30+ som väntar/har fått syskon, del 8
FB - Kul att höra att ni har det bra!
Pyttis - Låter tufft med sjukskrivning och bärförbud så länge. Hoppas att reslutatet blir lyckat!
juni - Bra jobbat att du t o m är före tidsplanen med studierna. Heja heja! Om du är så duktig med att ligga i framkant tycker jag gott att Barba2 kan vara duktig och komma före tidsplanen med några dagar så att det blir det coola datumet.
Mippe - Välkommen! Vad skönt att få se liten på VUL! Det blir ju genast mer konkret då.
Lenas kommentar om hur förlovningsdagen ska firas (grattis!) leder mig osökt in på ett favoritämne hos 30+arna nämligen sex. Hur går det för er som har allehanda krämpor om man får vara så fräck och fråga? Här är det uteslutet nu - jag känner mig ju som att jag håller på att gå av på mitten. Hittills har vi väl lyckats hjälpligt med allehanda metoder men nu känns det omöjligt och det gör mig rent ut sagt frustrerad ( igen) även om vi försöker vara nära och så ändå. Ska jag inte kunna ha sex förrän avslaget är borta? Jättelång tid dit ju! Trååååkigt tycker jag (även om det ju kanske är en petitess i sammanhanget)...
Jag var hos BM i fredags och hade maken med mig (jisses, första graviditeten var han med VARJE gång men förra var det högst sporadiskt och denna första gången) som kontrollant att jag inte skulle underdriva mina besvär. Jag fick en läkartid på onsdag för att diskutera sjukskrivning på halvtid. Jag vill verkligen inte men inser att det är nödvändigt. Jag kan knappt röra mig på kvällarna och smärtan börjar bli outhärdlig faktiskt. Nåja, alla värden såg bra ut och det är ju huvudsaken! Hjärtljuden låg på 150 så det är kanske en tredje tjej (nej, jag tror egentligen inte alls på det där ).
Nu när jag ändå skriver en halv roman kan jag passa på att fråga juni och andra med erfarenhet av sammandragningar. Alltså, jag blir inte klok på skillnaden mellan sådana och förvärkar. Fast nu har jag av erfarenhet snickrat ihop en egen definition. Sammandragningar har jag haft mycket av alla tre graviditeterna och det är för mig när magen helt enkelt blir hård en stund och det sedan släpper. Den senaste tiden har jag dock börjat få något som mycket mer påminner om värkar förutom att de inte direkt gör ont (men jag hade ju inte särskilt smärtsamma värkar under förlossningen med R heller vilket gör att jag inte kan låta bli att oroa mig lite för dessa). Det är mer den här "vågen" som sköljer över en och min andning faller direkt in i djupandning (profylax) av sig själv liksom tills det klingar över. De kommer oftast när jag vilar - inte särskilt långa, många eller regelbundna dock. Min fråga är kort (ha ha! En halv roman som sagt) och gott - är detta förvärkar och är det i så fall "ok" att ha dessa redan i vecka 30-31? Ska givetvis ta upp frågan med läkaren på onsdag men tänkte höra om ni har några reflektioner.