Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

CH: instämmer med de andra om att det är helt naturligt och skitjobbigt! Julia som alltid velalt göra allting själv och ätit med gaffel sedan hon var drygt ett (svårt med yoghurt men det gick på ren vilja!) vill nu äta med sked och helst bli matad!!!

Agnes är i en charmerande period som inom psykologin kallas "lilla tonåren", fem/sex åringar som är helt pubertala! Hon skriker ofta att vi är de värsta föräldrarna som finns osv. Pendlar mellan glad och käck till ett monster som bara skriker, gråter, sparkas osv.... Inte så lilte jobbfigt för oss, men jag tror att det är mest jobbigt för henne själv faktiskt.

Vi försöker sätta "lagom" gränser för båda två, ser igenom fingrarna med en del men är totalstopp om en del annat. Man får tex inte skrika och bråka i bilen, vid matbordet etc. Inte heller slå och reta sin syster!!!

Vi har ju inskolning av båda tjejerna den här veckan, Agnes trivs jättebra på fritids och det funkar bra med kompisar so far. Julia är lite mer tveksam till sin nya förskolas förträfflighet, men det ger sig nog snart!

De är tio barn i storbarns grupperna, ibland gör de saker ihop med andra storbarnsgruppen och då blir det 20 barn! Finns en småbarnsavdelning med, vet inte men tror att de är ungefär lika många.

På gamla försklolan var det 17 barn i småbarns och 23 på storbarn, gånger två så ca 80 barn totalt på den förskolan!

• Gladhannapanna

Pysslig: vi bytte för att det är galet mkt barn på den gamla, ganska små lokaler. De tog bort gungor, innerutschkana mm eftersom de inte kunde hålla koll. Vi tycker mkt om personalen men vem vet hur länge de står ut i den miljön?!

• Gladhannapanna

Pysslig: Tur att läkaren var vettig i alla fall!!!

Ida: Så bra att nappslutet gått bra, men trist att det behövdes en olycka! Håller tummarna för att den permanenta tanden är ok!

• Gladhannapanna
    IdaVi skrev 2012-08-29 07:57:27 följande:
    Pysslig: Fram med vinet bara!!! Och apropå bh-storlek så har mina tyvärr inte vuxit efter att de blivit utsugna heller. A-kupa är nästan för stort! Från D till A!

chiqita: Underbart! Jag älskar USA! Det var västkusten eller Florida va?

Kasperina: Hur mår du idag?! Hoppas det lugnat sig lite! Kram!

Apropå dagislämning så hann jag inte ens säga hej då till barnen innan de pep in och började göra sig redo för frukost! Men ingen dag är den andra lik!

Idag blir det lite kontorsjobb och sen en sväng till Stockholm för ett kort möte. Så ca 3 timmar på tåg för en timmes möte. Så är det ibland
    Såg ngt på FB som går att tolka det som att Kasperina åkt in till förlossningen igen, någon som vet ngt? *orolig*
  • Gladhannapanna
    Sarahkka skrev 2012-08-29 10:23:00 följande:
    Pyssling: jaaaa, vad ska man säga?? Det känns lite förnedrande när de ställer såna frågor eller ger såna råd. Det är ungefär som när man ringer it-support så frågar de om sladden är i....

asap: oj, vad tiden går! :-O

Piggeley: hahaha, ja ni fattar jag :-P Västkusten är lite för långt för oss att besöka flera ggr så jag ska försöka få tag på den andra :-P

Glassgrisen: fullt ös med andra ord!

Firren: vi har inte kommit dit än, men hon kan dock vakna av mardrömmar om hajar, vargar och annat som tar henne....

Ego: potträningstips..... Amanda har kommit så långt att hon vet mkt väl att man ska kissa och bajsa på toaletten (hellre där, vill inte ha potta) och att man ska torka sig, spola och tvätta händerna. Det tycker hon om att göra. Dock när vi ser att hon är på g och frågar om vi ska sitta på toaletten så säger hon nej, att hon vill göra i blöjan. När hon är klar, då vill hon till toan och göra resterande rutiner. Tips på hur vi får henne att vilja göra på toan istället för blöjan?
    Vi har inte kunnat vara konsekventa med att sätta henne på toan för att se om det kommer ngt iom kaoset med koliken nu.
    Jag satte på henne trosor en gång och sa att hon skulle säga till när hon ville kiss eller bajsa men då kissade hon på golvet 2 ggr. Kan det vara så att hon inte känner igen signalerna att det är på väg än?
    Angående potträning/toaträning så är mitt tips att vänta ut henne! Vår erfarenhet är att det funkar först när barnet verkligen vill. Dock kan man ju jobba med att motivera! Vi körde med att hon fick sätta ett fint klistermärke i en bok efter varje lyckat toabesök. När de varit helt torra (dagtid) har de fått gå till leksaksaffären och köpa vad de vill. Julia var inte alls intresserad, men vi gick till leksaksaffären och "läskade" henne, pratade om att stora tjejer har trosor, att den och den kompisen slutat med blöja osv. Rätt som det var bestämde hon sig och blev torr på ett pa dagar!

• Gladhannapanna

Idavi: tradigt med mens, men det kanske bara är en mellanblödning.
    Agnes hade också nattskräck, vi sjöng samma sång som vi sjunger när hon ska somna vilket brukade lugna henne efter en stund.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8