Inlägg från: Snusmumriken01 |Visa alla inlägg
  • Snusmumriken01

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Hej allihopa!

Jag är ny här och skall få börja en (mindre) missfallsutredning.

Jag har haft 2 st MA (ett i v.13-14 och det andra i v.7-8).

Egentligen ville inte min gynekolog göra det eftersom man normalt får göra en utredning först efter 3 missfall.

Dessutom tyckte hon att i.o.m att båda missfall skett i olika veckor så fanns det heller inget som tydde på något specifikt "fel". Hon sade att missfall var så vanliga att det egentligen inte är konstigt att jag fått MA med tanke på att jag även har 2 barn innan jag fick mina MA. 

Jag bönade och bad att hon iaf kunde ta några blodprover. Jag har en autoimmun sjukdom (Hashimotos/Hypothyreos) som jag misstänker att denna kan ha orsak till detta.
    Hon gick med på att vi skulle få ta kromosomprover (jag och min man) men detta får vi själva bekosta.

Frågan är om proverna ger mig några svar? Är det värt att ta prover om det ändå inte finns "botemedel"/hjälp? (Jag har läst om immunologiska orsaker och då ger inte våra läkare här rätt vård=immunglobulin).
    Vilka blodprov skulle vara väsentliga och viktiga att ta?? Vad har ni tagit för prover? Vad har ni fått för hjälp?  

Oerhört tacksam för svar!

• Snusmumriken01

Tack snälla för svaren!

Ok, men vad heter koagulationsprovet? Gyn.läkaren pratade om lupus-antikoagulansprov...Kan det vara detta?  

Mina sköldkörtelvärden (T4, fritt T3 samt TSH) tar jag var 6:e vecka men är det något utöver dessa jag missat?

Hur är det om man har ett överaktivt immunförsvar och har förhöjda NK-celler? Hur kollar man det? Är det genom att kolla TNF-alfa och ingår inte detta prov i kromosomtesterna? Och hur kan man motverka NK-celler? 

Åh, jag blir galen på att inte få ett svar på varför jag fått mina MA. Har ytterst svårt att tro att det är "slumpen" då det hänt 2 ggr på raken...
    Kan tillägga att med min nuvarande make så har vi ett barn tillsammans (så det första barnet har jag med min fd.) Kan det då vara bra att ta kromosomprovet? 

Kram till er starka kvinnor! Jag beundrar er alla! 

• Snusmumriken01
    icka76 skrev 2010-04-11 10:48:57 följande:
    Snusmumriken: Jag hade oxå 2 på raken utan påvisbar orsak. Nu har jag tagit progesteron och trombyl och än så länge verkar det gå vägen. Så min egen teori är att jag fick små microproppar. Det är så få som de faktiskt hittar några fel på men de testar ju inte för alla orsaker. När du blir gravid igen så kräv att få åtminstånde trombyl.
    Tack Icka76!

Hur fick du progesteron och Trombyl utskrivet? Tog de några prover på dig som tydde på att detta behövdes?
  • Snusmumriken01
    icka76 skrev 2010-04-11 14:57:32 följande:
    Snusmumriken: Alla prover var negativa men min läkare tyckte jag skulle ta trombyl ändå,  hon inte skrivit ut det så hade jag köpt albyl på apoteket. Progesteronet fick jag utan tjat när jag ringde och sa att jag var gravid och ville ha det. Nu var jag iofs redan patient på repro så de kände mig där. Kolla med din gyn om du kan få det inför nästa graviditet så att du vet innan och slipper tjata om det den dagen du är gravid igen.
    Tack igen icka76!

Och vad härligt att du är gravid!! Vilken lycka!
    I vilken vecka är du nu i? 

Några frågor till (som jag tidigare ställt) som jag hoppas att någon kan svara på:

Hur är det om man har ett överaktivt immunförsvar och har förhöjda NK-celler? Hur kollar man det? Är det genom att kolla TNF-alfa och ingår inte detta prov i kromosomtesterna? Och hur kan man motverka NK-celler? 

• Snusmumriken01

Har just fått konstaterat att jag är glutenintolerant (celiaki). Har även hyportyreos (Hashimotos). Hypotyreos och celiaki går ofta hand i hand. Googlade runt lite och läser att glutenintolerans även (som hypotyreos) kan leda till infertilitet och missfall. 
    Någon som vet mer om detta??

Har haft 2 missfall men min gynekolog säger att de inte tar något TNF-alfa prov varken där (privat) eller på sjukhuset...?
    Även jag har läst "bibeln" och inser att vården här är verkligen sjuk.
    Är England/Grekland de närmaste ställena som man kan få rätt vård?

Väldigt intressant att läsa Bling1975! Berätta gärna mer!

• Snusmumriken01

Nu är jag en bit på vägen vad gäller en liten utredning (efter mina missfall)!

Igår togs en drös med antikoagulansprover samt TNF-alfa. Bekostar allt själv eftersom jag går privat...men, men...vad gör man inte? 

Tack till er alla kloka gummor i denna tråd! om jag inte läst denna tråd skulle jag inte vetat vilka prover som är viktiga att ta (och som jag nu krävt att få ta)!

Börjar även imorgon med akupunktur för att försöka få någon balans på mina sköldkörtelvärden som har en tendens att gå i berg-och-dal bana...

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14