Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
Poppy: Grattis till dottern! Jag kommer ihåg dig, men du kommer kanske inte ihåg mig, jag tror jag gick med i tråden strax innan du slutade skriva i den.
Pinglan: Hoppas det går bra på ul idag. Gör de inte ett riktigt NUPP-test, så att man får reda på exakt risken för kromosomfel? Det har de gjort alla mina graviditeter som gått till v. 12. Då får man ju en siffra (utifrån bredden på nackspalten, ens egen ålder och kanske något mer) som talar om hur liten chans det är att få barn med kromosomfel. Är chansen större än 1/300, brukar man här (Östergötlands landsting) erbjudas FVP. Vilket jag inte skulle göra p.g.a. missfallsrisken eftersom jag hellre behåller ett barn med Downs syndrom än mister det. Jag har aldrig hört att bredden på nackspalten skulle ha något med överlevnad att göra.
Fialisa: Förstår att det känns som lång tid att vänta, men det kanske är bättre för nästa graviditet om kroppen får en chans att läka ordentligt. Det tar ju en del på krafterna med missfall och skrapning. Försök hitta på något att göra som tar en massa tid och tankekraft bara, måste inte vara något roligt. Städa ur ett förråd eller källare om det behövs, sätt in gamla kort i album, ge trädgården en ordentligt upprensning nu på våren, eller något annat.
På mig upptäcktes ma i höstas, i v. 13. Fostren (två) skulleha dött i v 7 eller 8. Jag fick hem cytotec, men det satte igång av sig självt kvällen innan jag skulle ta dem. Jag fick inte ut allt, så det slutade med att blodet bara rann i flera timmar. Och grymt ont gjorde det. Så det blev akutskrapning på natten på sjukhuset. Visst var jag lite rädd, men det gick jättebra. Jag kommer ihåg när de sade att de skulle ha i sömnmedlet, sedan drömde jag en vanlig dröm, och vaknade. Blev förvånad när jag såg på klockan på väggen att det bara gått åtta minuter sedan de sövde mig. Jag mådde mycket bättre efteråt än innan, och hade mindre ont. Så var inte rädd för skrapningen.
Laban: Grattis till lyckat ul! Hoppas det fortsätter gå lika bra. Jag skulle nog vara mer orolig om det var för litet än för stort. Min är också lite för stor, enligt ul skulle den ha blivit till en dag innan det var möjligt. Men ul-dateringar är inte helt exakta. Är du helt säker på att du verkligen är i v. 11+0? Jag fick en datering via vul i v. 8 (eg. v. 9?), och sedan blev jag framflyttad en hel vecka på ul i v. 12+4 (som visade sig vara v. 13+4).
Beklagar alla er andra som fått missfall igen, önskar så att det ska gå bra för alla.