Kusin Knase och malinkatarina > Vad fint skrivet,' ge sig lite tid och utrymme att göra fel ett par gånger innan man hittar rätt'. Det är ju precis så det är. Det där med att lära sig gå, när ger du upp hoppet om att din barn ska gå? när säger man, äh det här klarar du aldrig? det gör man ju just aldrig. Lika stor behöver man vara i sina tankar om sig själv ibland också. En del saker behöver man träna på, allt kan man inte på en gång men man blir garanterat bättre på att göra/hantera saker som man tänat på. Sen är det klart att man ibland behöver hjälp och nya redskap. Få höra att man är alldeles normal och att saker blir bättre så länge man försöker förändra.
Kusin Knase, bra att du tar hjälp så du får just lite nya infallsvinklar för en toppenmamma är du ju redan. Det är bara lite mycket nu och det är okej det också, snart har du nya redskap.
Lite som någon var inne på, ett konkret råd tills du får lite samtal är att just tänka konstruktivt. Tänk inte hur ska jag orka? Tänk hur GÖR jag för att orka. Ge hjärnan en matig fråga så kommer du få något svar som..
Jag läser en bok för dom, dom får se på film, vi går en promenad, äter dom inte så får de vara hungriga (dom svälter inte första dagen iaf ) Bygger klossar med honom medans hon ritar brevid (om underhållning behöver ske på olika nivå)
Sen tänkte jag bara ge tummen upp för alla fantastiska mammor som berättar att de också tappar sitt tålamod och inte har lösningar på alla situationer men att det i slutändan löser sig ändå. Jag drar ingen nu men jag har flera situationer som jag också bara satt mig ner och tänkt att.. Nä, det går inte.
Ett annat bra råd jag har, om jag får? .. heh, är att också tänka.. Vad vill jag ha ut av den här situationen?
tex När båda barnen skriker och allt man gör, oavsätt vad man gör bara får dom att skrika mer så kan det vara skönt att lägga om prioriteringen till att släppa konflikten och istället tänka. Jag vill få dom att sluta skrika, det är allt (så kan man prata sen).
Skönt att ni löst det hela och hoppas hon slutar kissa ner sig. Vilya som inte ens kissa ner sig när hon blev blöjfri gjorde det för något halvår sen ett par gånger, precis som att de kommit på att det är något de kan bestämma/styra över själva. Precis som med mat. Jag blev också frustrerad över det och minns ärligt talat inte hur jag hanterade det men det är lite skönt att läsa att jag inte är ensam om det ( utan att jag för den delen önskade dig det såklart ).
Förlåt min sena reflektion och mina sporadiska inhopp här men Tyra är inte så ny längre om dryga 2 veckor så blir hon 3år och en månad senare blir Vilya 5år.
kram till alla gravida, önskar så att vi kunde göra plats för en 3a men det är stopp från mannens sida, så jag får lite av mitt lystmäte runt graviditeter och nyfödingar tillfredställt genom att hänga kvar här på en kant och läsa om er fina människor.