Dr Mupp skrev 2010-03-28 13:48:56 följande:
Bor ni ihop och lever som sambos så ska ni söka tillsammans, så är reglerna. Om ni bor ihop och sökt enskilt så har du anledningen till avslaget.
Precis, finns folk som bara är vänner och bor ihop men räknas som sambos i soc-värld så de måste söka ihop. Är man sambos så måste man söka ihop, i endel komuner kan man få söka enskillt i vissa speciella fall men de är sällan. bla. om en pluggar så kan den få csn-delen och sen söker man sjläv, men som sagt det är väldigt sällsynt.
Vi har varit i en liknande situation, jag är sjuk och min sambo har varit sjuk men nu är han tillräckligt frisk för att börja gå på aktivitet, han har nu fått praktik och det ska förhoppningsvis leda till jobb. i alla fall, vi har behov av större lägenhet och med intyg från vården så fick vi det beviljat. Månaden efteråt så fick vi veta att vi väntade barn så det var precis i tid, så nu ska vi flytta till en större lägenhet. För i min komun så räcker det att soc garanterar att de tar hyran så länge som man går på bidrag för att man ska kunna få kontrakt, men bor man i sthlm så förstår jag att det kan vara svårare.
Hoppas det löser sig för er tillslut.