30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Tack Milla! Ska tipsa sambon om att dutta lite flytande Alvedon på tandköttet. Hoppas det kan lindra liten.
Tack Milla! Ska tipsa sambon om att dutta lite flytande Alvedon på tandköttet. Hoppas det kan lindra liten.
Och ja, vi får hoppas G och L slipper utveckla några allergier! Den godare skolmaten till trots.
Hurra! Vi fick sova hela natten utan uppvaknande barn! SÅ SKÖNT. Härligt att känna sig utvilad på morgonen - händer inte alltför ofta (ligger heller inte i min natur som typisk nattmänniska).
Lena: Låter verkligen som att det finns förbättringspotential vad gäller hur de hjälper/informerar familjer med allergiska barn! Vi valde att inte träffa dietisten som jobbar på barnkliniken/allergimottagningen vid ett eget möte eftersom vi skulle behöva vänta i närmare en månad (det var mitt i semestern G blev sjuk). Däremot hade dietisten som var med på Neo info som hon gav oss och så hade vi telefonmöte med den förstnämnda dietisten när hon började jobba igen i mitten av aug. Vi fick så klart också en del info och recept från allergisjuksköterska som utförde pricktestet.
Framför era synpunkter så att de förstår att de måste bli bättre!
Annars tycker jag äggallergitråden här på FL är jättebra. Fått mkt bra tips om vaccinationer (MPR innehåller ju ägg) och sådant där. Har du (och Pyttis) hittat den?
Hoppas I kryar på sig!
Lena: Länken till äggallergitråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
Exakt, erbjudande om hjälp är ändå ett minimum när man ställs inför faktum om att barnet har en födoämnesallergi.
juni: Hoppas nu att H och ni kan få bra hjälp att reda ut vad det är hon blir dålig av! Låter definitivt som att det finns en tydlig koppling till fsk.
Hej MAJ! I remember you!
Roligt att du kikar in här igen och att det är bebisleverans på gång. Sannerligen ett snyggt födelsedatum - om ni nu tillhör de 4% som prickar rätt (det där med 4% kanske gäller förstabarnet...?).
Pyttis: OM du läser tillbaka ett par sidor (max 5) i äggallergitråden så ser du att det INTE verkar vara ngn fara att vaccinera med MPR - i de flesta fall. Men de barn med EXTREM äggallgeri finns det olika åsikter om hurvida de ska vaccineras, när och var. Vi kommer INTE få vaccinera G på BVC enligt info vi fick på 1-årskontrollen. Har inte er BVC-sköterska nämnt ngt innan? Känner h*n kanske inte till allgerin hos J? Eller så har de andra/nyare rutiner på ert BVC, för som sagt verkar det enligt senaste rön oftast gå att göra som med alla andra icke-äggallergiska barn. Men olika landsting har nog olika rutiner när det gäller den vaccinationen.
Mitt inlägg om just MPR-vaccinationen handlade alltså mest om att jag i den tråden fick senaste rön och andras erfarenheter. Kanske inte var så tydlig där först... Jag hade en del frågetecken om det hela som jag fick svar på.
Mandra: Finns många diffusa symptom på äggallergi, många har nämnts av K Kavat i inlägg nr 161 (näst sista sidan). Kopierar in det hon gav som exempel (kan nog finnas fler):
"Men vad som är reaktioner är jätte svårt att veta när de är så små tycker jag. Sömnproblem, överaktivitet och annat är också symptom, fast sällan lika tydliga om man inte vet vad man ska kolla efter.
Äggfläckar kan ge torra vita fjällande fläckar när de är inaktivt och röda när de fått i sig ägg. Torr hud och eksem är ytterligare symptom.
Sen vart man lägger gränsen av vad man tycker är ok hos sitt barn är ju upp till var och en.
Tänk bara på att symptomen kan ändra sig med åldern och för varje gång. Dvs. idag kanske hon får diarré om ett par månader kanske hon får eksem eller blir förstoppad."
För min lille pojkes del var det dock inget att fundera över eftersom en kraftig rodnad spred sig över kroppen efter han för första gången ätit rent ägg (scrambled), det började också klia på honom och han svullnade sedan upp kraftigt i ansiktet. En klassisk allergichock som krävde läkarbehandling på barnakuten.
Lena: Är också nyfiken på hur det är med dina åderbråck. Håller en tumme för att de är betydligt mindre smärtsamma nu.
Ela: Tror absolut inte att du ser det minsta hopplös ut. Du kommer vara absolute fabulous, med finaste gravidmagen, snajsig frilla och snygga skor!
Två hemmadagar med gullungarna! TGIF!
Har tänkt många kommentarer men dem når ju inte fram till er så bra...
En sen kram till Minimalla! Så jobbigt med alla känslor som virvlar omkring och blossar upp emellanåt. Men bra att du har gott professionellt (och säkerligen även icke-professionellt) stöd och en känsla av att ändå ha bearbetat sorgen på ett sätt som känns bra.
Kramar till de höggravida som har ont och är trötta av förvärkar, fixeringar, ligament, fogar, åderbråck m.m.
Cissi: Vad roligt att allt såg bra ut på ert utvidgade RUL idag! Grattis!
Mindre charmig kväll... O som brukar sova som en sten vaknade vid 22-tiden och var pigg som attans. Efter ngn timme när han somnat i min famn (trodde jag) och jag lade honom i sängen gav han plötsligt ett illvrål - som givetvis väckte mer lättväckte G. Så, två vakna pluttskruttar som somnade NU. Hm... Insåg också för en timme sedan att vi alldeles glömt att OSA:a på de två kalasen J är bjuden på imorgn resp. söndag. Piiiiiiiiinsamt. Messade o bad om ursäkt och frågade om vi ändå är välkomna. Det hoppas jag innerligt att mitt barn är - trots sina glömska föräldrar...
Ela: Så korkat gjort att släppa ut T så där från lekplatsen/gården. Jag ser alltid till att ha ögonkontakt med och få ett ok från föräldern om ett barn går precis efter mig när jag är på väg ut genom grinden på Js fsk. Vilken himla tur att det gick bra med T, men så synd på dina fogar.
Så gulligt av R att bli så observant på hjärtljuden hos BM.
aigee: Skönt att du/ni fick en mysig och ganska lugn kväll.
cissi: Man kan t o m få TVÅ perfekta barn till!
Tipsar om att kolla i BF-listan - där finns många fina pojknamn som våra 30+bebisar namngetts till! Gravidhjärnor som inte tänkte på det uppenbara stället först av allt?
Å andra sidan är inte barnens andra och tredje namn med där...
Om inte ngt av de tilltalsnamnen "duger" får vi väl bombardera er med fler.
Men speca vilken slags namn ni är ute efter och om ni har krav på begynnelsebokstav så kan vi nog namnbombardera er.
NU är det dags för möte här på jobbet!