Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Snow: Varm kram! Även om jag vill hoppas att det ändå inte är ett mf... Men jag inser att du känner att det är så.

Uppi: En varm kram i denna tråden också.
    Usch så fruktansvärt att du/ni drabbas av detta besked en gång till... Så grymt, orättvist och meningslöst.
    Och mina tårar faller när jag läser om din vånda över att behöva berätta detta för din dotter. Så outsägligt ont det måste göra...

Jag hoppas att både Kate och Jossanjo har fått uppleva en ofantligt bättre tisdag!       

• Billabong

Underbart svar, johlinn! Nu är jag alldeles tårögd igen.

Jag uppfattade nog Uppis inlägg som att ett avbrytande var det enda alternativet, men efter att ha läst inlägget igen ser jag att så var inte fallet. Hoppas att ni får bra stöd och tydlig information så att ni kan fatta beslut som blir rätt för er. Kram

• Billabong

Uppi: En varm, varm kram till dig.
    Det är så ofattbart grymt och så oändligt sorgligt... Jag är både ledsen och arg över att det blev så här.
    Orden känns så futtiga och jag hoppas innerligt att ni får fint stöd av de som finns i ert liv utanför FL. Och att er dotter kan få stöd i sin sorg.  

Och mitt i allt det hemska så är väldigt rörd när jag läser i tråden. Vilken härlig gemenskap vi har här, vilket nätverk. Underbara vänner som ställer upp när någon är i känslomässig och faktamässig nöd. Så fint. Även om vi alla önskar att ingen av oss skulle behöva gå igenom smärta och ledsamheter.
    Är så glad att jag funnit er. Hjärta

• Billabong

Uppi: Tack för att du delar med dig av er smärtsamma upplevelse med lillebror. Så oändligt sorgligt och grymt att ni behövde gå igenom detta. Och fina storasyster. Önskar innerligt att allt hade varit på ett helt annat sätt.
    Skriv så mycket du vill och behöver få ur dig här.
    Varm kram!

Hemulen: Roligt att läsa att det blev en lyckosam natt med (relativt sett) gott om sömn för din del.     

• Billabong

Uppi: Så bra att du fått ett bra bemötande idag och att det praktiska med sjukskrivningen ordnat sig.

Jossanjo: Tja du... Om barnet behöver vård utöver "basic" på BB så är min erfarenhet att det blir problematiskt med barnförsäkring. Tyvärr. Men jag hoppas att det inte behöver bli så för dig.
    Jag anser mig vara väldigt om mig och kring mig men, nu när jag läser det finstilta så känns det som att vi inte kommer få ett nickel om G erhåller sin sannolika diagnos.
    Eftersom allt inte var bra med honom när han föddes (minst sagt...) så fick han inte teckna en vanlig barnförsäkring. Varken hos TH som vi först ansökte till eller hos Skandia som vi på inrådan av försäkringsmäklaren och diverse jämförelser ville byta över till. Ingen ville ha honom förrän efter godkänd 18-månaderskontroll. Han kunde få en olycksfallsförsäkring hos båda, Skandia ville dock ha premie betald för den och TH bjöd på den med anledning av att han är tvilling och de har det som standard för tvillingar som de inte kan godkänna (är ju relativt vanligt att de föds tidigt med låg födelsevikt och annat som ett brev på posten). Så vi behöll TH för alla tre barnen.
    Vid 18-månaderskontrollen godkändes han på BVC och även hos TH - med undantaget för allergier och astma då han fick sin äggallergi innan han var 1 år fyllda.
    Vi har tilläggsförsäkringen på honom och den kan ge ersättning vid den diagnos han sannolikt får. Men vi får det inte för honom - eftersom det är undantaget att ersätta barn för flera diagnoser om de tecknat försäkringen efter 6 månaders ålder. Himla fiffigt av dem!
    Så, jag känner att när diagnosen är satt ska jag kontakta dem och begära ersättningen. Men jag räknar med att allt kommer få resultatet av att jag istället tar bort tilläggsförsäkringen på honom, Och beroende på vad de svarar på mina frågor jag tänker ställa, kanske vi rent av väljer att avstå från att ha honom försäkrad alls.
    Så kan det gå. *Lite lagom bitter*  

• Billabong

Hemulen: Kanske kan vara värt att testa en annan ersättning ifall du misstänker att det är av den de små får ont i magen? Eller några Semper-droppar eller annat? Mina tre barn är alla uppfödda på ersättning och de har alla haft vanliga NAN, men det finns ju många sorter att prova sig igenom.

Jo, det är ju väldigt intensivt med tvillingbebisar... Vår storasyster var ju dessutom en liten, liten tjej när de föddes: 22,5 månad. Men hon var duktig på att leka själv och väldigt intresserad av att hjälpa till genom att hämta saker, räcka fram saker och spexa för bebisarna när de låg på filt eller i babysitter osv.
    Men vi led över att ibland inte ha en famn för bara henne, när båda småbröderna skrek eller inte kunde tänka sig att sova ngn annanstans än i famnen... Fast oftast var det ju de små som fick vänta när man var ensam hemma och storasyster behövde hjälp eller ville ngt.

Ska din fru jobba heltid sedan eller deltid? Jag tyckte det var skönt med en mjukstart och pappan inledde med att jobba 50% två månader, men han började iofs jobba när de små var ungefär 2 månader gamla. Skulle gjort annorlunda i efterhand. Hemma båda i de tre månader ni planerar för och sedan 50% tills de små var kring halvåret. Men alla är vi olika och här var det ju strulet med de oflexibla syskontiderna på nya förskolan som ställde till en del. Å andra sidan hade vi möjligheten att låta pappan lämna på fsk på morgonen så jag behövde bara flänga iväg (för så kändes det som...) en gång på fm.

Vad gäller synkning så vet jag inte om jag ska skriva detta... ,-) Mina söner blev synkade vad gäller mat och sömn fullt ut förrän de var kring året. Så länge de sov två gånger om dagen så sov de alltid eftermiddag omlott. Ene sonen däckade direkt efter lunch medan den andre (liksom storasyster) var pigg ett par timmar då och oftast somnade när den förste vaknade. Men någon dag i veckan brukade jag få till det så att alla sov middag samtidigt. Med alla så menar jag även mig själv. Det var lätt bästa dagen den veckan.

Mycket lättar ändå när barnen får lite rutiner kring 3-4 månaders ålder. Så, det blir bättre.  

• Billabong

Vi5: Förstår din oro. Känslorna är ju inte alltid på samma våglängd som förnuftet, men jag hoppas att du kan känna att läget är okej snart. Och sluta gräma dig över de dagarna som hann gå innan testet lämnades in! Det hjälper dig inte på ngt sätt. Förebrå dig inte! Kram!

Galia: Grattis i efterskott till L som fyllde 1 år. {#emotions_dlg.flower}
    Hade för mig att det var ett trådbarn som delade födelsedag med O och G, fast inte samma år, men mindes inte vem. 

• Billabong

Varmt lycka till, Jossan!

Jag har också gråtit lite för att du skrev så fint.

Kram

Här blev jag inrullad på Neo i min säng efter uppvaket. Förhoppningsvis kan du också bli det.

• Billabong

Jag tror nog att vi snart får veta mer från Jossan.
    (Har henne som vän på FB men vill inte vara den som berättar.)

Men kan ju säga som så att bebisen är född. Och toksöt!
    Grattis Jossan!    

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8