Och hon sa att jag definitivt ska få göra en ordentlig utredning utan att behöva vänta på ett missfall till. Så hon gav mig numret till en sjukhusklinik och sa "Ring idag! Vänta inte!". Det är helt tvärtemot vad min trötta gynekolog säger "Fialisa, ibland är det bäst att inte göra någonting."  En dag ska jag med namn hänga ut alla otrevliga, lata och oförstående sjuksköterskor och läkare som jag haft oturen att träffa.

Vissa dagar känns det skit och man vet inte om det är värt att gå upp ur sängen en dag till. Men ibland blixtrar det till och det känns... hoppfullt!

Hoppas att ni har en fin dag idag! Solen skiner och det är snart sommar. Det finns hopp om livet.

Stora kramar

• Fialisa10

Snusmumriken: Varför måste du betala själv bara för att du går privat? Eller är det för att proverna inte är "standard" som gör att du måste betala dem själv? Var går du någonstans? Du får jättegärna inboxa mig om det inte är info du vill lägga ut här!

Finessan: Idag ska du känna att du har gjort någon väldigt glad! Nämligen mig {#lang_emotions_smile} Jag har i veckan kontaktat flera olika mottagningar för att försöka boka tid för utredning. Men alla har sagt att jag ska återkomma i augusti eller september(!). För att kanske få en tid ett antal månader senare. Men Anette Sjösten kunde jag boka tid hos! Så nu har vi en tid sista veckan i augusti. Tusen tack! Hade det inte varit för dig hade jag säkert inte haft en tid förrän i november... Så, tusen tack och stor kram till dig!

Hittade ny (för mig iaf {#lang_emotions_smile}) info om sköldkörtelproblem. Även om de vanliga proverna visar på normala värden så behöver det inte vara rättvisande.

http://www.scandlab.com/skoldkortel.html
    Hittade labbet på denna sida som också har annan bra information: http://www.skoldkortelforeningen.se/nyheter.html 

Någon som har några erfarenheter av det här labbet eller analyserna? 

Många kramar

• Fialisa10

Längtan: Du vet kanske det här men jag skriver ändå för säkerhets skull, så vet du det redan så är det bara att ignorera {#lang_emotions_smile} Glandin är ett kosttillskott, inget naturläkemedel. Det betyder att det inte står under samma kontroll som ett läkemedel gör. Dessutom är syftet med produkten att den innehåller GLA (en fettsyra) som tydligen ska omvandlas till prostaglandin i kroppen. När jag har vid mina MA gjort medicinsk abort så har det gjorts med cytotec. Och den aktiva substansen som gör att missfallet sätts igång av den tabletten är just prostaglandin (enligt FASS). Det kan ju hända att Glandin kan ha någon annan funktion också som gör att det funkar för såna som oss men jag ville bara skriva det jag visste liksom.   

Irma: Ja, om mina värden ligger högt i vanliga "normalintervallet" för blodprovet så kommer jag göra ett sånt test. Min mamma har också struma så det känns ju som att det kan vara en risk...

Annars är jag arg idag för att jag fått reda på att den sk snälla läkaren inte alls gjorde de billiga testerna i en utredning. Han kollade bara blodstatus och tog "rutinprover för sköldkörteln". Och jag får inte ens veta exakt vilka analyser som ingår i det eller det exakta analysresultatet! Har tjatat på honom att skicka resultaten men möts av allt mer bisarra undanflykter. Allt från att "De ligger inom referensvärdet och alla läkare använder sig av samma referensvärden så du behöver inte veta exakt vad det är" till "Du hinner ändå inte få resultaten innan du har tid hos din gyn på hemmaplan". Aaah! Jag blir vansinnig!  

• Fialisa10

Irma: Ja, det är väl nästa steg. Tänkte att jag väntar och kollar posten imorgon. Om det inte kommit då får jag försöka kontakta någon annan på sjukhuset om att få ut min journal... Den här gubben tror ju att stress kan vara inblandat, vad tror han att han utsätter mig för nu då??

Bettan: Vilken jäkla läkare! Vad var hans universallösning på problemet då? Hittade detta på www.hypo2.info, nåt att dänga i huvudet på honom?

"95% av befolkningen har dock ett TSH-värde mellan 0,5-2,5 mlE/L, och på ett möte i september bestämde Sveriges ledande endokrinologer på hypotyreosområdet att den nya gränsen för när behandling bör övervägas ska vara just 2,5 mlE/L."
    Och det är för vanliga personer! Inte för oss som vill ha barn! Aaargh! Jag blir tokig! Ska man behöva utbilda sig till läkare själv för att få nån hjälp här i världen!

• Fialisa10

Irma: Jag vet. Om det berodde på stress så skulle ju barn aldrig bli till i krig, vid naturkatastrofer, tvångsgifte mm men så vitt jag vet händer det hela tiden. Men om det nu är hans teori så borde han ju "leva" efter den. Dvs genom att inte skapa mer stress för mig.

Fru fräken! Gud vad roligt! Grattis!  

Mojutten: Tänk att man kan dra nytta av deras extremt dåliga samarbete  för en gångs skul! Härligt! Uppdatera gärna med vilka tester du får ta och vad resultatet blir! Håller tummarna att det går bra med läkaren idag.

• Fialisa10

Odd! Iiih! Grattis! Glad

Franka: Det är både sorgligt att läsa om din väg men också himla peppande att se att det funkar! Så stor grattiskram till dig!

Fru fräken: Jättefint om du kan lägga upp vilka analyser du har gjort! Det är jättebra att kunna jämföra fler analyser och värden.

Det är snart dags för oss att försöka igen... Eller snart å snart, om 2 veckor. Självmedicinerar den här gången med 1/4 Albyl, Omega3 och folsyra. Och skippar gluten, snabba kolhydrater, kaffe (försöker iaf) och äter mycket fisk och skaldjur. Håller tummarna att det kan funka.

• Fialisa10

Grisolle: Så vitt jag förstår finns det två oliak undersökningar, spolning av äggledare och ultraljud av livmodern med koksalt. Jag har gjort en ultraljudsundersökning med koksalt och det kändes ingenting (och jag gillar verkligen inte gynundersökningar och tycker att allt gör ont). Är det spolning av äggledare du ska göra så vet jag tyvärr inte om det gör ont.

Idag ska jag till gyn. Idiotgyn. Jag var där sist den 13 april och sa då att jag vill ta prover/påbörja utredning så fort som möjligt. Han sa att vi måste vänta tills mensen kommit tillbaka och efter mycket om och men så kunde min man iaf boka tid för möte. Och det är idag. Om han idag säger att "jahapp då anmäler vi er för utredning nu då", då vet jag inte vad jag gör. Har han suttit på arslet och inte gjort något sen april och först idag ställer oss i kö... Jag är rädd att jag kommer börja grina. Eller bli förbannad och fråga om han är dum i huvudet. Nu har jag ju fixat en tid för utredning själv, utan hans hjälp, men det vet ju inte han. Ärligt talat, om det är så att han FÖRST IDAG tänker ställa oss i kö, kan jag fråga om han är dum i huvudet? Eller lat? Eller bara jävligt oempatisk som inte fattar att jag inte har kunnat fungera normalt senaste 7 månaderna? Och att 3-4 månader till är som ett hån? Hjälp! Känner mig så förbannad i förväg att jag håller på att spricka!

• Fialisa10

F***n! Ja, jag antar att jag kommer behöva gå dit igen. Känns ju lagom kul när man har ungefär noll förtroende för honom. Vi har tid kl 13 så nu får jag väl försöka andas lugnt och träna på att svara snällt... Tack för peppningen!

Kram och grattis till dig Odd!

• Fialisa10

Mojutten hade rätt! Ibland blir man överraskad! Vi fick ta kromosomprover direkt! Och jag har fått remisser för lite andra saker också. Kunde tom få till lite flera prover än vad farbror doktorn hade skrivit från början (beta-2-glykoprotein visste han inte ens vad det var och hittade ingen remiss för det heller...). Mina remisser är inte alls lika omfattande som Finessans prover,  men det är ändå en start! Bra doktor! Fin doktor!

Kram å hej!

• Fialisa10

Åh herregud. Ni kan inte på allvar mena att doktorn heter Snorre/Snorri? Hahahahaha! Jaa, jag har humor som en 5-åringSkrattande

• Fialisa10

Hej allihopa! Har hållt mig borta från FL ett bra tag men känner att jag kanske kanske kan börja hänga här igen. Eller åtminstone göra lite stötvis inlägg.

Mula: Jag tar fragmin-sprutor (annat märke men samma effekt som innohep). Jag tycker att sprutorna gör skitont för det mesta. Men ett sätt som jag tycker gör det hela uthärdligt och som gör att jag inte får några blåmärken är det här:

Tryck in nålen superlångsamt. Alltså, låt det ta 5 minuter innan hela nålen är inne om det känns bra.
    Tryck in vätskan långsamt eller i etapper. Oftast bränner det som tusan när vätskan ska in men gör jag det  långsamt känns det som att jag har mer kontroll.
    Dra ut nålen halvvägs och vänta 5-10 sekunder.
    Dra ut nålen helt och lägg på en isbit i en plastpåse. Det bedövar lite och blodkärlen drar ihop sig så att det förhoppningsvis inte blir nåt blåmärke.

Lycka till!

Bettan: Nej men vad är det för idioter! Ska du aldrig få slappna av? Jag KAN inte förstå att den sk vården med sina skitläkare, värdelösa gynekologer och hemska barnmorskor får fortsätta att hålla på så här. De sitter bokstavligen med liv i sina händer men kan inte skärpa till sig för en sekund.  Vilken annan bransch kan man få missköta sitt jobb så här mycket och ändå få fortsätta? Stå på dig! Du har rätt!

• Fialisa10

Hej alla! Jag har tagit en paus härifrån på några månader... för jag är gravid igen! Borde vara ca 15+4 idag. Denna gången är behandlingen fragmin, albyl minor, omega-3, järn, folsyra och B12. Smyger ut igen men nu kommer jag kanske börja komma tillbaka lite mer regelbundet. Stor kram till er starka tjejer! 

• Fialisa10

Tack!

Qatteriin: Bra jobbat!

Irma: Grattis till dig! Glad Härligt! 

Vvk: Åh, det var samma för mig andra gångenRynkar på näsan Det kom däremot igång en vecka senare, några dagar innan skrapningen var bokad. Hur har det gått? Har det hänt nåt under natten?

• Fialisa10

Syrling: Intressant! Jag fick inte storleken i % mot normalkurvan men vid ultraljudet på dag v18+1 så blev jag framflyttad till v18+5. Och det stämmer inte eftersom jag vet exakt när jag hade ägglossning. Och riktat mot ägglossning så kan befruktningen alltid ske senare men inte tidigare. Så, min mini är också större än normalt men jag har inga %-tal på det tyvärr.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14