BettanB skrev 2010-08-31 19:06:00 följande:
Hej! Missade helt ditt inlägg i villervallan. Och sen skrev jag ett svar som försvann. Sabla fl!!!!!!!
Utredningarna verkar vara väldigt olika beroende på var man gör dem (och vilken läkare som gör dem), men vanligtvis brukar man ta koagulationsprover, autoimmunologiska prover, sköldkörtelprover och ev kromosomprover. Kolla i Finesssans blogg så kan du hitta en VÄLIGT bra lista på vettiga prover (men räkna med att få kanske 1/10 tagna på sin höjd). Annars finns lite info på
www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=389
Oftast hitta man inget, men det går att sätta in en del behandling ändå; vanligast är att man testar med ASA (trombyl etc), innohep/fragmin, progesteron och/eller kortison. Kolla in länken till vår behandlingslista så ser du vad vi andra har testat.
Jag har fått till svar på min utredning (efter 5mf) "Gå hem och försök igen; förr eller senare kanske ni lyckas..". Tvingade dock till mig levaxin iom något förhöjt TSH (4,8) och sedermera har jag fått innohep av en annan läkare (dr LM i Helsingborg). Självmedicinerar därtill med ASA (albyl minor) och prednisolon. Och är gravid i v.17 (
!!).
Okej, tack för svaret
Vilken okänslig läkare som bara säger så, min verkstad har tyvärr blivit lagd på is, pågrund av att förhållandet tagit slut, men jag vill fortfarande gå till gyn för att veta om jag någongång kommer kunna få syskon till min son.
Hoppas på att få lite hjälp iallafall, och förstående läkare, den läkare jag har träffat på gyn här var nog den värsta läkare jag vart med om, eller nej den näst värsta, den värsta är han som tog emot mig på förlossningen.
Grattis till graviditeten, hoppas det går hela vägen, men det tror jag absolut!