• Mandra

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

juni > Vilken bystdrottning du är Du kan låna lite till mig kanske? snälla?  för det är nästan två år sen jag slutade amma nu och jag kan säga att fyllningen i dom har pyst ut på nåt sätt och tyngdlagen har inte bara gjort sig till känna, den har hängt sig fast i min ,något modesta, byst. 

• Mandra
    aigee skrev 2010-09-18 13:29:40 följande:
    ela: du kommer vaa finaste på hela kalaset!!! med nya skor och ny frissa och allt!! heja dig!

ego: inatt vaknade jag som vanligt vid 4 och vältrade mig ur sängen för att gå på toa. strax efter att jag lagt mig kom lillskrutt in till oss. eftersom jag itne orkade gå in och sätta mig på golvet vid hennes säng och natta henne igen (son somnade 21 efter 1,5 timmars nattning) fick hon sova hos oss. resultat: flickebarnet försökte komma till ro och sprattlade runt. eftersom sparkar på bebismagen gör ont vände jag mig med ryggen mot henne. då började hon klappa mig på ryggen. det höll hon på me till 0600 när hon bestämde att det var morgon. Behöver jag säga att hon sovit i över två timmar redan?? oh joy! tur att hon är så vrålsöt!!
    Jag hoppas på en lugnare natt för dig inatt då men gud så go tjej Hjärta som klappar på sin mamma outtröttligt.

Ela > Jag håller med aigee. Du kommer vara vackrast på hela festen.
  • Mandra

juni 07 > Heh, vilken buse som skrämmer mamma sådär. Båda mina graviditeter hade jag mycket sammandragningar.. men med Vila var det hysteriskt. Jag kunde inte göra något från tidigt i graviditeten utan att den drog ihop sig i en kram som inte släppte typ. Tror inte det påvärkar rörelser dock. Gjorde inte det på mina små troll som jag upplevde det iaf. Lugnare och mer aktiva perioder däremot. Och med Vilya omkring mig när Tyra var liten så hade jag ju annat att göra än att tänka på att det sparkade i magen och så komkvällen och jag kunde tänka -Hjälp, jag har inte kännt en enda spark på hela dagen?
    Fast båda hade sparksessions nästan varje kväll mellan 19-23 . Då jag satte mig ner och tog det lungt.

Lena > Tack du med för att du svarar och berikade min kunskap i ämnet. Jag söker ju lite efter svar på Tyras (min lilla tjej.. heh 2,5år ) förstoppade mage och funderar om det ligger någon allergi/överkännslighet i det.

Men stackars lilla Ida. Tyra hade också en sån omgång i våras. Hon hade hög feber och först efter 7 dagar på hennes 10dagarskur släppte den. Precis när vi började undra om de skulle byta till en starkare variant. Jag hoppas Idas feber ger med sig imorgon så ni slipper en eventuell ny kur men jag ska nämna rådet de gav mig  att Har hon feber när hon ätit hela kuren så är det kanske läge för ett nytt besök och kanske en ordentlig odling så hon får ett riktat penicilin. (om hon inte redan äter det? eller gjorde dom en sån där snabbodling somman får svar på ngn halvtimma?) men som sagt, vi hoppas det ger med sig nu.

• Mandra

minimalla > Du är så klok och fin Hjärta jag är övertygad om att du kommer hitta din balans och sätt att bära det här med dig .

• Mandra

Ela > Det bara måste filmas och sparas. HAhah, lät hur coolt som hällst med en morrande mamma med en näsfrida i mun.

M73 > Haha, bonk och aj

• Mandra

Till pojknamnslistan ->

Melker och Vilgot är topp för mig.. sen är det Algot, Herman, Erik och Alvar som jag också gillar.

• Mandra

juni > Så fin så fin, jag blir visst alltid rörd till tårar vid synen av ett 'nybakat' underverk . Så skönt att ni är hemma och får rå om varandra igen, allihop :)

• Mandra

Åh, Mina varmaste gratulationer till lillebror Ela! Kram och kärlek!!

• Mandra

juni 07 > På BVC i Karlstad så fick jag amma medans de tog sprutorna på Vilya som liten bäse. Det hade jag glömt, men när du säger det så minns jag (något dom inte gjort på BVC i Örebro med Tyra). Likaså att när Tyra fick ta sitt pku prov i Örebro (dom är ju födda i olika städer) så gav dom sån där sockervatten med doceringsspruta samtidigt vilket gjorde det hela till en betydligt mer trevlig erfatenhet än det PKU provet utan som dom gjorde på Vilya på sjukhuset innan vi skrevs ut i Karlstad.

• Mandra

Kusin Knase och malinkatarina > Vad fint skrivet,' ge sig lite tid och utrymme att göra fel ett par gånger innan man hittar rätt'. Det är ju precis så det är. Det där med att lära sig gå, när ger du upp hoppet om att din barn ska gå? när säger man, äh det här klarar du aldrig? det gör man ju just aldrig. Lika stor behöver man vara i sina tankar om sig själv ibland också. En del saker behöver man träna på, allt kan man inte på en gång men man blir garanterat bättre på att göra/hantera saker som man tänat på. Sen är det klart att man ibland behöver hjälp och nya redskap. Få höra att man är alldeles normal och att saker blir bättre så länge man försöker förändra.
    Kusin Knase, bra att du tar hjälp så du får just lite nya infallsvinklar för en toppenmamma är du ju redan. Det är bara lite mycket nu och det är okej det också, snart har du nya redskap.
    Lite som någon var inne på, ett konkret råd tills du får lite samtal är att just tänka konstruktivt. Tänk inte hur ska jag orka? Tänk hur GÖR jag för att orka. Ge hjärnan en matig fråga så kommer du få något svar som..
    Jag läser en bok för dom, dom får se på film, vi går en promenad, äter dom inte så får de vara hungriga (dom svälter inte första dagen iaf ) Bygger klossar med honom medans hon ritar brevid (om underhållning behöver ske på olika nivå)
    Sen tänkte jag bara ge tummen upp för alla fantastiska mammor som berättar att de också tappar sitt tålamod och inte har lösningar på alla situationer men att det i slutändan löser sig ändå. Jag drar ingen nu men jag har flera situationer som jag också bara satt mig ner och tänkt att.. Nä, det går inte.
    Ett annat bra råd jag har, om jag får? .. heh, är att också tänka.. Vad vill jag ha ut av den här situationen?
    tex När båda barnen skriker och allt man gör, oavsätt vad man gör bara får dom att skrika mer så kan det vara skönt att lägga om prioriteringen till att släppa konflikten och istället tänka. Jag vill få dom att sluta skrika, det är allt (så kan man prata sen).
    Skönt att ni löst det hela och hoppas hon slutar kissa ner sig. Vilya som inte ens kissa ner sig när hon blev blöjfri gjorde det för något halvår sen ett par gånger, precis som att de kommit på att det är något de kan bestämma/styra över själva. Precis som med mat. Jag blev också frustrerad över det och minns ärligt talat inte hur jag hanterade det men det är lite skönt att läsa att jag inte är ensam om det ( utan att jag för den delen önskade dig det såklart ).

Förlåt  min sena reflektion och mina sporadiska inhopp här men Tyra är inte så ny längre om dryga 2 veckor så blir hon 3år och en månad senare blir Vilya 5år.

kram till alla gravida, önskar så att vi kunde göra plats för en 3a men det är stopp från mannens sida, så jag får lite av mitt lystmäte runt graviditeter och nyfödingar tillfredställt genom att hänga kvar här på en kant och läsa om er fina människor.

• Mandra

Fio > ursäkta inhopp. Det finns två olika pipar som de delar ut på apoteket som passar två olika sorters flasktoppar. De har inte koll själva på vilka som är till vilka och ibland inte ens att de finns :) Mitt tips är att hälla upp det på en sked och försiktigt dra upp det i spruten. Får du i bubblor så vänd sprutan knacka ner och rtyck ut luften(bubblor), över vasken, så du ser hur mycket det är i spruten. Lycka till! :)

• Mandra

Off topic men ändå inte (och ett av mina numera rara inhopp i denna tråd)

Herreguud så bebissugen jag blir när ni lägger ut era fina små gobitar

• Mandra

Jag är inte inne här alls nuförtiden. Kikar förbi någon gång imellanåt som idag, i alla fall ang läckande blöjor kommer jag ihåg hur vi fäste blöjorna bak och fram på nätterna när de läckte periodvis, lämnar inga garantier men det funkade

• Mandra

Vi4- På ett infall lurkade jag in här (händer varannan månad typ), det var nog för att ge dig en stor varm kram

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8