30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Lena: Inte illa jobbat! Tyvärr är ju inte det onda någon vidare belöning, så nu har du verkligen en anledning att ta det lugnt.
Lena: Inte illa jobbat! Tyvärr är ju inte det onda någon vidare belöning, så nu har du verkligen en anledning att ta det lugnt.
Åh Milla vad tråkigt! *kramar om*
Vi ger också febernedsättande så fort Stellas feber börjar, annars får hon direkt skyhög feber och kräkningar. Vi har dock inte testat ipren än, men jag har köpt hem det så vi kan varva till nästa gång. Vi ger också alltid suppar eftersom det är stört omöjligt att få i lilla fröken någon som helst medicin.
Häromdagen lärde hon sig en rejäl läxa då hon vässade sitt finger i en pennvässare (en sån där liten burk). Nu vet hon förhoppningsvis att det bara är pennor som ska stoppas ner däri, både blodet och tårarna sprutade och efteråt frös hon så hon skakade så hon fick sig nog en liten chock stackaren.
I min mage sparkar det för fullt, men jag är ändå inte nöjd. Jag behöver ju känna av lillebror hela tiden men han envisas med att periodvis vända sig inåt och sparka och då känner jag nästan ingenting vilket gör mig så nervös. Ändå känns det än så länge väldigt hanterbart och jag hade inte kunnat föreställa mig att jag skulle klara mig genom dagarna men det gör jag. Det kommer säkert bli svårare när det närmar sig slutet, men jag försöker ta en dag i taget.
Labilina: Så hemskt tråkigt att höra, jag beklagar!
Lycka till Juni! Nu är du ju där... hoppas ni får finfina siffror och att lilla krabaten vinkar glatt till.
Jag har tid för tillväxt-ul idag vid 14. Vet inte än om jag är nervös eller ej, men jag hinner nog bli. Det värsta är ju när man sitter utanför i väntrummet innan. Som tur är lever lillebror rövare i magen.
Lena: Som Milla säger så är det ju helt normaaaalt att magen kommer tidigare andra gången. Fördelen tycker jag har varit att jag inte alls haft lika mycket växtvärk andra och tredje gången. Tyckte magen molade för jämnan första gången. Jag har alltid fått kommentarer om att min mage är så stor, men alltid legat mitt på normalkurvan. Den här gången hamnar jag på översta kurvan men bm trodde att det berodde på att graviditeterna är så tätt inpå varann och magen växer snabbare då. Och det där med magmusklerna stämmer verkligen - jag har inga kvar och magen liksom bara väller ut som en bebislavin .
TUL gick bra idag och lillebror har växt precis som han ska och navelsträngen såg bra ut den med. *puh*. 1033 g beräknas han väga nu.. och 1028 g tror jag riktlinjen var så han verkar ju vara en riktig medelmåtta. Läkaren pratade en del om förstorat njurbäcken, men betonade att det inte fanns någon anledning till oro och att det är vanligt hos pojkar. Om måttet överstiger 5 mm rekommenderar de uppföljande mätning och lillebrors mått var på 6 mm så det kommer kollas igen. Är det någon som fått liknande besked? Jag känner mig inte så orolig, men det kan ju vara skönt att få höra någon annans historia... Det skulle kunna innebära att det blir någon form av förträngning i urinvägarna och att de behöver behandla med antibiotika, men värre än så verkade det inte vara. Om måttet fortsätter vara för stort så meddelas barnläkaren på förlossningen.
Assar: Nej, det är först om man misstänker att det finns någon förträngning som man ger antibiotika så det är ju efter förlossningen det skulle kunna vara aktuellt. Barnläkaren meddelas för att lättare kunna behandla om barnet skulle bli sjukt. Tidigare har gränsen gått vid 10 mm och det man kunnat upptäcka är en ökad benägenhet att få UVI under första året. Tydligen är det vanligare hos pojkar eftersom de har lite längre urinvägar.
juni: Vad skönt att ni fick så fina siffror! Så här skrev jag i bloggen efter KUB:
"KUB avklarat med godkända siffror. Fick inget nedskrivet och minns inte riktigt vad hon sa. Trisomi 21 1:5000nånting tror jag och Trisomi 18 och 13 1:13000 nånting tror jag."
Juni: Om du vill ha något att relatera till så tror jag väl att de inte ens överväger att gå vidare med ytterligare prover så länge man får en riskbedömning som överstiger... eller understiger kanske man ska säga... 1:200.
Ego: Nu har jag lagt in en fin profilbild på lillebror från gårdagens ul om någon skulle vilja ta sig en titt.