• Älgen

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Barbabra, du måste försiktigt smyga in Postafen och vara beredd på att du kommer vara supertrött under den tiden. När du väl vänjt dig så kommer du inte vara trött av medicinen, bara av graviditeten.

Pysslig, jag mår illa! Har du hört det förut? Nu i vecka 28 har jag gått upp 0 kg i vikt men har en riktig kanonkula på magen. Läkaren säger att det är ok men känns lite knepigt att inte ha lagt på sig nåt. Tack och lov så har jag ju i alla fall kommit upp i ursprungsvikten igen. Nu är jag ju överviktig från början men jag vill inte banta under graviditeten.
    Är så glad för att jag är sjukskriven för annars skulle jag rasa i vikt nu.

MEN jag känner så mycket sparkar nu så jag nästan inte kan somna på kvällarna! Helt underbart och då glömmer man allt om illamående! Föresten så har n lärt sig ett nytt ord, "mamma är du illamå?" frågar han ofta nu för tiden.      

• Älgen

Börja med en halv tablett morgon och kväll eller åtminstone på kvällen, sen trappar du upp med en hel tablett på kvällen och sen om du kan så ökar du på morgonen med en halv alt. hel tablett. Och håll ut!

• Älgen
    Hanya, gnäll på du. Ni har så lång väg mot barn/syskon.
    Pysslig skrev 2011-10-21 13:41:03 följande:
    Elsis, jaså var Persefone och hälsade på hos er!

Lena, hur sjutton kunde din kompis gå upp 30 kg om hon var illamående? Jag är imponerad att jag håller vikten. 
    Och Pysslig, jag vet att allt fika efter förlossningen kommer sätta tillbaka alla kilon jag mist, tyvärr! Så var det förra gången.  

• Älgen

Grattis till RUL Moppen!

Mrs Fisk grattis till er med! Hurra för hjärta!

Anna, man får vara ute utan att dricka, så du behöver inte outa dig ännu. Men jag förstår att det blir svårt.

Hoppas du hinner hem till AW.       

• Älgen

Norrlandssyster, 900 kr för ultraljud är mycket pengar men å andra sidan har ni ju kört hemmaproduktion och på så vis sparat de över 100 000 kr som babyn i min mage kostat. Han är dock värd varenda krona, tacksam att vi haft råd och möjlighet att lägga pengar på det, samt att det fungerat. Adoption kostar ännu mera. Men ändå, 900 kr för nåt som tar några minuter är mycket pengar.

• Älgen

Jag får nog be er bortse från mitt senaste inlägg. Ibland blir jag så arg och avundsjuk på alla skillnader inom vården, varför ska vissa betala och andra inte? Varför ska IVF ingå i vårdgarantin i Göteborg men inte i Stockholm? Varför gör IVF-graviditeter TUL i Stockholm men inte resten av Sverige? Och varför får man donera ägg och sperma men inte tillsammans? Varför, varför, varför?
    Jag vet inte om jag tycker att allt ska ingå i vårdgarantin men det känns så märkligt att det inte är lika i Sverige. Varför ska det vara så?

Sen är jag så otroligt glad för vår egen skull. Tacksam för att vi hade pengarna att lägga på IVF, tacksam för att vi bor på rätt plats så det finns privatkliniker och så otroligt tacksam för att det hittills fungerat! Fatta att bägge mina barn legat i frysen i flera månader för att sen, den ena ligger varm och gosig i sin säng nu och den andra buffar i min mage, det är magi!

Så summa sumarum, Norrlandssyster, du har rätt att klaga på att ultraljud kostar 900 kr.  Och jag stänger gnällbutiken!      

• Älgen
    cilla67 skrev 2011-10-26 22:45:54 följande:
    Det är mycket märkligt att det är så olika i olika landsting, vare sig bebisen är hemgjord eller IVF. Vi betalade 5000 för ett fvp, som hade varit gratis om vi bott kvar i Sthlm.

Det är sånt jag menar, varför? Rimligen borde ju socialstyrelsen kunna säga att över denna ålder bör KUB erbjudas och över denna ålder FVP. Jag fattar att vissa saker inte är svart eller vitt, men många är det också.

Sara, att spara pengar är betydligt lättare när man inte har tre barn men däremot en het önskan om att få det!

Fiji, hoppas lillknodden mår bättre, fy det är hemskt med sjuka barn. Speciellt när de är så små.      
  • Älgen

Mysigt med buffar Hormonstinn! Min lille buffar varje kväll och det är helt underbart.

Pysslig, i de bästa av världar skulle jag gärna få tre barn men jag tror inte det kommer bli så. Det var bara ett exempel för Sara som ju har tre barn. Om man har det, och två är tvillingar tror jag det är svårt att spara pengar. Om man däremot hett, hett önskar barn men inte har några så är det ju lättare att spara. Men jag inser att inte alla har den möjligheten så klart, tyvärr.

• Älgen

Nä vad ledsamt att höra. Stor stor godispåse beställs till dig. Kram.

• Älgen

Lady, jag kände sparkar hyfsat tidigt men sen upphörde de i flera dagar för att sen återkomma. Nervöst som bara den men nog inte helt ovanligt. Hoppas du får komma på kontroll tidigare man går ju åt av oro annars. Det du kan prova är att dricka isvatten eller något väldigt sött, kan sprätta igång lillen. Dock funkade det inte för mig då (i ca v. 18 när lillen blev still vilket genererade ännu mer oro...).

Lena, fy vad jobbigt. Kommer ihåg att du talat om problemet tidigare. Om det inte funkar att prata om det hemma kanske ni kan gå till rådgivning. Tror det är väldigt bra. 

Jag tycker det är trist med Sverige att det många gånger liksom inte är ok att bara säga nej till alkohol, utan att ha en ursäkt.   

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8