Inlägg från: Fredrika Bremer |Visa alla inlägg
  • Fredrika Bremer

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Hoppar in med en akut fråga om amningsbh:ar! I vanliga fall är jag en blygsam B-kupa, men när jag ammar får jag gigantiska meloner om dessutom påverkas påtagligt av tyngdkraften . Jag behöver STÖD i form av en BH som håller upp tingestarna, men alla amningsBH:ar är som värdelösa små tygtrasor utan byglar osv. Gahhhhh! Någon som vet var man köper en vettig amningsBH som stöder upp när man gått och blivit så här bystig...?

• Fredrika Bremer

Hoppas ni får ett bra samtal Juni! Har heller ingen kvalificerad input, jag var jätterädd att det skulle bli KS pga sätesläge senast, och blev så lättad när jag fick föda vaginalt. Är det troligt att förlossning skadar ryggen mer än KS? Jag skulle nog som Bluegrass lita mer på en ortoped än på en gynekolog i frågan. Angående ryggbedövning är det väl ganska få som brukar ta det under sin andra förlossning i alla fall, det brukar ju gå mycket snabbare och lättare. Förstår att du tänker på att du har ont från början - det är ju inte samma sak, men jag hade fasansfullt ond foglossning kring förlossningen och funderade på hur det skulle bli, men under förlossningen kände jag inte den alls, värkarna tog liksom över. Hoppas du får bra hjälp med ditt beslut!

Ledsamt med din vän bluegrass!

• Fredrika Bremer

Cissi Vad är det för trams!! Jag trodde alla över 35 hade rätt till fvp?! Dessutom är oro en indikation för fvp om jag inte misstar mig. Stå på dig!!

Lena, låter absolut som sjukskrivning är på sin plats! Viktigt att du kan ligga ned o avlasta bråcken!

• Fredrika Bremer
    cilla67 skrev 2010-08-12 21:27:54 följande:
    Det där med "alla över 35" gäller bara i vissa landsting. Här har de slutat med det, och låter alla göra KUB istället. Man får bara FVP om man ligger på 1/300 eller under. i grannlandstinget är de så stränga som 1/200.
    Jadetförstås, allt sånt bestäms ju på landstingsnivå... Men vilken knäpp policy, KUB och Fvp är ju helt olika typer av prov. Hoppas du får precis de prover du vill i alla fall!

Lena tillbaks! Det går jättebra här tycker jag. Jag och min lika lättrörde make måste gråta en stund varje kväll över hur lyckligt lottade vi är som har två underbara barn
  • Fredrika Bremer

Men LenaSkrikandes Stackars dig, du har ju jätteont - varför skulle man sjukskriva för foglossning men inte för åderbråck då? Jag vet också flera som fått sjukskrivning för det. Tycker jättesynd om dig Det finns ingen annan läkare...?

• Fredrika Bremer

Tittar in lite kort för att säga HEJ, jag hoppas ni mår bra alla fina mammor Jag är väldigt frånvarande från FL för tillfället men istället väldigt närvarande i mitt 2-barnsliv, och smygjobbar lite också, så det är fullt upp. Hittills har det i alla fall varit väldigt mycket underbart och väldigt lite jobbigt med två små knattar, och jag är så oändligt glad över att vi kunnat få två barn trots våra fertilitetsproblem (guldstjärna till årets medicinpristagare!).Vi mår bra alla fyra och njuter av tillvaron - ja så mycket mer nyheter är det väl inte härifrån, tittar in igen när jag har ngt mer spännande att rapportera och måste ju försöka hålla ett litet öga på er som ska föda snart förstås!

• Fredrika Bremer

Jag vågade aldrig lägga in mitt bf av vidskepliga skäl... Nu när det gått bra kan jag ju fundera på att lägga till mig

• Fredrika Bremer

Min andra förlossning var snabb och smidig, jag använda inte inte EDA eller lustgas (iofs inte första gången heller). Jag körde med "dyktekniken" som är en avslappningsteknik, funkade överväldigande bra! Finns ngn bra tråd här på FL om det. Det jag hört är att lustgas är svårt att kombinera med sådana avslappnings- och andningstekniker, därför har jag inte testat det, det har varit vitktigt för mig att kunna fokusera och andas.

• Fredrika Bremer

Lena, vilken underbar bebis, fint namn och storartad mamma! Stor kram till dig!

Ela, jag kan känna liknande, mina svärisar har inte tagit barnen en enda morgon någonsin. Jag kan bli galen, men försöker påminna mig att det ändå främst är min mans sorg att de inte är mer engagerade i våra barn... Men har också som mål att nästa gång de vill komma och bo en helg säga att det inte passar oss så bra att de tar en sightseeinghelg, men om de vill hjälpa till går det bra... Kanske får man styra upp mer helt enkelt.... Ledsen att höra om din besvikelse, visst är det otroligt när de inte vill hjälpa. Ta hand om dig nu!

Ang amning fick jag tillmata med 1:an, men nu med 2:an går det utan problem att helamma. Det var en häftig upplevelse att det var så annorlunda! Vad jag förstått ger delamning samma hälsofördelar som helamning egentligen, så egentligen är det väl inte så mycket att grubbla över, fast lite meckigt är det förstås.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8