Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Grattis we - Barbabra! {#emotions_dlg.flower} Härligt!

Lena det går ngn gräns ur försäkringshänseende just i vecka 28. Så kolla jättenoga att du inte står med alla vårdkostnader och dyra hemresekostnader OM det skulle hända att syskonet kommer medan ni är bortresta. Och be om skriftlig bekräftelse på informationen!
    Däremot har själva flygbolagen ofta senare gränser i många fall, men kolla även det flygbolaget ni reser med.
    Har varit en del skrämmande artiklar om detta genom åren... Personer har trott att eftersom flygbolaget låtit dem resa så har det varit ok, men sedan har det kostat dem multum. Inte det man önskar för en semesterresa... MEN. Nu hoppas vi ju att pyret bor kvar i magen till den 10 oktober!

Har inte orkat kommentera och skriva ego-uppdateringar sedan hemkomsten från vår minisemester i fredagskväll. Får se om det blir senare ikväll/inatt.

• Billabong

Lena: Men vilket korkad och lättstött vän du måste ha! Blev helt paff när jag läste. Hur har det gått med samtalet m sambon (maken?)? Hoppas ni kan ta denna fajten tillsammans. Synd att det verkar kört att få svärmor att inse problemet. Jag gillade verkligen FBs förslag!

Barbabra: Hoppas magen snart är bra igen och skovet upphör o håller sig borta.

Rooibos: Grattis och välkommen hit! Vi har nog inte hängt i samma trådar samtidigt då min dotter föddes sept -07 och sönerna för ganska exakt 1 år sedan!

Syskonvagn är väldigt bra när man har tvillingar.
    För syskon med uppemot 2 års skillnad eller mer är jag tveksam till om det behövs principiellt. Beror mkt på hur barnet är och hurdan vardag man har. Om barnet inte är pålitligt utan sticker iväg och/eller om man går långt ofta så ser jag att det behövs. Ja, det kan säkert finnas flera andra anledningar också.
    Men visst är de stora när man jämför med sin lilla smidiga singelvagn (Bugaboo). Det var en evig tur känner jag att vi inte bor kvar i stan längre. Var inne i stan ett par timmar igår hela familjen och jisses vad omständligt att promenera med de vagnar vi har nu (syskonvagnen och en sulky - alltså ingen lättkörd Bugga alls!).
    Och ja, det är lite tungt att baxa tvillingvagn med två liggdelar (dvs ca 23 kg vagn + barnens vikt) samt storasyster på ståbräda i vinterunderlag uppför en backe på väg hem från dagis... Man får bra muskelstyrka i ben och armar.
    Sittbräda ovanpå liggdelen finns fortfarande att köpa, vet inte till vilka vagnar den passar och jag har precis som Milla hört att vagnen blir ostabil. Men en länk iaf: http://www.littlekidscorner.se/sv/product/886/TRILLE-SYSKONSITS
    Jag hade nog övervägt en sittpall på ståbrädan de ggr jag ska gå långt och/eller storasyskonet inte vill gå/stå. Sådan här: http://www.littlekidscorner.se/sv/product/2879/Kid-Sit-Stabrada-Gra (Till Bugaboos äldre ståbrädor finns en särskild variant som heter Tiny Tot)

Förresten, ni som inte har syskon än: Bugaboos syskonvagn kommer i september enl. vad jag hört. De kanske är smidigare än många andra? Om den inte är bra/prisvärd så hade jag satsat på en Britax B-dual tror jag, verkar bra om man bara ska ha syskonvagn ngt halvår/år eftersom den sedan är en smidig singelvagn. Babyjogger City Select verkar vara liknande men längre och svårare att manövrera såsom jag uppfattat det. Men den har kanske andra fördelar...?
    Så, det var ännu en av mina avhandlingar kring ämnet syskonvagnar.

• Billabong

Barba: Åh nej vad tråkigt om det är såsom du befarar... Jag vill ändå hålla en tumme för att det INTE är MF utan bara en "vanlig" blödning som många här verkar ha under sina graviditeter. Jag har själv varit förskonad sådana, bortsett från spottings vid BIM andra gången.

Lena: Vad skönt att du har en klok och bra person i din närhet som du kan prata ut med. Förstår att du blev mentalt trött efter den sortens mentala urladdning som det blir. Om/när du vill/orkar så uppdatera gärna oss här hur det går. Vi är många som är måna om dig och vill att du ska må bra. :-P

Rooibos: Det är nog möjligt att vi hann ses en kort vända i arbetar tråden...? Eller så minns du mig pga min förmåga att dröja mig kvar i "gamla" trådar som jag ägnade mig åt förut. Numera fokuserar jag sedan ngt år på de 30+trådarna som är mest aktuella för min familjesituation. Således brydde jag aldrig mig om fått-tråden under sönernas första levnadsår.

Apropå det. Os och Gs första år har gått! HUR gick det till? Hann inte med riktigt känns det som i efterhand.
    För vid kl. 12 idag var det faktiskt ett år sedan mina gossar plockades ut. Faktiskt blev inte dagen så sentimental som jag trodde, men det beror nog mest på att det var fullt upp hela tiden. Värmen gjorde att de sov en stor del av eftermiddagen men framåt 16 var de pigga och plaskade glatt i uppblåsbara lilla poolen, åt sedan kvällsmat och öppnade paketen - med stor assistans av storasyster J som var väldigt nyfiken på vad de innehöll. O och G verkade, som väntat, länge föredra papprena och snörena - innan ett par roliga träleksaker kom fram ur varsitt paket och lockade till många ivriga skratt.
    Tyvärr var dagen mer händelserik än brukligt och som vanligt resulterade en sådan dag i övertrötta och svårsövda småpojkar. Nåväl, de knoppade in till slut för ngn halvtimme sedan. Får se om de bjuder på sovmorgon imorgon.

• Billabong

Milla: Eländig natt ni hade... Hoppas det dröjer länge tills nästa inträffar - för tyvärr får man väl inse att de tillhör det man får vara beredd på ett tag till.

• Billabong

juni: Tack!
    Ja, jag noterade de nyfikna frågorna apropå din FB-status!
    Det är skitbra med mkt jordgubbar! Eh, jag menar järn! Drick o njut!

Ela: Usch då. Förstår att det känns olustigt och oroande. Har du känt av bebisen mkt tidigare då? Jag menar regelbundet, varje dag? För det är ju vanligt att INTE känna så mkt i vecka 19 - vilket jag vet att du vet. Det är ju det där med förnuft och känsla som rimmar så illa när det handlar om graviditeter och barn...
    Själv har jag alltid känt först efter RUL (eller tillåtit mig att våga känna ngt?). Men trots det har jag varit allmänt skärrad och oroad inför mina RUL. Så jag förstår absolut att du är nervös - även om jag inte tror att det finns ngn anledning för dig att vara det. :-P

• Billabong

Men du! Tänk då på mig som inte kände ngt före RUL - trots att jag hade TVÅ bebisar i magen! Försök att inte grubbla och älta och oroa dig. Men jag VET att det är känslor som är svåra att lägga åt sidan när de börjat pocka där i skallen...

• Billabong

Hm. blev lite rörigt där med känslor som pockar i skallen... Känslor bruakr väl vanligtvis höra hemma i hjärtat. Men du fattar nog; känslor som leder till tankar som slår sig ner i skallen och ligger där och stör och knackar på med enträget upprepat uppdykande.

• Billabong
    Ella: Välkommen tillbaka!
    Jo, tyvärr kommer det väl ofta en period när småsyskonet blir mobilt (i vårt fall när de lärde sig krypa) där storasyskonen blir lite mer... hårdhänta.

Minimalla: Vet inte vilken dag som är dagen för lillebrors ankomst nu i veckan, så jag kanske är ute i lite för god tid. Men ändå. Bamsekram och mina allra varmaste lyckönskningar inför bebisleveransen.

Ego: Min lille O gick sina första egna steg igår. Såååååå nöjd han är, travar omkring med värsta smilet. Ja, travar o travar, det blir väl fyra, fem steg som mest.
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8