Sitter i solen på balkonen med den bärbara datorn och livet känns ganska enkelt just nu
Jag skulle nog vilja slå ett slag för mental förberedelse inför förlossningen. Vi gick ju en profylaxkurs inför andra förlossningen och tränade mycket andning och avslappning innan. Jag tror att det var mycket tack vare den träningen som Lillys förlossning ändå blev en sån fin upplevelse trots allt det hemska. Min kropp var så tränad i att slappna av så det var som att koppla på en autopilot. Nu inför tredje förlossningen så kände jag mig ganska skeptisk ett tag, det kändes som att det inte spelar någon roll hur man förbereder sig för man vet ändå inte vad som kommer hända. Sen plockade jag fram avslappningsövningarna igen som ett sätt att hantera oron fram till förlossningen och vips var vi igång med andningsövningarna också. Jag tror vi kommer ha nytta av det när det är dags, men jag tror också att de ger väldigt mycket nu innan. Det ger oss lite tid att komma närmare varann och reflektera över det som komma skall. Jag kan verkligen rekommenera Gudrun Abascals bok Att möta förlossningssmärtan, den följer med en cd för mental träning och avslappning. Den lyssnade jag på massor inför både förra gången och den här gången. Medan jag sover talar hon om för mitt undermedvetna hur bra min kropp är på att föda barn. Jag tror det ger resultat.
Men alla är så klart olika beroende på hur vi upplevde våra tidigare förlossningar. Det blir ju mycket fokus på det som gick fel då. Mitt bästa råd är att älta och bearbeta det som hände och försöka lägga det åt sidan och ganska förutsättningslöst omfamna den nya förlossningen. Jag är livrädd, men längtar mer för varje dag som går .