Inlägg från: Fialisa10 |Visa alla inlägg
  • Fialisa10

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Hej hej,

Här kommer tyvärr en helt ny medlem. Av de senaste 8 månaderna har jag varit gravid i 6 månader. Har haft 2 MA som både uppdagades på ultraljudet i vecka 12 (fast de har antagligen dött i vecka 6), senaste var igår. Det känns så himla orättvist! I 6 månader har jag alltså mått illa, varit trött som ett troll, gått upp i vikt, fått stora finnar (läs bölder), varit tvungen att hitta på konstiga ursäkter till varför jag inte kan gå på julfester, kickoffer, after work, födelsedagar m.m., och låtsats inför alla att jag mår hur bra som helst och att allt är som vanligt... Och så visar det sig IGEN att det har varit till absolut ingen nytta! Och självklart vill de inte göra någon utredning förrän jag har gått igenom det här en gång till...

Jag orkar inte mer nu. Kan någon snälla hjälpa mig med någon medmänsklig läkare i Sthlmsområdet som är villig att påbörja en utredning? Jag hittade också en jättebra lista på tråden "Vilka prover tas vid missfallsutredning?" som mom70 startade (från 2007). Har någon här en liknande lista så att man kan jämföra och se om något mer bör läggas till?

Har fått cytotec för att framkalla missfall (glad påsk liksom) och ska tillbaka till läkaren för koll den 13 april. Tänkte att om jag är förberedd och har färdiga fakta kanske jag kan lyckas övertala honom till att åtminstone ta några blodprover...

Stor kram till alla som är/har varit i samma sits 

• Fialisa10

Åh herre gud... Såg precis att det är många som har haft så många fler MF än jag. Ni är de bästa, tjejer! Så starka och duktiga! 

Om nån undrar över symptom så: 

1a MA: Hade starka graviditetssymptom hela vägen fram till cytotec-behandlingen i vecka 13 (dvs illamående, ömma och galet stora bröst, trötthet m.m.). Fick lite ljusrosa flytningar i 9+3 som övergick till bruna flytningar efter ca en vecka och efter ytterligare en vecka blev det mer som brunröda blödningar.

2a MA: Som ovan men jag har inte haft några blödningar alls. Så jag hade ingen aning.

• Fialisa10

Alla rara goa tjejer! Tusen tack för era fina ord och stöttning. Det känns faktiskt lite lättare att veta att man inte är ensam i soppan.

Bling: Tack! Jag hatar Landstinget… De behandlar en som om man vore en siffra i statistiken utan känslor eller tankar. Ungefär som att ”tryck på omstartsknappen så ser vi vad som händer”. Tack för tipset om provtagning och albyl. Uppdaterar när det blir dags.

Hjördan: Jag vet hur det känns med väntan inför VUL… Att konstant ha tankarna snurrande. Tänker på dig. Det enda som får mig att glömma tiden lite är en riktigt bra bok (den måste vara skitbra, beställde nu sist 5 stycken från olika topplistor men bara en funkade) eller en film. Säg till om du vill ha tips. Jaa du, laxen är ju svårare… Kanske kan säga att du sett bilder på laxlus (vanligt på odlad lax) och nu är äcklad? http://bilder.ngn.nu/index.php/category/djur/kraftdjur-leddjur/laxlus-lepeophthei%C2%B4rus-salmo%C2%B4nis/

Laban82: Stort grattis! Gud vad roligt! Det här är du verkligen värd.

Lilleskuttan: Super! Det var precis en sån lista jag ville ha. Perfekt! Nu ska jag plugga på till återbesöket den 13e april.

Stor kram

• Fialisa10

Undrar hur det gick för Pinglan idag...

Imorgon är det dags för cytotecbehandlingen. Snälla, håll tummarna att allt kommer ut så att det inte måste till en skrapning också. Har inte gjort nån sån och tycker att det låter jätteobehagligt...

Glad påsk på er! Hoppas att ni får en mysig helg! 

• Fialisa10

Hej på er!

Har försökt att förtränga vad som händer så det är därför jag varit osynlig några dagar. Behandlingen gick sådär. Jag blödde bara lite grann i 4 dagar (inte alls som förra gången när det höll på i 2 veckor och man kunde se saker som kom ut...). Så jag antar att det blir en skrapning nu. Har sett filmen på Vårdguiden om hur det går till och mår illa. Hjördan och Irma97, varför var era cytotecbehandlingar inte bra? Och hur gick era skrapningar? Hur var det efteråt? Blödningar, och hur länge höll de i sig? Gjorde det ont?

Pinglan: Grattis! Gud vad roligt!

Hjördan: Hur gick det med laxen?

Många kramar

• Fialisa10

Näe, det här är för vidrigt. Jag är så ledsen för oss allihop, just nu speciellt för Hjördan, Bettan, Pinglan och Humlan. Varför ska vi behöva gå igenom det här gång på gång? Och vad är det för behandling/mottagande vi får från sjukvården egentligen? Det här är ju sjukt. Finns det inga lämplighetstester (eller kanske empatitester) för de som vill jobba med det här? Är det inte heller nån styrande som förstår hur lång tid ett år (eller fler!) av försök är? Eller hur totalt utmattande 3 (eller fler!) missfall är? Samhället måste ju förlora så mycket i sjukskrivningar och att man är för ofokuserad för att göra en någorlunda insats på jobbet. 

Jag var på VUL igår för att se hur cytotecbehandlingen gick. Det var som jag misstänkte, den hade inte lyckats. Så nu har jag fått tid för skrapning. Och pga alla väntetider hit och dit har jag räknat ut att vi inte kommer kunna försöka igen förrän i början av juli. Alltså 2,5 månad att slå ihjäl. Hur fasen ska det gå? "Gör något roligt!" brukar ju vara det klämkäcka svaret. Ja, men om man inte tycker att något är roligt längre? Det enda positiva jag kan se är väl att vi nu har försökt i ett år och vi kommer därför äntligen få ta några blodprover i juni. Jag kommer bli vansinnig om de visar att vi kunde ha medicinerat för något från början och sluppit gå igenom allt det här. Å andra sidan vill jag att de hittar något som man kan behandlas för...  

Hjördan och Bettan, jag förstår varför ni tar paus härifrån. Gör det. Försök hitta saker som kan distrahera lite. Jag ska börja träna och ska passa en hund lite nu och då, och hoppas att det kommer få tiden att gå och att jag kanske kan börja må lite bättre. De säger ju att det ska vara bra i alla fall.

Till er som har lyckats: Stort grattis! Jag kan ärligt säga att jag gläds med er! Ni är ljuset i tunneln, även om tunneln är alldeles för lång.

Många kramar! 

• Fialisa10

Såg förresten att det var lite frågor om acne och problemhud som jag kanske kan hjälpa till med. Jag fick stora bölder när jag slutade med p-pillrena både i ansiktet och på ryggen, så självklart har acne med hormoner att göra! Blir galen när folk påstår att det beror på oren hud. Däremot så kan det (otroligt nog) bli bättre av vissa produkter.

Jag gick på en serie ansiktsbehandlingar med AHA (1 gg/vecka i 6 veckor) och köpte en cleansing gel med AHA i plus bra ansiktskräm. Det har gjort världens skillnad! Jag får lite små plitor i ansiktet ibland men inga bölder eller "knottror" längre (produkterna är lite dyra så jag har inte använt dem på ryggen och där är det precis som vanligt). Jag har produkter från Nimue men jag har hört att Dermalogica har funkat för vänner.

Det kostar såklart en hel del men för mig har det varit så värt det!

• Fialisa10

Men hej "Längtan..." Jag har inte fått ta några prover än så jag vet inte vad jag har (eller inte har) men det här tror jag bara är positivt! Alltså, det är ju inte roligt men nu vet du var problemet ligger och jag tror att man kan behandla det relativt enkelt (dvs ingen läskig operation eller så). APC-resistens betyder att du har en ökad benägenhet att bilda proppar. Det kan man medicinera mot. Jag vet att jag läst i någon annan tråd om olika behandlingar men hittar det inte nu men sök på FL så komemr det säkert upp.  

Här står det om förhöjt prolaktinvärde: www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-139/m26454691.html

Hoppas att det hjälper något!

Kramar

• Fialisa10

Hjördan: Stort grattis! Jag håller tummarna allt vad jag kan. Vilken vecka??

Snigelkatt: Kan du inte lägga upp de tester du har fått göra och vad resultatet var? Vore snällt så kan vi jämföra våra olika tester och vad de visade. Jag håller på att bearbeta min gyn och hoppas få ta åtminstone blodprover i juni när mensen har kommit igång igen, trots "bara" 2 missfall och ett års försök.
    (Tack Finessan och Lillskuttan för era listor!)

Pinglan: Jag har precis varit hemma en vecka efter missfall. Jag sa att jag varit dundersjuk i nån influensa. De frågade inte så mycket efter det men jag fick räkna upp symptomen med feber, värk, tappat rösten m.m.   

Egorapport från mig: Jag funderar på att försöka "egenvårda" mig själv inför 3e försöket. Albyl, folsyra (äter jag iofs redan nu) och omega-3-kapslar ska jag ta och så ska jag avstå helt från kaffe (hur nu det ska gå). Överväger också att inte äta rött kött (alltså kött från ko och gris) eller gluten.  

Funderar också på att försöka få tag på progesteronkräm. Undrar, är det någon här som beställt ProgesterAll från hormoni.se?

Det känns som en salig blandning av saker. Och vissa saker är jag inte helt övertygad om men jag provar nästan vad som helst, bara det finns en relativt riskfri chans att det funkar.

Nä, nu ger jag upp. Suttit på jobbet i 11 timmar men inte fått nåt gjort. Bara surfat runt på massa missfallssidor. Blä.

Kram!

• Fialisa10

Irma: Jaa, fy fasen. Var så sur och less igår när jag kom hem... Ska försöka att inte göra om misstaget idag igen. Men det är så svårt! Vilken läkare fick du remiss till? Leif M?

Snigelkatt: Känner så med dig. Har du läst Alan E. Beers bok?  

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14