• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Tack malinkatarina - Skönt att läsa att det inte bara är jag som tycker att det är svinjobbigt med sådant här. Det är inte så mycket att han inte går att lägga ner som är jobbigt för så var R med och i viss mån även T (även om jag har förstått att hennes kvartar i babygymet då och då var fantastiska!) utan det jobbigaste är att jag faktiskt inte begriper vad jag ska göra för att hålla honom nöjd. När inte bära bära bära räcker - vad gör man då? Och du har helt rätt angående hushållsarbetet men vi måste ju ha rena kläder och jag pallar inte hämtmat för ofta (det är sannerligen ingen avancerad matlagning jag ägnar mig åt men jag behöver liiiite variation ). Och jag känner även att jag måste göra NÅGOT mer än bara söva och mata bebis om dagen för att inte bryta ihop totalt. Blä. Jag känner mig negativ men jag har verkligen stött och blött detta och ser liksom ingen lösning. Nu har han vaknat igen så nu måste jag hitta på något för att undvika att han blir arg. Snart ska vi hämta tjejerna och det är enda gången på dagen han är nöjd. En timme i en lekpark hängandes framåt i en ringsjal (japp, det går om man måste) är grejer det. Men min rygg orkar inte ha honom så mer än den stunden och det skulle även kännas lite konstigt att gå till en lekpark med en fyramånaders.

Så mycket bättre...
  • Ela

Tack Cissi. Jag har funderat angående om han är hungrig. Jag TROR inte det. Sina första månader låg han stabilt på en kurva över. Sedan dalade han visserligen lite men nu ligger han stabilt på normalen. Han vägrar ju flaska men vi har börjat lite med gröt som han verkar gilla men ofta efter några skedar är det som att han blir rastlös och börjar skrika. Om han var hungrig borde han väl sluka gröten eftersom han verkar gilla den? Min egen teori är att han hela tiden är lite trött eftersom han sover så hattigt. Och när han är trött vill han att saker ska hända så att han kan hålla igång i alla fall och bli distraherad. Men jag vet inte hur jag ska hjälpa honom för jag försöker alltid söva om honom. Ibland fungerar det men oftast har han inte ro att somna om igen. Han sover ju betydligt mindre än han "borde" för sin ålder. Det gjorde även T (och även R men inte lika markant) men hon verkade inte lida av det. Men det är klart - hennes tillvaro var ju betydligt lugnare utan två äldre barn i familjen.

Så mycket bättre...
  • Ela

Och med mitt babbel om kurvor ville jag komma fram till att han alltid varit så här oavsett vikt (hur bra mått det nu är på hunger) även om det givetvis blir mer markant ju äldre han blir. Det enda hopp jag har är att dels att det kan bli bättre när han kan börja åla/rulla sig fram och sitta eftersom han då kan aktivera sig själv bättre, dels att han när han blir lite mer fysisk automatiskt kan komma att sova lite längre dagspass (så blev det i alla fall för T). Men jag hoppas att det blir bättre snart för det är inget kul att behöva lämna över sin bebis till pappan när han kommer hem med orden "Här. Om jag fick välja skulle jag inte ha något mer med honom att göra idag."

Så mycket bättre...
  • Ela

Knase - Du tröstar visst! Du skulle bara veta hur många gånger jag har tänkt på ditt inlägg om hur du sprang mellan träden med Lill-knasan i vagnen för att hon bara skrek om hon inte hade något att titta på. Så har ju alla mina varit och särskilt med T var det skönt att ha i bakhuvudet att jag inte var den enda med en vagnarg (se där - ett nytt ord just for us ) bebis. Klokt av dig att försöka se till att du har hjälp när nya bebisen kommer men usch vad jobbigt med en krävande tvååring och onda fogar. Mina sympatier!

Så mycket bättre...
  • Ela

Tack Pucha, Cissi och Sara! Jag TROR (jag vill verkligen betona att jag bara tror saker om den här bebisen eftersom jag känner mig ganska clueless) inte att han har ont i magen. Den där första pruttiga perioden är över och han lägger av en då och då men inte mer än så. Hans gnäll och skrik låter inte som ont utan mer som Knase beskriver det. Han är asförbannad allt som oftast. En kväll här tidigare i veckan hade han nog ont i magen - då lät han helt annorlunda och även jag kände mig uppblåst så det var säkert något jag stoppat i mig (typ för mycket choklad ) - men jag tror inte att han har ont mest hela tiden. Dock sover han nog bättre på mage. Det där långa passet inatt var när han låg på migoch då på mage. Det är heeeeelt ok om han vill göra det. Jag är inte knusslig. Om man säger så. Men dagtid räcker inte det heller för några långlurar särskilt ofta. Det känns i alla fall som alltid lite bättre när jag skrivit av mig. Och maken sa tidigare ikväll att jag ju kan sjukskriva mig om jag mår dåligt så att han kan ta över men då var min spontana reaktion att nä, så dåligt mår jag ju inte. Jag KLARAR det ju. Så då gör jag nog det.  Men kul är det inte.

Så mycket bättre...
  • Ela

Sara - Jo, han kan absolut roas av syskonen små stunder. Om det inte vore så att hans sömn och ätande är så helkrångliga att få till när jag är ensam med barnen så skulle jag gärna ha tjejerna hemma mycket mer. Jag tror att både han och jag skulle tycka att det var roligare. Men han kan verkligen inte koncentrera sig på att äta och sova när de är i närheten och i vart fall R är för liten för att jag ska kunna be henne vänta någon annanstans undertiden.

Så mycket bättre...
  • Ela

Tack alla snälla rara för era tankar. Ska kommentera mer men utnyttjar att maken är hemma och tar E så att jag kan sortera massa kläder. En snabb fråga bara. Är det någon gravid i Stockholm (orkar nog inte skicka...) som är intresserad av någre gravidplagg? Har skänkt de flesta till en kompis men hon kunde inte ha dessa. Det är två par "kostymbyxor", ett par trekvartsjeans, ett par blusar och kanske ngt mer. Skänkes! typ storlek M.

Så mycket bättre...
  • Ela

Boomies lilla Gretchen måste jag dock kommentera. Vilken sötnos!

Så mycket bättre...
  • Ela

NEJ för bövelen, Lena. Jag är INTE gravid!  Usch, så ledsamt med vännen din. Skönt ändå att du har fått träffa henne och hålla om henne. Jag tror säkert att hon känner ditt stöd. ibland finns det ju inga ord...

Pysslig - Fint att de håller koll på er. Håller tummarna för att lillan spurtar lite nu!

Assar - Huvva! Men 1. Nu har ju det paret gjort det där i er kommun. Inte kan det väl bli två väggrensfödslar inom samma år? Statistikern i mig säger ett rungande nej till det! 2 . OM nu statistiken skulle löpa amok så är ju ni rutinerade och vana vid förlossningar till skillnad från de där förstagångsföräldrarookiesarna så det skulle ju bli en fin och harmonisk förlossning i alla fall.

Så mycket bättre...
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8