Hemulen: Kanske kan vara värt att testa en annan ersättning ifall du misstänker att det är av den de små får ont i magen? Eller några Semper-droppar eller annat? Mina tre barn är alla uppfödda på ersättning och de har alla haft vanliga NAN, men det finns ju många sorter att prova sig igenom.
Jo, det är ju väldigt intensivt med tvillingbebisar... Vår storasyster var ju dessutom en liten, liten tjej när de föddes: 22,5 månad. Men hon var duktig på att leka själv och väldigt intresserad av att hjälpa till genom att hämta saker, räcka fram saker och spexa för bebisarna när de låg på filt eller i babysitter osv.
Men vi led över att ibland inte ha en famn för bara henne, när båda småbröderna skrek eller inte kunde tänka sig att sova ngn annanstans än i famnen... Fast oftast var det ju de små som fick vänta när man var ensam hemma och storasyster behövde hjälp eller ville ngt.
Ska din fru jobba heltid sedan eller deltid? Jag tyckte det var skönt med en mjukstart och pappan inledde med att jobba 50% två månader, men han började iofs jobba när de små var ungefär 2 månader gamla. Skulle gjort annorlunda i efterhand. Hemma båda i de tre månader ni planerar för och sedan 50% tills de små var kring halvåret. Men alla är vi olika och här var det ju strulet med de oflexibla syskontiderna på nya förskolan som ställde till en del. Å andra sidan hade vi möjligheten att låta pappan lämna på fsk på morgonen så jag behövde bara flänga iväg (för så kändes det som...) en gång på fm.
Vad gäller synkning så vet jag inte om jag ska skriva detta... ,-) Mina söner blev synkade vad gäller mat och sömn fullt ut förrän de var kring året. Så länge de sov två gånger om dagen så sov de alltid eftermiddag omlott. Ene sonen däckade direkt efter lunch medan den andre (liksom storasyster) var pigg ett par timmar då och oftast somnade när den förste vaknade. Men någon dag i veckan brukade jag få till det så att alla sov middag samtidigt. Med alla så menar jag även mig själv. Det var lätt bästa dagen den veckan.
Mycket lättar ändå när barnen får lite rutiner kring 3-4 månaders ålder. Så, det blir bättre.