• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Med viss reservation för att jag bara skummat och inte läst allt ni skrivit, men:

Fio - Jag hade inte heller berättat något. Kan dra parallellen till min VD som blev pappa i början av dec. Två veckor före det fick han frågan om pappaledighet på ett möte vi var på, där han svarade att han skulle ta ut fl när han var mellan uppdrag -  "om det sedan blir om ett år eller åtta, det vet man inte". Och tre veckor efter det berättade han att han ska sluta för att vara med familjen i ett kvartal.. Jag har en liten känsla av att det var något han planerat och inte ett infall, men det var inget han berättade för oss i personalen för det.

Sara - Ductus tror jag det heter? Eller öppetstående ductus egentligen. Det hade/har Ida också. Hon ska bli kallad om 10 år för att kolla det igen, men sist vi var där (för ett år sedan) fanns det kvar. Det är absolut inget man märker på henne, och har antagligen ingen inverkan heller, med tanke på hur många år som går mellan kollerna.

• asap

Milla - Frågan är vad vi ska göra för att vända vår trend med dåliga betyg (I och G) till nånting bra med trean.

• asap

Sara - Grejen är den (om jag fattat rätt) att alla har ju öppetstående ductus i magen, sedan ska den sluta sig när man kommit ut. Att man hör blåsljud pga ductus direkt de första dagarna är långt ifrån ovanligt, men det brukar sluta sig ganska snart. Det ovanliga i Idas fall är väl att det har fortsatt att vara öppet, men det är ändå sådan liten öppning att det inte påverkar henne. Är det stor öppning så opererar man, tror jag.
    På henne hördes det på läkarbesök när hon var 6 dagar och då fick vi göra ultraljud på hjärtat, sedan igen när hon var en månad, ett år och tre år.

• asap

Sara - De har svårt att svara på om öppningen har minskat, det är svårt att mäta exakt hur stor den är. Men den är så liten att det inte är aktuellt med op. iaf. Antar att hon får leva med det om det inte läker ihop sent om sider.

• asap

Knase - Grattis, vilken grej! Jag väntar också trean nu, och jag förstår att du är en riktig hjälte just nu. Nu har mitt illamående gett med sig, men det är inte kul när man är mitt i det. Det var en pärs att jobba heltid och vara hemifrån 11 timmar om dagen, men frågan är om det inte hade varit ännu värre att vara hemma o ta hand om de andra två.

Om att berätta på jobbet - jag har aldrig gjort något annat än rutin-UL mina graviditeter, nästa vecka är det dags för den här gången. Det är ju lite knepigt att berätta när man inte har kollat att det verkligen finns någon därinne, man kan ju lätt få för sig att man inbillat sig alltihop, men att vänta till efter RUL är ju inte heller realistiskt, då är man ju redan nästan halvvägs. Obestämd

• asap

Milla - Som vi har konstaterat förut så är min G väldigt lik Vi4s E i medicinavseende, så om han inte är med på noterna så försöker vi inte ens med flytande medicin. Nu är han ju så stor att man kan prata ordentligt med honom och han överraskar ibland (om än sällan) med att svara ja när vi frågar om han ska ta medicin. Ida var och är nästan aldrig sjuk så där har vi inte upplevt problemet.
    Men hon hade faktiskt scharlakansfeber en gång: ont i halsen, feber, och rödfläckig i ansiktet. Dock ingen smultrontunga, som annars ska vara det tydliga kännetecknet.

Hej Proppen - kul att se dig!

• asap

Ja, jag är i v.19 nu och har inte haft någon kontakt med någon mödravård annat än inskrivningen i november. Nästa vecka är det dock dags för ultraljud, och det görs på sjukhuset precis som mina två tidigare graviditeter. Jag har ingen aning om hur det är om man gör vul och kub och nupp och allt vad det heter, vart man gör sånt?
    Minns inte heller när man börjar gå till BM sedan, tror jag ska boka tid efter UL. Är det inte runt v. 25 när man är omföderska och runt v.20 när det är första gången? *förvirrad, trots rutin på området*

juni - Gustav hade också en rosa Lacoste-tröja när han var liten, han var ursöt i den, såg inte alls ut som en stekare från Stureplan.

Ela - Jag hyser samma farhågor ang. Ida, det är jättebra att hon vill ta hand om de små syskonen, men hon ska ju inte tro att det är något hon måste göra. Det är ju inte hennes ansvar. Hon pratar jättemycket om när bebisen ska komma: "då ska jag bära den, mata den, byta blöja på den, ge den leksaker, så slipper ni!" Försöker förklara att det är mammans och pappans jobb, men att det är jättekul om hon vill hjälpa till med det. Fast om hon känner att hon vill leka istället så är viktigt att hon gör det och låter oss sköta bebisen då. Vi får se hur det blir när sommaren kommer.

• asap
    Kusin Knase skrev 2011-01-09 10:35:00 följande:
    Assar: vul = vaginalt ultraljud ...
    Heh, jo alltså - jag fattar ju var på kroppen man gör det, jag menade mest huruvida vanliga bm kan göra sånt eller om man måste åka till sjukan för det också. Det var det jag inte visste bara. Jag ser nu att det blev lite kul som jag skrev det. "Var gör man vul? Eh, ja.... i v:et kanske?"
  • asap

Sara - Åh, stackare! Jag hade DÖTT om jag hade dina kvällar/nätter. Jag knyter mig kl.21 om kvällarna för att inte dagen efter ska vara helt förstörd. När du väl fått alla att somna är det ju nästan dags att gå upp igen!

Vi har också varit dåliga på aktiviteter hittills, förutom Skogsknytte som vi gick på i höstas. Men det räknas knappast som sport. Och Ida simmade från 3mån till hon var drygt 2½, men med flytt, lillebror, dagis etc. gick det inte att få in det i schemat längre. Det hade varit jättekul att fortsätta - hon var jätteduktig när vi slutade, men har tappat det mesta nu när det blivit för långt mellan besöken på badhuset, synd. Gustav hann aldrig gå mer än en dryg termin, men han var bara sjuk hela tiden så det kändes inte värt pengarna och kraftansträngningen. Trots det tror han att han kan simma nu, och säger "släpp!" när man håller honom på det djupa i bassängen.

Annars finns det skridskoskola här i byn, det har jag tänkt kunde vara något för nästa vinter. Finns säkert en massa annat skoj också, men det tar vi när jag är föräldraledig. Nu vet jag som sagt inte hur man skulle få in det i schemat. Vill inte boka något på helgen för då kan man ju aldrig åka någonstans. Vi är annars ofta borta över helgerna, iaf periodvis.

Imorgon är det UL. *nervös*

• asap

Hej Vika. Vi har inte "träffats", men din bild ser bekant ut så jag har förmodligen sett spåren av dig.. Hur gammal är Alva?
    Håller tummarna för att du slipper både illamående och förlossningsdep. den här gången.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8