Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Fia, foglossningsbälte kan man oftast köpa på Babyland, Babyproffsen eller Barnens hus! Iväg med dig och handla ett i morgon, det kan rädda mycket!

• cilla67

Juni, åhå, du har kanske fått ett mer seriöst bälte än jag skaffade. Mitt hette inget särskilt men var av ett märke som hette Monica eller nåt sånt!

• cilla67

Tilda, vi verkar ligga i fas - jag är också i v 12 och ska på UL i eftermiddag, KUB. Hoppas det går bra...

• cilla67

Tack för tumhållning!

Som jag nyss skrev i 1-3-tråden, så fick jag en "slutsiffra" på 700 nånting - jag tyckte det lät lite, men har ingen koll på vad man brukar ha. Barnmorskan menade att det var bra siffror, men jag tycker ändå det känns lite lite. Oftast när man hör om KUB-siffror verkar folk ha fått per trisomi, och då blir ju siffrorna betydligt högre. Är det nån här som har koll?

• cilla67

Tilda, grattis till bra siffror!
    Själv har jag gått och grunnat på mina siffror och igår träffade jag en läkare och tjatade till mig en remiss till FVP. Det känns bra, om han nu får igenom remissen. De är tydligen rätt hårda på det här, vem som får göra FVP och inte. Jag äter en medicin som ökar risken för ryggmärgsbråck, gomspalt och hjärtfel, så jag tyckte att vi hade tillräckligt att oroa oss för alldeles utan att gå och fundera på diverse trisomier.
    Överhuvudtaget verkar de rätt skeptiska till tester här. Det finns ett test för ryggmärgsbråck, jag tror det heter AFP, och är ett blodprov. När jag väntade A frågade de om jag ville ta ett sånt. Här frågade jag, men fick svar att "det ändå inte är helt säkert", så det gör inte såna prov.

• cilla67

Gah! Läkaren som lovade skriva remiss till FVP skickade i dag ett brev, där han säger att han inte kan skriva remiss utifrån deras riktlinjer. Man kan ju tro att han kände till deras riktlinjer redan när vi träffades, eftersom han redogjorde för dem för mig, men tydligen fick han kalla fötter och skickade mig i stället en kopia av riktlinjerna. Tackar, tackar - men jag skiter faktiskt i deras riktlinjer! Han SA att han skulle skriva en remiss, då får han tamejtusan göra det också! Grrr....
    (Ursäkta utbrottet!) 

• cilla67

Tack alla för sympati - jag filar på ett mejl till herr doktorn, bäst maken läser och lugnar ner mig innan jag skickar!

Det där med "alla över 35" gäller bara i vissa landsting. Här har de slutat med det, och låter alla göra KUB istället. Man får bara FVP om man ligger på 1/300 eller under. i grannlandstinget är de så stränga som 1/200.

Lena, jag känner för dig och ditt åderbråck. Min bästa kompis hade likadant när hon väntade sitt andra barn och hade isblåsor så fort hon kom hem. Hoppas de kan hjälpa dig imorgon! 

• cilla67

Pregga, nämnde du det gröna när du pratade med förlossningen? Jag har för mig att det var så att om vattnet gick och det hade konstig färg skulle man raska sig in... Det lät skumt i alla fall. Ring igen om du glömde fråga om det förut!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8