• Finess

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Sofia, jag tycker inte att du ska vara rädd för Prednisolon. Det finns många som verkligen behöver det. Kan kanske vara värt att testa nu? Fragmin/Innohep tycker jag att du ska försöka få. Det går ju att mixa Trombyl och Fragmin/Innohep då båda verkar lite olika även om de båda är blodförtunnande.

Jag har själv Dr B att tacka för min dotter född -08.

Inför den här graviditeten försökte jag få tag på Dr B, men det gick inte. Hade hört att han hjälpte gamla patienter trots att han har gått i pension, men han svarade aldrig på mail. Sökte mig till den läkaren jag hade innan honom och hon gav mig direkt samma behandling som Dr B gjorde, utan att göra en ny utredning. Behandlingen skulle bli densamma ändå, menade hon på.

Försök med Pred, Fragmin/Innohep och Trombyl, det är mitt tips. Sköldkörteln är också bra att du kollar upp.

Känner fö igen ditt nick, skrev du i tråden för flera år sedan måntro?

• Finess

Jag åt också pred under min graviditet, men det var de sista två månaderna och på grund av graviditetsklåda. Det jag märkte av var att jag blev lite hyper + att jag gick upp i vikt en del, mer än vanlig graviditetsuppgång. Annars inget.

Som vanligt i missfallsvärlden är det olika bud, jag vet dock att det är många som lyckats med pred. Har man testat allt annat skulle i alla fall jag våga chansa. Men det är jag det. Glad Precis som lillaD skriver, måste man själv vara påläst och bilda sin egen uppfattning.

• Finess
    mellanD skrev 2012-02-08 07:47:23 följande:
    Jag förstår att ni har det tufft Mojutten, våra år i det där var också tuffa, i synnerhet det sista året när jag inte ens blev gravid. Sen var vi båda oroliga under graviditeten med lillen. En liiiten tröst i sammanhanget var att vi var en superteam när lillen sen föddes: där folk var nära att gå isär p.g.a. sömnbrist och konflikter över vardagen, så var vi en klippa som jag tror tog allt det där ovanligt väl. 

Men de där åren 2005 när jag fick mitt första mf, till hösten 2009, när jag fick mitt barn. Jag minns inget annat från dem än att jag satt på fl och kastade virtuella clementiner på Finesssan, Cia, a80, Krusbär, Bling, BP, Idun, Lycka, Franka, Bettan och ett gäng till. Alla helt desperata - och i april har vi alla fått barn (Bling!).

Det är en vansinnigt jobbig plats du befinner dig på nu, men vi har ju inget val! Vi kan bara bryta ihop, gå vidare och testa nya behandlingar. Och försöka hoppas och tro att det går bra! Jag har "träffat" så många i den här tråden som haft många missfall, många fler än mig, och det har blivit barn! Jag är därför, baserat på en förvisso ngt skakigt empiriskt underag - jätteoptimistisk.    
    HjärtaHjärtaHjärta

Missfallsvärlden är överdjävlig. Vi får bryta ihop, men vi kommer igen, gång på gång, för att vi måste det! Vi är alla krigare som utkämpar en strid mot samma jävla monster. Men det går att gå segrande ur striden. Det går! Vi är levande bevis på detta, vi som har fått våra små. Vi som har befunnit oss i det där bottenlösa havet, i en ocean av tårar. Vi som vet vad en känsla av hopplöshet, sorg och längtan verkligen är. Vi är bevis på det.
  • Finess
    M I M M I skrev 2012-03-09 09:04:24 följande:
    Jag ska få både trombyl o progesteron. Progesteron får man ju normalt vid Ivf, men jag ska få det under en längre tid. Ska också börja med trombyl tidigare än innan, tänkte ta första tabletten någon dag efter ET. Någon som vet om det är bra att starta då (strax efter äl vid vanlig befruktning)? Tidigare har jag tagit i v 6 eller vid plus...

Mojutten hoppas att biverkningarna inte kommer :)
    Min förra läkare (och många andras i den här tråden) ordinerade Trombyl hela cykeln. Är det immunologiska problem man dras med, vilket inte är helt ovanligt för oss med upprepade mf, så kan det behövas hjälp redan vid infästningen. Vid positivt graviditetstest kan det alltså redan vara för sent. Jag tycker absolut att du ska börja vid ET.
  • Finess
    M I M M I skrev 2012-03-09 21:33:58 följande:
    Menar du att trombyl kan hjälps mot det? Vore ju toppen i så fall, har nämligen inte fått min dr att skriva ut kortison till mig.. Ännu iaf..
    Det kan det absolut göra. Testa innan du går på kortisonet. Hur är det med Fragmin? Har din läkare gått med på det? En mix av Trombyl och Fragmin kan du komma långt på. Det gjorde jag. Flört
  • Finess

Så här kan det förklaras på ett enkelt sätt...

När ägget ska fästa in i livmodern så bildas det som ett litet sår och det är precis som det ska. Vid immunologiknas vill kroppen stöta bort detta främmande och skickar alla sina arbetare till det lilla såret. Deras jobb är att få såret att läka, blodet att koagulera. Lyckas arbetarna så fäster ägget aldrig eller så blir det ett tidigt missfall. Är du med mig? Det är alltså därför det kan behövas hjälp redan där. Glad

• Finess
    M I M M I skrev 2012-03-09 22:03:17 följande:
    Nej inget fragmin heller.. Trodde vitsen med trombyl va att fungera blodförtunnande o hindra proppar? Men det kanske har andra effekter med?

Spännande, då kanske jag ska börja med trombyln tidigare, redan efter äggplock kanske? För tidigt? För sent? Redan nu,har äggplock v 17...?

Tack snälla för all hjälp!
    Exakt! Det är vitsen med Trombyl. Blodproppar består av koagulerat blod. Att få blodet att koagulera är precis vad arbetarna vill när ägget försöker fästa. Det är därför Trombyl kan hjälpa redan då, för att, precis som du skriver, fungerar det blodförtunnande.

Nu kan jag inte riktigt IVF-turerna, men börja ungefär som dagarna runt ÄL. Se till att du har Trombyl i kroppen när ägget ska fästa in.

Jag vet inte hur det är idag, men för några år sedan så gav Falun alla sina IVF-pat Trombyl.
  • Finess
    M I M M I skrev 2012-03-09 22:39:27 följande:
    Super, då ska jag göra så! Tack snälla snälla för hjälpen!
    Lycka till!
  • Finess
    Karriis skrev 2012-03-21 10:32:37 följande:
    TILL ALLA SOM LÄSER DETTA, HJÄLP!!!

Nu verkar det som att vi ska få en utredning även fast dom vägrade pga våran ålder!

Men jag tänkte, så att jag inte blir lurad där borta, hur går en utredning till?
    Kan någon skriva exakt alla prover och undersökningar som görs på både man och kvinna?

Vill komma dit lite påläst så att jag kan säga ifrån ifall en ny åldersdiskriminering kommer!

Tack på förhand!!!
    Om du går in på min sida och kikar bland mina bloggar så har jag en som listar alla de prover som jag har tagit. Det är en näst intill perfekt lista som täcker en hel del, men det ska tyvärr mycket till om man får igenom den. Jag hade tur och två läkare. Det är många här som har skrivit ut den och tagit med den till läkaren. Försöka duger! Lycka till!
  • Finess
    M I M M I skrev 2012-03-27 21:15:46 följande:
    Tack för infon vännen! Man kan alltså kombinera fragmin och trombyl? Kanske ska kolla med min dr om jag kan få det med. Är fragmin sprutor?

Lycka till!!
    Fragmin och Trombyl går alldeles utmärkt att kombinera. De är båda blodförtunnande, men de fungerar på olika sätt. Det kan vara en mycket lyckosam mix och används inte sällan i tex USA mot immunologiska problem.
  • Finess
    lill111 skrev 2012-11-14 13:19:49 följande:
    Hej ! Hoppar in här jag med....mitt fjärde missfall på g, är utom mig av förtvivlan, vet inte vart jag ska ta vägen snart....är snart 38 dessutom, testat trombyl och progesteron all, men hjälpte föga:( har ett barn tack och lov, inga bekymmer med honom...här verkar det finnas kunskap...har testa mina nivåer för progesteronbrist, de säger att de är bra, men vad vet jag, kanske skulle testa med vaggisar ist? Vad tror ni? Jag låg på 71 i vecka 5 är det lågt eller normalt... Jag efterlyser även prednisilon om ngn kan tänkas sälja, kanske är immunförsvaret som är för starkt?? Jag gick en v längre denna gång med trombyl kanske behöver fragmin med? Ja, ja hoppas ngn orkar svara på mina frågor....är helt knäckt här hemma, hur ska man orka med livet egentligen.....??
    Nu har jag inte läst bakåt så det är möjligt att du redan har testat vad jag kommer att föreslå.

Är en av gamlingarna som var med från början i den här tråden (är nu bara inne sporadiskt på FL). Efter fyra missfall har jag nu fått två barn, om det nu kan ge någon hopp. Helt sanslöst eftersom det fanns en tid då jag inte trodde att jag skulle få något barn alls. Sonen är bara tre månader och mellan honom och dottern klarade jag mig otroligt nog helt utan mf.

Skillnaden mellan de två graviditeterna som gav mig barn och de som blev mf var att jag tog två Trombyl från äl i de som jag fick behålla. Direkt vid plus gick jag över till en. Kanske värt att testa om du inte har gjort det?

Efter att ha följt många i den här tråden genom åren så kan jag konstatera att det kommer barn för de allra flesta. Det tar bara lite tid. Men, det är de barnen som låter vänta på sig som blir de finaste barnen.

Lycka till!
  • Finess

Läkargruppen Viktoria i Stockholm och Anette Sjösten där är en av få läkare som tar en hel hög med prover samt skriver ut Fragmin. Hon har varit mitt andraval efter Sven. Även om hon vägrade mig Trombyl några veckor efter plus, men det fixade jag på egen hand.

Dr Sven Björk på Lucinakliniken har tyvärr gått i pension. Vi är många som har honom att tacka för våra bebisar. Hjärta

• Finess
    lill111 skrev 2012-11-30 06:32:04 följande:
    Tack, tack, Finess....läsargruppen kan vem som kontakta dem? Vilken behandling fick du av Sven? Tacksam för att du svarar:) kram!
    Vem som helst kan kontakta Läkargruppen Victoria och boka tid. Googla. Håller till vid Medborgarplatsen.

Jag fick Fragmin (hög dos), Trombyl och Prednisolon av Sven.

Jag rekommenderar att läsa TS där det finns länk till behandlingslista. Där har många av oss skrivit exakt vilken behandling vi fick.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14