Sofia71 skrev 2012-01-27 21:03:06 följande:
mellanD: Tack! Då har jag redan fått en missfallsutredning gjord -08 (gick till Dr Björk - för er som vet vem han är, som gjorde en "bredare" utredning än den jag fått via landstinget tidigare då man bara konstaterat att vi var "oförklarligt barnlösa". Minns nu att det stod på remissen till labbet "missfallsutredning" och att min man också lämnade prover och att jag fick gjort en äggledarespolning - trots att vi då "bara" haft ett mf, men inte lyckats bli gravida under 2 år och med x antal försök med IVF) utan att de hittade några större konstigheter. Något lite förhöjt tnf Alfa (tror jag det hette) så läkaren rekommenderade Trombyl och Prednosolon. Prednosolonet "vågade" jag mig aldrig på, men Trombylen tog jag vid nästa återförande och då blev vår dotter till. Att Trombylen funkar för mig är jag övertygad om: Av 6 återföranden UTAN Trombyl har jag inte blivit gravid och av 4 återföranden MED Trombyl har jag blivit gravid 3 ggr!
Nästa fråga är: Förutom att sköldkörteln kan ha ändrats (det har jag redan fått remiss på så det ska checkas) är det så mycket annat som kan ha ändrats sen alla dessa testerna togs -08? Vad jag menar; är det mycket lönt att kämpa sig igenom allt igen? Börjar bli uppgiven men känner samtidigt att jag skulle så gärna vilja ge de två små embryona vi har kvar i frysen bästa möjliga förutsättningarna så klart.
Hej, ja Dr Björk minns jag från andra i tråden! Jag vet inte om det är klokt att gå igenom utredningen igen. Jag gjorde en utredning 2006, och 2008, (fick barn 2009), och nu när vi vill ha ett syskon förnyades utredningen (2011) då jag inte blev gravid på ett år. Det som var förändrat var simmarproverna, där ytterligare prover lagts till (SCSA). Detta kan ev. kopplas till missfall, enl. ett tidigare inlägg i tråden, kan inget om detta tyvärr!
Jag har fått behandling med Innohep (som verkar på ett annat sätt än Trombyl) och TLC (=tender loving care, i detta fall bl.a. baserat på täta vul fram till v. 13). Jag är nu med i en studie i Helsingborg där halva gruppen får innohep+TLC och andra gruppen TLC. Det finns tydligen visst stöd för att täta kontroller, och nära kontakt med en läkare som man har förtroende för har hjälpt kvinnor med upprepade missfall.
Det samma tror jag testas i Borås, men där är det istället TLC + trombyl.
Min läkare tror inte på Trombyl, utan ord. som sagt innohep istället. Går man på hans teori (som inte är evidensbaserad den heller) så skulle det isf vara en "ny" och möjlig lösning för dig?
Lycka till!