Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Assar: Våra vänner väntar också gosse nr 4, han anländer om ca 3 månader och har då börder födda -04, -06 och -08. De bildar två duogrupper med tätare mellan sig och sedan ett större glapp i mitten (dvs det är drygt 2,5 år mellan den som är född -06 och den som är född -08). För deras del har deras fjärde (också en "Hoppsan") ställt till bilbekymmer...
    Som sagt, dyrt matkonto när de ska klämma ner varsin limpa bröd och ett mjölkpaket vardera efter skolan sen... Vi brukar skoja om att våra två pojkar kommer vara dyra i drift vid den tiden. Men vi ska nog inte beklaga oss för den famijen.

juni: Vi tänker oss att killarna får cykla förbi affären själva och köpa sitt bröd och mjölk.

Ela: Hoppas att R är inne i en utveckling i positiv rikning vad gäller sömnen!

• Billabong

Glömde:

juni: Det är väl först vid vecka 24 man "ska" kunna känna bebisen varje dag...? Så ingen fara på taket.

FB: Snacka om att invänta deadline väl, kanske jobbar bäst under press (dvs vänder sig så nära "hotet" om vändningsförsöket som möjligt)?

• Billabong

Välkommen Tilda! Och Grattis här också!

Här gick det inte riktigt att jämföra eftersom det var två olika slags graviditeter.
    Men enormt trött var jag tidigt båda gångerna, ffa den andra... Då var även blodtrycket sämre och jag svimmade t o m knall o fall.
    Har aldrig mått illa (undantaget glukosbelastningarna som är standard här i Skåne) och inte varit särskilt öm i brösten, däremot molvärk som kom ännu tidigare andra gången (har jag för mig...).

• Billabong

Härligt juni!
    Äsch, om jag lyckas gå 5 dagar över tiden med två så bör du väl kunna kompensera det med att föda en unge tio dagar för tidigt?
    Gott med lestulang-frukost!

Aigee: Ska leta upp dig bland FB-vännerna. Får erkänna att jag har svårt att hålla ordning på vilket FL-nick som är vilket FB-riktiganamn.

• Billabong

Aha! Vi var inte FB-vänner - förklarar saken. Men tacksamt när det är samma bild på FB som här!

• Billabong

Lena: Vid BM-besöket efter RUL har jag fått mina sådana intyg båda gångerna.
    Hoppas du kan stressa av och njuta lite av sommaren och inte bara jäkta och bocka av på att-göra-listan.

• Billabong

MInimalla: Härligt att lillebror ser ut att ha det alla tiders i magen! Glädjs med dig när jag läser dina uppdateringar. TUL har väl en felmarginal på ca 10% har jag för mig? Så lillebror kanske håller sig kring 3,5 kg när han gör entré här i världen om ngn månad?

Lena: Åh nej, vad jättetråkigt att sambon har sådana problem Blir så ledsen för din skull. Ja, för hela er familjs skull. Jag har inga bra råd att ge dig, men tycker Pyttis förslag låter bra. Hur är det med era föräldrar och syskon, är de insatta i problematiken? Varm kram!

G hade tredagarsfeber i början/mitten av denna veckan, febern borta sedan i fredags morse då han vaknade som en prickig korv istället. Helt enligt regelboken. Ringde 1177 igår för att få veta NÄR man smittar, då vi hade planerat att åka till Skånes djurpark imorgon med vänner. G är safe, men OM även O är smittad och därmed har sin inkubationstid nu - så är han jättesmittsam. I kombination m sambons dunderförkylning (som börjar kännas hos mig med ) så ställer vi in det och kurerar oss. På tisdag bär det norrut för att hälsa på min kusin m familj ett par dagar - håller tummarna för att vi alla är friska o krya då *peppar peppar*

Och O lärde sig stå själv härom dagen. Idag stod han jättelänge - och aplåderade sig själv. Så söt!

• Billabong

juni: Hur var det med ditt HB-värde? Tja du, jag vet inte vad jag tror om det där med hjärtljudsfrekvensen kontra kön... Försök utläsa ngt ur min pres. om du vill roa dig...
    Så bra att du får komma till spec.mvc och prata om olika bedövningar och förlossningsalternativ.

Milla: Synd att makens presentation av sitt budskap blev lite väl hårt... Men jag tror som Assar och Pyttis att tanken var god från hans sida.

Här har det varit en omvälvande eftermiddag. Tyvärr av det tråkigare slaget.
    Till sen lunch idag blev det lite hopmix av mat, bl.a. scrambled egg. Strax efter G ätit ngn tugga av det blev han röd runt munnen. En stund senare började han frenetiskt klia sig på och bakom ena örat - och vi såg att det var röt och knottrigt. Jaha, överkänslig mot ägg tänkte vi och tog det ändå rätt lugnt. Närmaste halvtimmen spred sig det röda och så småningom ringde jag 1177. Medan jag satt i telefonkö hann G bli svullen i ansiktet och kring ögonen. 1177 lugnade mig inte utan avslutade samtalet med en uppmaning i stil med: "om han får andnöd på vägen in till akuten så ring 112, i ambulanserna har de all utrustning som behövs för att han ska kunna få snabb hjälp."
    Snacka om att jag hade P A N I K när jag blåste in till sjukhuset i 140 knyck och i korsningen mot sjukhuset skrek det om mina däck. Jag var helt skakig. För typiskt nog var det när G var jättetrött och ville sova em, jag var irrationell och trodde han skulle dö om han somnade så jag blåste luft på honom och puttade på honom. Resan kändes som evighetslång, men tog nog 8 minuter (hade jag kört lagligt hade det nog tagit 14...).
    Framme på sjukhuset sliter jag pojken ut bilbarnstolen, utan att betala P-avgift (vilket idiotiskt påfund att behöva betala på en akut-parkering!), in på akuten, hoppade över triagebedömningen och fick en läkare inne på akuten att eskortera oss i raskt tempo direkt till barnakuten. Där kom ssk, läkare och bsk och tog hand om min lille uppsvullne pojke. Han fick andas syre och adrenalin då syresättningen var lite dålig samt mediciner i form av kortison och antihistamin. Sov ngn halvtimme i mitt knä sedan och slog upp sina ögon och var sedan full av energi! Det röda mattades ganska snabbt och alla knottror minskade, utom de på låren och överarmarna. Stackaren hade ju precis blivit av med sina Tredagarsfeber-utslag.
    Vi var kvar ett tag till för observation och kom hem med en uthämtad medicin och ska hämta en annan imorgon, samt remiss till barndietist och allergisjuksköterska för allergiutredning.

När oron för hans välbefinnande gått över är jag nu mest ledsen för hans skull som måste avstå massa godsaker här i livet. Och lite synd även om syskonen som kommer få anpassa sig lite, samt vänner och familj runtomkring för att vi nu kommer vara en lite besvärligare familj att bjuda på mat. Nåväl vi kommer väl vänja oss och jag hoppas innerligt att hans allergi försvinner vid 6-årsåldern såsom det är vanligt att det gör. Eller iaf mildras. Vi får se vad allergiutredningen säger.
    Tycker bara det är så underligt att han reagerade så starkt på lite rent ägg, med tanke på att han åt pannkakor igår utan reaktion? Kanske adderades det ihop och blev för mkt totalt sett?

Så, semestertrippen till min kusins stuga 40 mil bort imorgon har skjutits fram ett dygn så att vi får en dag att andas ut och hinna handla och packa allt vi ska ha med.
    Är också SÅ TACKSAM att vi var här hemma när detta hände, och inte iväg i ngn liten håla långt ifrån sjukhus och medicinsk expertis.

Åh, vad skönt att få skriva av sig!

• Billabong

Varmt tack för sympatierna!

Milla: Jättetråkigt att deltidsarbetet ändå innebär så sena kvällar och långa dagar på fsk när du hade förhoppningar om annat.

Lena: Hade missat att Ida är äggallergiker, men nu kommer jag minnas att jag kan fråga dig om jag har några funderingar. De kommer säkert komma. Allergituredning på torsdag i nästa vecka, dagen före 1-årsdagen. Hoppas han inte får alltför mkt utslag och blir dålig av den...?
    Skönt att du har stöd av din egen mamma och att du har en bra strategi inför samtalet med maken. Men så trist att hans mamma skyggar för problemet och kör på struts-beteendet. En liten undran bara; var hon inte på feste och såg själv hur onykter han var och hur han betedde sig? För man kan ju inleda ett samtal lite trevande med att knyta an till det... OM du ens VILL ta upp det med henne. Men folk KAN faktiskt förvåna en, även i positiv riktning. Ursäkta inte att du skriver av dig här! Det är jättebra att du gör det och kan få stöttning och ev. hjälp av oss. Kram på dig!

Frk Kanin: Bamsekram till dig! Förstår att det känns tungt att hänga här i 30+trådarna, och ffa just denna kanske?

juni: Då hoppas vi att HBt håller sig högt och fint! Skål!

Nu ska jag packa vidare, avfärd imorgon på den försenade minisemestern. Vi ses på fredag kväll!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8