Inlägg från: mellanD |Visa alla inlägg
  • mellanD

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Sofia71 skrev 2012-01-25 22:04:42 följande:
    Hej på er. Verkar som om ni kanske (tyvärr) vet svaren på mina frågor:

Av fyra graviditeter på 6,5 år har jag nu haft tre missfall - varav 2 sista halvåret - och funderar på vad en missfallsutredning kan ge? Vad är det för typ av tester som görs? Är det något man måste göra via sin IVF klinik eller kan man vända sig till Landstinget?
    Hej, så tråkigt med dina missfall. Du har rätt till en missfallsutredning vid landstinget,  och den bör innehålla följande prover: www.internetmedicin.se/dyn_main.asp Den är kromosomprover (du och maken), simmarprov, hormonella prover inkl. sköldkörteln, och så koagulation, trombos. Sen också spolning av äggledare. Dessa prover gjorde jag.

Annars kan bakteriell vaginos spöka.

Många av oss har fått tillbaka undersökningar som inte visat ngt fel, och har då fått (eller fått kämpa sig till) behandling med blodförtunnande som t.ex. innohep eller fragmin. I södra Sverige (sex sjukhus) pågår nu en missfallsstudie som man kan vara med i, så bor du här nere så kan jag vid.bef. kontaktuppgifter. 

Lycka till! 
  • mellanD
    Drömmar och förhoppningar skrev 2012-01-23 10:40:43 följande:
    Ni är säkert väl pålästa när det gäller graviditet och alkohol. Läste en artikel i aftonbladet just om en dansk forskare som skulle påvisa att alkohol inte alls var så skadligt för fostret, men fick helt tvärtom resultat. 2 snapsglas/vecka ökar risken för missfall med 50%, 4 snapsglas/vecka fördubblar den. Hon går t o m så långt att hon säger hon kommer avråda kvinnor som planerar barn från att dricka alkohol överhuvudtaget. Skickar med länken också. www.aftonbladet.se/halsa/article14252709.ab
    Tack för tips! 
  • mellanD
    Bling1975 skrev 2012-01-27 12:11:53 följande:
    Ingen kallelse än och inser nu att det är försent att ringa och fråga. Hoppas den kommer med posten idag.
    OK, då hoppas vi på det!
  • mellanD
    Sofia71 skrev 2012-01-27 21:03:06 följande:
    mellanD: Tack! Då har jag redan fått en missfallsutredning gjord -08 (gick till Dr Björk - för er som vet vem han är, som gjorde en "bredare" utredning än den jag fått via landstinget tidigare då man bara konstaterat att vi var "oförklarligt barnlösa". Minns nu att det stod på remissen till labbet "missfallsutredning" och att min man också lämnade prover och att jag fick gjort en äggledarespolning - trots att vi då "bara" haft ett mf, men inte lyckats bli gravida under 2 år och med x antal försök med IVF) utan att de hittade några större konstigheter. Något lite förhöjt tnf Alfa (tror jag det hette) så läkaren rekommenderade Trombyl och Prednosolon. Prednosolonet "vågade" jag mig aldrig på, men Trombylen tog jag vid nästa återförande och då blev vår dotter till. Att Trombylen funkar för mig är jag övertygad om: Av 6 återföranden UTAN Trombyl har jag inte blivit gravid och av 4 återföranden MED Trombyl har jag blivit gravid 3 ggr!

Nästa fråga är: Förutom att sköldkörteln kan ha ändrats (det har jag redan fått remiss på så det ska checkas) är det så mycket annat som kan ha ändrats sen alla dessa testerna togs -08? Vad jag menar; är det mycket lönt att kämpa sig igenom allt igen? Börjar bli uppgiven men känner samtidigt att jag skulle så gärna vilja ge de två små embryona vi har kvar i frysen bästa möjliga förutsättningarna så klart.

Hej, ja Dr Björk minns jag från andra i tråden! Jag vet inte om det är klokt att gå igenom utredningen igen. Jag gjorde en utredning 2006, och 2008, (fick barn 2009), och nu när vi vill ha ett syskon förnyades utredningen (2011) då jag inte blev gravid på ett år. Det som var förändrat var simmarproverna, där ytterligare prover lagts till (SCSA). Detta kan ev. kopplas till missfall, enl. ett tidigare inlägg i tråden, kan inget om detta tyvärr!

Jag har fått behandling med Innohep (som verkar på ett annat sätt än Trombyl) och TLC (=tender loving care, i detta fall bl.a. baserat  på täta vul fram till v. 13). Jag är nu med i en studie i Helsingborg där halva gruppen får innohep+TLC och andra gruppen TLC. Det finns tydligen visst stöd för att täta kontroller, och nära kontakt med en läkare som man har förtroende för har hjälpt kvinnor med upprepade missfall.

Det samma tror jag testas i Borås, men där är det istället TLC + trombyl.

Min läkare tror inte på Trombyl, utan ord. som sagt innohep istället. Går man på hans teori (som inte är evidensbaserad den heller) så skulle det isf vara en "ny" och möjlig lösning för dig?

Lycka till!  
  • mellanD
    L Maria skrev 2012-01-27 23:11:24 följande:
    MellanD - finns det möjlighet att komma i kontakt med läkaren i Helsingborg, tror du? Jag jobbar där, så jag skulle ju lätt kunna gå där istället för Malmö/Lund. Jag har ingen mf-utredning på gång än, efter mitt tredje mf i december, så jag kan lika gärna försöka sätta igång det i Hbg...
    Absolut! De vill ju ha folk till sin studie!

Studien finns vid 6 sjukhus i södra skåne, bl.a. Lund (om det ligger närmare). Läkaren i Hbg heter Leif
    Matthiesen och finns på Helsingborgs lasarett. Jag mailade honom bara första ggn jag tog kontakt med honom, för region skåne gäller mail: förnamn.efternamn@skane.se

Han är verkligen trevlig!  
  • mellanD

Hej! Den läkare jag går till avråder bestämt från prednisolon, p.g.a. av de biverkningar som kommer med det. Tant-tingeling, som tar pred., har skrivit en del om detta, så man kan leta rätt på hennes inlägg och klicka "visa endast".

Men som vi alla vet så finns det många olika bud i dessa frågor, och tyvärr så åligger det oss själva att vara pålästa och sedan kämpa för den behandling vi tror på. Vansinnig ordning på många sätt.

• mellanD
    L Maria skrev 2012-01-28 21:34:11 följande:
    Måste fråga då - studien, innebär det att man kan hamna i en grupp som får placebo...?
    Har du någon aning om ifall det tar lång tid att komma till hos honom...? Jag har en telefontid med en läkare i Lund på fredag, men jag har läst att det är ca 6 månaders väntetid för att få en mf-utredning, så länge orkar jag verkligen inte vänta...
    Nej, ingen placebo. Det finns som sagt två grupper, en med TLC och en med innohep+TLC. De lottar på plats och du får direkt veta vilken grupp du tillhör. Vill man så får man hoppa av efter beskedet, dvs hamnar du i en grupp utan innohep så kan du hoppa av. Det var det beskedet jag fick i Hbg!

Jag vet inte om Leif gör mf-utredningar faktiskt. När jag kom till honom första gången 2007 så hade jag redan gjort min utredning. Jag gjorde delar hos min vanliga gyn (sköldkörtel, koagulering, simmarprover, kromosomprover) och en kompletterande del på RMC i Malmö. Efter utredningen på RMC fick jag veta att "ngt är fel men vi vet inte vad det är", då sökte jag mig till fl och blev tipsad om LM. Jag sökte alltså upp honom efter utredningen!  
  • mellanD
    BettanB skrev 2012-01-28 20:42:37 följande:
    mellanD: "Trevlig" var väl dagens underdrift? Leif är fantastisk! Har aldrig fått ett så fint bemötande i vården innan. Inte efter heller.
    Sant! Jag ville mest framstå som sansad såhär inför 34-års dagen!  
  • mellanD
    L Maria skrev 2012-01-28 23:52:54 följande:
    Ah, det skrev du ju innan! Men hmm, man vill ju hamna i gruppen som får innohep, i läget man är i nu vågar man inte tro att det ska rulla på utan alla insatser...
    Vi har remiss till RMC, men bara för "barnlöshetsutredning" - vi fick det tredje mf samtidigt som vi fick remissen, och det verkade inte som de ville komplettera de första proverna med mf-prover i nuläget, utan vill vänta på att vi är där för första mötet. Antar att jag i så fall får vänta på att få utredningen gjord och sedan kontakt honom!
    Ingen fara! Jäkla RMC, jag vet inte, jag har inte jättebra erfarenheter från dem, men andra har, så jag vet inte. Jag har iofs hört att de är mkt bättre på "vanlig" barnlöshetsproblematik än mf-problematiken, men det var ju länge sen jag var där nu (2007). Har du ingen privatgyn? De allra flesta proverna gjorde jag faktiskt så, innan jag kom till RMC. Jag gick på CURA, där finns två gynekologer, min gyn där remitterade mig till spolning + gjorde sköldkörtel-, andra hormonprover + kromosomproverna. Det var i princip koagulationsproverna jag gjorde på RMC, och de kan man kanske göra ändå?

Men kontakta LM innan du påbörjar utredningen! Nu var det 2007 jag kontaktade honom första ggn, och iom att de har studien nu och söker folk, så kan det mkt väl vara så att de också gör utredningar, jag vet inte. Maila!  
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14