Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Lycklig: Härligt! Nu hoppas vi att lugnet kan infinna sig hos dig/er och allt rullar på utan fler skrämselskott framöver.

• Billabong
    ilja73 skrev 2011-02-26 21:41:29 följande:
    Jag konstarerar också att den där Minna är en lurig rackare, hon kanske bara retas och hela tiden tänker att hon minsann ska bli ett marsbarn
    Tur för Tilda att det då bara är 50 timmar kvar till mars månad!

Zeeda: Hoppas det blivit mer vila under dagen och även den kommande natten.

afro: Jobbigt. Hoppas storebror är frisk igen snart.
    Vi har alltid haft Dr Brown's nappflaskor till våra barn. De har ju börjat med ersättning alla tre nästan direkt. Nu senast såg jag att det även finns en flasknapp med ännu mundre hål (infant?) så det kanske är värt att testa?
    Vi har fått ta många pauser i början med vanliga nappflaskorna på Neo/BB eftersom det annars lätt blir för mkt mat som dräller utanför munnen och/eller att bebisen kaskadkräker efteråt för att den fick för mkt mat i magen för snabbt.
  • Billabong

Eva: Hur länge har ni varit i landsflykt härifrån? Inte illa att ha ett hus att flytta hem till så vältajmat med jobberbjudanden och allt! Hoppas det inte blir sura miner på nya jobbet och att gamla jobbet får tummarna ur att betala lönen asap.

Tilda: Hoppas du gjort en Ela och nu myser med bebisen. Om inte, så är det nu 1 mars och det blir vräkning.

cissi: Så skönt att lille G gått upp i vikt nu! Bra investering den där bebisvågen.

Lycklig: Hur är det med dig nu efter helgen?

Här är det TRÖTT. Sov mer eller mindre hela dagen igår (= söndag) och skulle lätt kunnat göra detsamma idag, men jobbade ändå. Vintertrötthet eller ngn basillusk förmodar jag... Somnade sedan mellan 20-21.30 och är därmed pigg nu...

• Billabong

Zeeda: Tack. Jag är fortfrande frusen och trött i kroppen, men så länge det inte blir värre så är jag ändå nöjd.

Evasha: Ok I see. Jag hade börjat tänka mig ngn helt annan slags arbetsplats/arbetsgivare för dig, så jag blev lite konfys när jag läste om vem som inte betalat lönen som de ska.
    Hoppas det blir fart på lönekvinnan nu när facket är inkopplade - men uselt att det ska behövas för att du ska få ut din lön.

Tilda: Snopet. Hoppas de överraskat ikväll och att du får lämna bebisrapport nästa gång du kikar in här. Vet hur drygt det är att gå över tiden. Själv gick jag ju över 5-6 veckor. Ja, för "ALLA" vet ju att man får sina tvillingar en månad för tidigt eller så.

Lycklig: Bra att du ska få komma och prata med BM. Låter som en utmärkt plan! Och självklart ska du ha bekväma plagg på dig om dagarna, kvinna!

Sambon lämnade O och G på fsk imorse och fick det glädjande beskedet om att det nu inte är ngn magsjuka som härjar där längre. Men vattkoppor. Hm... vi skulle ju ha 7 VAB-fria veckor nu fram till påsklovet då sambon ändå är ledig igen (Han fick ju vara hemma med sjuka barn 3,5 dag förra veckan när han var ledig.)

• Billabong

Ojojojoj... blir alldeles trött och ledsen å allas vägnar som har det kämpigt på olika sätt med sjuka barn, bebisar som inte vill komma ut, trotsiga storasyskon, vintertrötthet, ansträngd ekonomi, bad cop-känsla, uteblivna löner och arbetspass/intäkter osv. Mkt elände och energitjuvar här hos vårt härliga gäng nu.

Så, jag önskar:

Tildas bebis föds inatt. Bums! Sluta klamra dig fast där inne!

Milla: Önskar er en rejäl skatteåterbäring, rigorösa lönerevisioner och en trissvinst.

Lena: Ett givande samtal med maken om gemensamma regler gentemot det trotsande barnet och en lillebror som sover iaf 5-6 timmar på raken hela helgen. Och helst en paus i Is trotsperiod.

Evasha: Ja, bara på dem! Bra att du ställer krav på ekonomisk kompensation för slarvet. Superbra att du har ett mail som bevis för arbetspassen du var inbokad på! Och jepp, många hugade spekulanter som bara strör buden uppåt högre och högre! Sen. Sen tar du dina miljoner och slår dig ner här i detta härliga, lite vårlika landskap där vi får våra löner varje månad in på benkkontot.

Tyvärr missade jag nog ngn sida eller två, då det skrivits mängder senaste dagarna och jag har inte pausat så mkt på jobbet och hunnit uppdatera mig. På kvällarna är jag trött som en nygravid (men NEJ, jag lovar att jag är ICKE gravid!) och har somnat kring 20-snåret två kvällar denna vecka. Och ÄNDÅ varit jättetrött på morgonen. Eller ja, vid 5, halv 6-tiden som O har tendens att vakna. Enligt min dygnsrytm är det natt då.

Här har vi *peppar peppar* klarat av första veckan utan VAB efter sportlovet. Bara 6 likadana upprepningar kvar innan påsklovet.
    Mina söner verkar stormtrivas på sin fsk och de utvecklas massor. Och min "stora" tjej är alldeles ljuvlig. Hon får sina bryt varje dag (så klart, hon är ju 3,5 år ) men just nu känner jag att jag har energin att tackla dem. Värre är det (som vanligt) på jobbfronten. Är SÅ LESS på mitt jobb och usla lön. Kommer nog tvingas gå upp i tid efter sommaren för att få lite bättre balans på ekonomin. Känns trist när vi har massor av FP-dagar kvar för att vi vill kunna jobba kortare dagar, men de där LN-dagarna ger inte många ören...

• Billabong

Kikar in från sjukstugan och vill frmaföra ett varmt grattis till Tilda som ÄNTLIGEN fick träffa sin lilla Minna. Hoppas allt gått bra (har inte sett ngn rapport om detaljerna kring själva leveransen, har jag missat den?)

Och så skönt att allt såg bra ut med småsyskonet Zeeda. Förstår din känsla av panik innan du fick höra hjärtljuden.

Ela: Mina sympatier till dig som också har sjuka barn. Ja, alla er andra också så klart.

Här har vi stökiga kvällar med G som får båda sina övre hörntänder nu. På dagarna är det ett evigt rinnande av dregel men om kvällarna när han ska sova kommer smärtan. Usch så ont han har. Flytande alvedon verkar inte hjälpa mkt...
    Natten mellan söndag/måndag vaknade jag av att O tokskrek vid halv 3. Gick in och förväntade mig att han skulle ha kräkts, men istället närmast bränner jag mig när jag känner lite på honom. Kokhet gosse! Tempen visade 39,8. Satt med honom i famnen delar av natten. Under måndagen var febern inte så hög, bara strax över 38. På em och kvällen steg den sedan och idag har den varit upp i 39,9.
    Ikväll när sambon var på träning fick jag inte G att somna mer än en liten kort stund i vår säng. Satt med honom i knät ngn timme här vid datorn och han var på väg att slumra in men vaknade till hela tiden. Tröttsamt. Sen vid kvart i tio vaknade O, pigg som en lärka. Han trodde väl att han sovit middag igen...
    Fem minuter sedan vaknar J och gråter högljutt, får lämna killarna nere i köket och rusa upp till henne. Febern var en bra bit över 39 på henne med. En kamp att få i henne Ipren (vägrade dricka Alvedon, ville sedan inte heller ha en sup). Hon hade jätteont i huvudet och är så ledsen och trött.
    KAOS. En halvtimme senare kommer sambon hem, då trodde jag att jag själv skulle få psykbryt i värsta 3,5-åring stilen.

Så imorgon är det min tur att VAB:a igen. Vi kör på varannan dag denna omgången.
    Jag TROR inte det är vattkoppor men jag misstänker kikhosta. För ffa J hostar jättemkt. Ska googla det och se om symptomen stämmer. Mollipect har noll effekt känns det som.
    Vilken hostmedicin var det ngn (juni?) som hade fått istället?

Sorry för mkt ego och lite kommentarer... Men energin jag beskrev att jag har i mitt förra inlägg härom kvällen (söndags, innan febern?) är puts väck. Hjälper inte att solen skinit från knallblå himmel tre dagar i rad.

• Billabong

Har nu plöjt de tio sidor som skrivits sedan jag senast läste.

Mkt riktigt ingår kikhosta i vaccinationerna som ges vid 3, 5 och 12 månaders ålder, så det är ingen/minimal risk att något av våra barn (som fått sprutorna) får det.
    I fredags morse ringde vi VC på inrådan från sjukvårdsrådgivningen kvällen innan eftersom O var inne på mer än 4 dygn med 40-graders feber. Fick veta att han sannolikt fått den infiuensa som går här nu, jättehög feber (ffa sen eftermiddag och kväll samt natt) och slemmig hosta. Inget att göra mer än fortsätta ge febernedsättande och Mollipect. Skulle ringa igen på måndag om det var lika illa.
    Men det hjälpte fint att ringa VC. Febern blev aldrig lika hög och igår och idag har han varit pigg. G däremot fick kasta in handduken i torsdags kväll och är nu den som fortf. är sjuk. Storasyster blev aldrig särskilt sjuk, hon är bara rejält förkyld - och trött på att vara hemma om dagarna.
    Idag fick hon följa med vänner på utflykt, härligt att hon får komma ut lite i friska, om än regniga, luften.
    Nu återstår att bestämma vem som VAB:ar imorgon...

Vill så klart gratulera Zeeda till lillasyster!

Och roligt att läsa om din förlossning Tilda. Härligt att allt flyter på så bra med amning, moderkaka och själva förlossningen.

Ang. spjälsängar så började J sova i "stor" utdragssäng när hon var kring 1 år, men småbrorsorna sover ännu i sina spjälisar. Fasar för att behöva ta bort deras "burar" för vi räknar med att nattningarna då bilr stökigare.

• Billabong

Varm kram till Lycklig! Skönt ändå att ha fått en förklaring till blödningarna och förhoppningsvis infinner sig ett slags lugn som kan hjälpa inför ev. kommande blödningar framöver. Nu VET du vad det är som orsakar blödningarna, att det inte är farligt i sig (även om det aldrig finns 100-procentiga garantier). Ja, vila nu du och ta hand om dig själv, magen och nerverna som jag förstår har legat utanpå kroppen mer eller mindre sedan ni plussade med Es lillaebroster.

Ang. syskon så finns det ju ingen optimal åldersskillnad. Alla tycker olika och oftast blir det bra ändå. Och blir det inte det så beror det sannolikt inte på själva åldersskillnaden.
    Min kusin m fru fick syskon med 4 år emellan. Enligt en hel del syskonforskning ska det vara den närmaste ideala åldersskillnaden. Jo, men tjena! Systrarna avskyr varandra som pesten, ffa storasyster tycker fortf. det var dumt att hon fick en syster - och nu är hon ändå 14. Kanske hittar de varandra som vuxna men deras barndom kommer de, trots föräldrarnas åldersskillnadsoptimering, nog inte hinna komma nära varandra.

Och de som får flest oombedda synpunkter är väl ändå de som inte kan/vill få fler än ett barn...

Ni kan ju tänka er alla tröttsamma kommentarer vi fått ända sedan vi fick tvillingbeskedet... Man får försöka tänka att de stackars arma personerna som kommenterar inte vill vara elaka och korkade. De förstår bara inte bättre.

Zeeda: Hoppas det ser bra ut med blåsljudet vid nästa läkarbesök!
    Det Assar skrev var så himla bra! Läs det igen så minskar nog oron lite till.
    Även min G hade blåsljud på sitt hjärta, det noterades när han var ett par dagar gammal på Neo och då blev han också direkt undersökt med en mobil UL-apparat (väldigt high tech tyckte vi). Precis som för Assars I var det en ductus som inte stängt sig riktigt än och den såg dock inte alls allvarlig ut. Så de medicinerade aldrig honom för det eller så, utan konstaterade att den sannolikt skulle sluta sig av sig självt. Har för mig att läkaren även kollade honom sedan vid ngt av våra första neo-mottagningsbesök (han följdes där tills nyligen, då han fyllde 18 månader, pga sin extrema undervikt som nyfödd). I Gs fall ville man alltså mest konstatera om det var ngt värre än en ductus OCH om det dels kunde förklara att han var så liten, tunn och växt så dåligt i magen, samt om det var ngt de var tvungna att göra mer för honom på Neo, eftersom det tog honom lite längre än "normalt" att få upp och kunna hålla blocdsockret.

Evasha: Börja med att kolla vilka leverantörer som ens är möjliga för er att få där ni bor framöver. Här (i ett stort villaområde i en normalstor stad) fanns det inga alternativ. Endast Telia. Nu har det ev. kommit fler aktörer, har inte mäktat med att kolla upp det på ett tag.
    Är GRYMT nyfiken på var och med vad du jobbar. Emellanåt har jag trott att jag listat ut det, men sedan skriver du ngt som omkullkastar min slutsats helt och hållet. Förstår om du inte vill avslöja det här på ett öppet forum dock. Men du kanske kan tänka dig att inboxa?

Och ett grattis till för Elvira!

• Billabong
    Eshack skrev 2011-03-17 21:08:22 följande:
    Sara, släpp in mig så berättar jag ;) Oj jag har helt missat, väntar du tvillingar nu??Glad
    Du är insläppt! Får jag komma in hos dig också?

Näe du! Mina tvillingar är redan drygt 20 månader gamla. och jag är int gravid med ngt fjärde barn utan är (f.n.) mkt nöjd med de tre jag har.
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8