Inlägg från: Minimalla |Visa alla inlägg
  • Minimalla

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Mys, vad är det? Tror jag har glömt bort hur man gör. Svårt att känna sig sugen när man har ont och är svullen överallt (inte minst i de nedre regionerna). Maken verkar dessutom skräckslagen inför att röra vid mig. Tycker mest vi går runt och är trött och sura, så vi skulle nog båda må bra av en rejäl omgång .

♥ Stella 060224 ♥ Lilly f/d 090908 ♥ Lillebror BF 100813 ♥
  • Minimalla

Sitter i solen på balkonen med den bärbara datorn och livet känns ganska enkelt just nu

Jag skulle nog vilja slå ett slag för mental förberedelse inför förlossningen. Vi gick ju en profylaxkurs inför andra förlossningen och tränade mycket andning och avslappning innan. Jag tror att det var mycket tack vare den träningen som Lillys förlossning ändå blev en sån fin upplevelse trots allt det hemska. Min kropp var så tränad i att slappna av så det var som att koppla på en autopilot. Nu inför tredje förlossningen så kände jag mig ganska skeptisk ett tag, det kändes som att det inte spelar någon roll hur man förbereder sig för man vet ändå inte vad som kommer hända. Sen plockade jag fram avslappningsövningarna igen som ett sätt att hantera oron fram till förlossningen och vips var vi igång med andningsövningarna också. Jag tror vi kommer ha nytta av det när det är dags, men jag tror också att de ger väldigt mycket nu innan. Det ger oss lite tid att komma närmare varann och reflektera över det som komma skall. Jag kan verkligen rekommenera Gudrun Abascals bok Att möta förlossningssmärtan, den följer med en cd för mental träning och avslappning. Den lyssnade jag på massor inför både förra gången och den här gången. Medan jag sover talar hon om för mitt undermedvetna hur bra min kropp är på att föda barn. Jag tror det ger resultat.

Men alla är så klart olika beroende på hur vi upplevde våra tidigare förlossningar. Det blir ju mycket fokus på det som gick fel då. Mitt bästa råd är att älta och bearbeta det som hände och försöka lägga det åt sidan och ganska förutsättningslöst omfamna den nya förlossningen. Jag är livrädd, men längtar mer för varje dag som går .

• Minimalla

juni: Det är ju så det brukar börja, man känner rörelserna nångång ibland. Jag tror inte du behöver vara orolig. Om ett par veckor känner du säkert mer regelbundet. Jag tror att det är först efter v.20-22 nånting som jag har börjat känna varje dag.

Persefone: Du har ju redan fått många bra svar ochjag håller med i det som sagts. Graviditeterna kan vara väldigt olika...  eller lika. Vad gäller illamående har det varit extremt lika för mig alla tre gångerna (illamående runt v.7-10/11). Men när det gäller t.ex. ömhet i bröst (och större) så kände jag absolut ingenting den här gången och jag blev så klart orolig, men den lilla krabaten växte som han skulle ändå.

• Minimalla

Lena: När man traffar bm efter UL tror jag man får intyget, det är väl runt v. 25 kanske?

• Minimalla

Lena: Jag har inga bra tips tyvärr, men skickar över en medkännande kram. Jag har det likadant. Har börjat acceptera att det är så jag mår när jag är gravid och försöker sitta ner så mycket som möjligt när jag gör saker för att bara stå upp gör mig yr och flåsig. Jag har varit uppe på förlossningen och mätt syresättningen, men den var okej så nu försöker jag bara härda ut de sista veckorna. Hoppas det vänder för dig snart. Ett svalkande dopp brukar göra susen!

• Minimalla

Lena: Ja, ibland skulle man ju önska att man fick bli lite mer ompysslad... Oskyldig. Hoppas inte du behöver ta hela ansvaret för 40-årsfesten! Vad mysigt med en liten tripp till Söderköping. Jag ska hämta Stella på dagis vid 11 sen blir det nog att leta upp en pöl att doppa sig i .

• Minimalla

Vi var på tillväxt-ul i fredags och lillebror verkar ha det riktigt bra inne i magen. Han beräknades väga ca 2600 g (v.33+6) och det är ju verkligen kul att han växer som han ska men jag får lov att erkänna att jag blir lite nervös över HUR stor han kommer bli. Just nu beräknas vikten till ca 3800-3900g runt BF. Stella vägde 3155g och Lilly 2460g. Lite skillnad.

• Minimalla

Ang böcker så kan jag verkligen rekommendera "Uno i mammas mage" för de lite mindre barnen. Vi läste den massor när Lilly låg i min mage och Stella älskade den. "Skynda till BB!" brukade hon ropa när vi läste den. . Visserligen är det inte någon "syskon-bok" men den visar på ett fint sätt hur bebisen har det inne i magen.

***Stella 060224 *** Lilly f/d 090908 *** Lillebror BF 100813 ***
  • Minimalla

Ela: Jag kände knappt någonting innan RUL nu med trean. Jag försökte verkligen känna hela tiden, men det var nog mest önsketänkande och gaser. Men någon vecka efter RUL började lillebror ge sig mer och mer tillkänna. Jag har förresten moderkakan i framvägg (hade det med Lilly också) men tycker inte det varit sååå stor skillnad mot när jag hade den i bakvägg med Stella. Jag tror inte det är någon fara med din lilla trea, men hoppas dagarna rusar på fram till måndag. Själv ska jag på tillväxt-ul och tapp-koll då.

***Stella 060224 *** Lilly f/d 090908 *** Lillebror BF 100813 ***
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8