Inlägg från: mammasgullar |Visa alla inlägg
  • mammasgullar

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Hejsan.

Jag har fått tre missfall, och en prematur innan det,  och har tid till gyn den 16, men undrar lite, vad gör man? Vad för prover tar de?
    Och hur stor chans är det att de hittar något?

Om det hittar något, vad kan de vara då?
    Vad har ni fått för svar?

Mycket frågor, men jag är helt vilse i den här världen.

• mammasgullar
    BettanB skrev 2010-08-31 19:06:00 följande:
    Hej! Missade helt ditt inlägg i villervallan. Och sen skrev jag ett svar som försvann. Sabla fl!!!!!!! Skrikandes
    Utredningarna verkar vara väldigt olika beroende på var man gör dem (och vilken läkare som gör dem), men vanligtvis brukar man ta koagulationsprover, autoimmunologiska prover, sköldkörtelprover och ev kromosomprover. Kolla i Finesssans blogg så kan du hitta en VÄLIGT bra lista på vettiga prover (men räkna med att få kanske 1/10 tagna på sin höjd). Annars finns lite info på www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=389

Oftast hitta man inget, men det går att sätta in en del behandling ändå; vanligast är att man testar med ASA (trombyl etc), innohep/fragmin, progesteron och/eller kortison. Kolla in länken till vår behandlingslista så ser du vad vi andra har testat.

Jag har fått till svar på min utredning (efter 5mf) "Gå hem och försök igen; förr eller senare kanske ni lyckas..". Tvingade dock till mig levaxin iom något förhöjt TSH (4,8) och sedermera har jag fått innohep av en annan läkare (dr LM i Helsingborg). Självmedicinerar därtill med ASA (albyl minor) och prednisolon. Och är gravid i v.17 ( !!).
    Okej, tack för svaret

Vilken okänslig läkare som bara säger så, min verkstad har tyvärr blivit lagd på is, pågrund av att förhållandet tagit slut, men jag vill fortfarande gå till gyn för att veta om jag någongång kommer kunna få syskon till min son.

Hoppas på att få lite hjälp iallafall, och förstående läkare, den läkare jag har träffat på gyn här var nog den värsta läkare jag vart med om, eller nej den näst värsta, den värsta är han som tog emot mig på förlossningen.

Grattis till graviditeten, hoppas det går hela vägen, men det tror jag absolut!
  • mammasgullar
    Daniela01 skrev 2010-09-02 08:37:21 följande:
    Bettan B: När skall man börja med ASA (trombyl etc), innohep/fragmin, progesteron och/eller kortison? Jag går hos en gyn.läkare och hon skrev ut progesteron vid förra graviditeten (som tyvärr avslutades i v.18), kan hon skriva ut det andra oxå? 

Niini: Jättetråkigt att förhållandet har tagit slut Rynkar på näsan Hur mår du?

NinniNinna: Jag läste om din fråga om progresteron till Ego. Min gyn.läkare skrev ut progresteron efter 2mf och 1ma. Jag hade då aldrig gått till henne tidigare, och hon sa att det är mkt möjligt att det beror på det. I kroatien (som min släkt kommer ifrån) är det väldigt vanligt att man skriver ut progresteron, gärna en tid innan grav. oxå. Gyn.läkaren som jag nu går till är inte svensk (iran) och även där brukar de skriva ut progresteron vid graviditet (berättade hon).

Bling1975: Vem vet, det kanske blir plus imon? hoppas hoppas
    Delvis känns det som att det kanske är därför jag fick missfall, jag menar, de sägs ju att det finns en mening med allt, och efter att ha verkligen upptäckt hur mannen jag tänkte dela mitt liv verkligen var, så känns de på sätt å vis som en lättnad att jag inte har barn med honom, då det försvårar saker så enormt, men det är självklart väldigt tråkigt att förhållandet tagit slut för jag älskar ju mannen, men det är ingen jag kan leva mitt liv med, eller vill utsätta mitt barn för. Av olika anledningar.
  • mammasgullar
    NinniNinna skrev 2010-09-02 07:12:14 följande:
    Hej alla!

Niini: välkommen hit. Du och jag tycks vara i lite samma situation. Jag har haft mitt tredje ma och står nu intför en utredning. Vad tråkigt att ditt förhållande tagit slut.

Bettan: RUL nästa vecka!?! Känns som det gått hur fort som helst! ...men kan tänka mig att det inte alltid känns så för dig.

Ego: nu har vi varit på ett samtal inför utredningen. Det tycks som att de ska kolla det vanliga, dvs: kromosomer, immunologiska orsaker, prov kring ämnesomsättningen och många prov kring blodets koaguleringsförmåga. Det blir ingen röntgen av livmodern, iaf inte i det här skedet. Läkaren gjorde klart att det, precis som jag trott, är stor risk att de inte hittar någon orsak till mina ma. Hon tror inte på progesteron, utan det jag tror att jag kan vänta mig är blodförtunnande medicinering. Vad tror ni om detta? Vad ha era läkare gett för orsaker till att skriva ut progesteron? Hon verkade väldigt säker på att det inte funkade, men jag vet ju att det finns läkare som har helt andra åsikter.
    Usch ja, då är vi tyvärr i samma sits. Men skönt att ha någon som är där, och vet vad de handlar om.
    När ska du börja utredningen?
  • mammasgullar
    Daniela01 skrev 2010-09-02 15:35:54 följande:
    Niini: Ibland kan det kännas tufft när det är mkt på en gång. Men du verkar vara en stark tjej!
    Jag har blivit van med mycket på en gång Min lilla grabb har lärt mig väldigt mycket om styrka, och håller man bara i tillräckligt länge så får man alltid goda nyheter
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14