Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Spännande Eva! Håller en tumme i sömnen för att det ändå är dags nu och att du ringer in barnvakten alldeles lagom i tid. Kanske möts du o Knase på sjukhuset i natt...?
    Nattuggla som jag är borde jag väl sitta uppe och vaka med dig, men jag är tyvärr rätt så trött... Men varmt lycka till nu! 

Hormonstinn: Nej det är/var inte standard med TUL när jag väntade mina barn heller. Med J var det inte alls aktuellt (-07) men däremot med tvillingarna för två år sedan, eftersom man alltid gör ett antal sådana när man väntar mer än ett barn.
    Med J var det bara min BM som mot slutet uppskattade barnets födelsevikt och hon var ganska rätt på det, hade många års erfarenhet...
    Men det är som sagt bara en viktskattning även när man gör TUL och i mitt/vårt fall var det helt fel med hur liten G sedan visade sig vara, ca 5 veckor efter sista TUL gjordes.

• Billabong
    Eva: Åh så fint att han är här nu. Och att förlossningen blev en sådan superupplevelse! Varmt GRATTIS!

Meeeeeeen, så typiskt att få läsa sådana fina förlossningsberättelser när jag senast i eftermiddags pratade med en vän och sa ngt i stil med "Nu känner jag att jag kommit över besvikelsen över att det inte blir tre härliga graviditeter och förlossningar. Jag är så nöjd med de tre underbara barn jag har fått." Hmmmmm...

Skämt åsido, jag blir så starkt berörd och rörd när jag får dela era underbara berättelser om era nyfödingar, oavsett hur själva leveransen gick till.

Fio: Även vid akuta kejsarsnitt kan man ofta få vara vaken, dvs inte sövd utan endast bedövad med EDA (eller vad det nu var för ngt jag fick). Däremot om det är urakut/katastrofsnitt så sövs man. Iaf fick jag det beskrivet så. Eller menar du att man alltid sövs ifall förlossningen verkligen kommit igång vaginalt men måste avbrytas och gå över i ett kejsarsnitt...?

Ela: Vilket suveränt namnförslag till Fio!

Ja, jag har garvat gott åt flertalet av de kreativa dubbelnamnförslaget som poppat upp här.

Mkt strategiskt av dig, Persefone, att vända dessa namnförslag till din fördel!
    Och grattis till en liten lillebror i magen.

Vi brydde oss aldrig om att ta reda på könet, rättare sagt ville vi inte veta. Och det var så att vi fick kämpa för att inte råka få veta vid de 5 UL som gjordes när vi väntade tvillingarna. J verkade ändå kunna förstå att hon skulle bli storasyster till TVÅ bebisar. Att det skulle spela roll vad det är för kön på bebisarna i magen, för att storasyskonet bättre ska förstå tror inte jag stämmer. No offense till er som känner/tror det dock.

Johanna: Sorry, jag glömde nog alldeles att kommentera dina bryderier igår kväll när jag läste om Evas värkar...
    Ska läsa om dina senaste inlägg så att jag inte kommenterar helt galet.
  • Billabong

Okej, nu har jag läst noggrannt en gång till.
    Ligger ditt barn då motsvarande det som i Sverige kallas rörligt? Dvs inte ruckbart eller fixerat? Är det det läkaren menar med att barnet ligger högt? Som jag uppfattat det sker väl även sådana förlossningar vanligen vaginalt i Sverige? Eller är det sådana som kanske ofta resulterar i akutsnitt?
    Om du ska tänka positivt på vaginal förlossning så tänk då att de där 10% i felmarginal på viktskttningen i ditt fall istället ska visa på att barnet väger MINDRE än viktskattningen visade på!

Men jag tycker hela tonen hos dig andas mer av att du nu kör på det planerade snittet på fredag?

Jag tycker du ska köra på det som känns rätt för dig när du känner efter vad du helst vill. Eller om inte känns helt bra, gå på det som känns minst oroande/fel för dig.

Förstår väl vad du menar med känslorna av förlust av den förlossning du tänkt dig. Jag känner ju att jag förlorade två tänkta graviditeter och förlossningar... Men som jag kommit fram till efter några års ältande: själva graviditeten och förlossningen är ju inte målet, barnet är målet och så länge det går väl så får man försöka acceptera att transporten/leveransen av barnet inte blev såsom man hade tänkt sig. Därmed inte sagt att det är lätt känslomässigt att komma dit.

Fortsätt gärna boll/älta här i tråden, det tror jag är till god hjälp för dig i att fatta beslutet. 

Kram!      

• Billabong
    Johanna: Jag är inte heller tillräckligt insatt för att veta om bebisen är rörlig eller ruckbar, men vi kan ju enas om att den iaf inte är fixerad.
    Jaha, är det idag det blir planerat snitt nu då, eller menar du ngn fredag längre fram i augusti? Lycka till ifall det är skarpt läge redan nu.

Evasha: Låter som att du har det skönt och bra där på patienthotellet. Ingår några spa-behandlingar? Hoppas amningen kommer att bli bra och om inte, så finns ju det fullgoda flaskalternativet som medger bättre nattsömn åt mamman.
    Sicken tur att du flyttade tillbaka hit och fick uppleva en sådan bra förlossning. Skämt åsido, det har nog knappast med georafin att göra - eller i varje fall bara delvis.

Fio: Är du lite kräsen?  Så många kreativa förslag som trillat in här i tråden senaste dygnen och så menar du att ni kanske inte tar ett endaste av dem?!
    Både min vikt och SF-måttet minskade sista veckan eller så, magen sjönk väl och gjorde måttet mindre. 

Se där ja, Ela. Där kom ju ett klockrent exempel på att det inte alltid är så akut när det handlar om akutsnitt. Mitt egna var en mellanvariant, de var hela tiden beredda på att låta det akuta övergå i ett urakut snitt och stod redo att söva mig om det behövdes.

Fiji: Lider med dig...  Ajajajajaj. Själv hade jag mest om nattetid, ffa när jag skulle baxa över hela alltet (= magen) från ena sidan till den andra. Förutom att det gjorde ont som f#¤ så hade jag inte kraften att faktiskt klara av det själv. Jag fick ofta väcka sambon som fick hjälpa till. Nej, det är inget skämt, jag lovar. Ni ser ju hur jag såg ut i mitt galleri...
    Det är ingen hit med Duplo (here I go again... ), pussel, rita, titta på film, play-doh och andra stillsamma aktiviteter, enligt N eller? Jag är SÅ glad över att J gillade det mesta av ovan nämnda när jag var höggravid. NI har inga vänner ni kan besöka, där du kan sitta på en stol och få assistans av det andra barnets förälder att medla vid konflikterna så att du slipper det där med att resa dig och påbörja promenader?
    Tack o lov var hon iaf på fsk om dagarna. Byter han fsk nu eller varför ska ni ha inskolning igen? Och så lång? Vi räknar kallt med att tre dagar ska räcka nu när vi byter fsk nästa vecka. Kanske naivt, men om det inte funkar får vi lösa det då.  

• Billabong
    Johanna 35 skrev 2011-08-12 02:25:32 följande:
    Sara - jag bara måste se hur du såg ut men kom inte in på ditt konto!

Fixat!
  • Billabong

Lycklig: Precis som för Pucha  för min del, HB och urinen kollades varje BM-besök. Men jag tror nog vi bor i samma landsting...? Hb.t hoppade de i ärlighetens namn över ngn gång på slutet efter att jag haft mkt bra ett par ggr i följd igen, mina HB har alltid varit som sämst kring v 30-35 eller så om jag minns rätt.

Fiji. Hade ju hoppats att foglossningen mildrats, men tyvärr är det väl inte så vanligt... Vi får hålla tummarna för att den snabbt ger med sig när bebisen är född sen. Hoppas du ändå kan vila bra i soffa eller ngn annanstans.

Hm... har nog inte skrivit här på väldigt länge, för jag tror inte jag kommenterat era reaktioner på min "lilla" tvillingmage. Mmmmm, den var minsann tung. Så det var väl inte konstigt att det gjorde ont att vända sig om nätterna.

Johanna: Grattis till bebisen! Ser fram emot att få höra mer från dig när du hinner/orkar/känner för det.       

Lena: Hoppas lillebror blir frisk snart igen.   

• Billabong
    Namaste72 skrev 2011-08-16 22:13:06 följande:
    Men...har jag missat att Johanna fått sin bebis???

Stort grattis i så fall!!! Solig

Ja, med planerat snitt i fredags.

Persefone: Så ledsamt att läsa om din pappa, eller ja minst lika om hans släktingars icke-hanterande av det hela inför dig, hans barn.
    Och vilken dramatik med förlossningen. Du vore väl förunnad att få en kontrollerad variant denna gången. Hade det varit realistiskt med en smärtfri också så skulle jag skrivit det med.

Hinner verkligen inte med i era rappa konversationer... Märks tydligt när det är många som är på sluttampen här i tråden. ;-D

Efter Pyttis och Knases info så kommer väl hela bunten höggravida nu ligga med fotbehandling och underbensmassage de kommande dagarna?  
  • Billabong

Grattis Pucha!
    Roligt att höra att allt gått bra.Ser fram emot detaljerna senare.

Milla: Vilket coolt namn! ;-D För jag räknar kallt med att han verkligen ska heta Puchahontas i efternamn.  

• Billabong

Pytsar in mängder av medlidande av höggravida som är trötta på att ha bebisen kvar i inbyggd form.
    Hoppas det blir babyboom nu idag/imorgon och ev. ngn dag till.

Och till hormonstinn! Fyyyyyy för att må illa. Hyser det största medlidandet, det måste vara fruktansvärt.

Men, är det verkligen inga fler som är gravida? Har några glömt att skriva in sig i BF-listan? Ska vi verkligen behöva ha ett glapp på närapå ett halvår där det inte föds en endaste bebis???

Eva. Yrkesskadad!  Jag tror inte att jag skulle lyckats identifiera livmodertappen och än mindre avgöra om den ändrat läge...

Piggley Wink skrev 2011-08-19 10:36:22 följande:
    Det gick rätt bra att vara trebarnsmamma igår. Vi var i simhallen och det gick kanon, det är ju ett lätt sätt att hålla alla barn nöjda ett par timmar  

Eh...? Driver du med mig?
    Att åka på badhuset själv med mina tre barn finns inte på kartan!!! Jag hade aldrig varken orkat ellet vågat göra det.
    Vi kan säga så här: Vi ville inte ens åka till Tosselilla i somras bara jag o deras pappa, utan "krävde" att minst en gudmor följde med. Två av dem var allt annat än nödbedda, och det gjorde att vistelsen blev riktigt behaglig. En vuxen per barn i vattnet och mamman kunde ombesörja att det hela blev fotodokumenterat och att det fanns handdukar redo att snabbt bli insvepta i när det blev för kallt i bassängerna.
  • Billabong

Grattis Fiolina till en dotter! {#emotions_dlg.flower}
    Tänker mig att namnet Gulliver faller bort då... även om det var sött och lagom matchande med storebror.

hormon: Just ja, det var bröllop imorgon också, ovanpå allt. Som flera andra skrivit, så hoppas jag att du slipper illamåendet då - eller iaf att det inte är lika illa som idag.

Pyttis: Låter mkt rimligt. Jag har också läst att man alltid ska ha strumpor på barnen när de har feber.    

Pysslig: Hoppas L är feberfri i helgen så hon får träffa kompisarna på måndag.   

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8