Zenobia - men stackars E!
Mycket tålamod? Oh nej, jag blir galen flera gånger om dagen. Men många av dem gångerna lyckas jag med att bara bli galen inombords och ändå hålla lugnet utåt, och då är jag mer än nöjd med mig själv! Andra gånger lyckas jag inte alls med det, utan röken pyser ut helt synligt genom öronen..
Jag har bra med tålamod för E och G, men precis det ni skriver med procedurer som tar eoner av tid som det gör för I får det att fullständigt krypa i mig.
Ett "nu ska vi gå och borsta tänderna" kan tolkas som "nu ska jag börja ta mig i riktning mot badrummet. Det betyder att jag först måste gå via kök och lekrum, eftersom jag bara får gå på skuggiga fläckar på golvet. Och hallgolvet är ju rutigt, jag får inte nudda strecken. Om jag gör det måste jag börja om från början. När jag väl kommit till badrummet ska jag rada upp de tre medhavda dockorna, byta om till pyjamas på dem och låtsasborsta deras tänder. Sedan kan jag borsta mina egna tänder..." Typ.
Och om man då säger till henne att strunta i det där och komma raka spåret istället, säger hon antingen "men, jag är ju på väg!" eller så blir hon jätteirriterad på att vi stör henne.
Värre blir det när hon är trött. Tex nu ikväll, jag förstår verkligen att hon är helt färdig: friluftsdag på skolan, sedan kören och gympa. Hemma efter 19 för middag och nattning. Men varför, varför, varför kan inte reaktionen på trötthet vara att snabbast möjligt göra sig klar för sängen? Varför är reaktionen istället att dra ut på allt i det oändliga? Det är väl bara en av livets stora gåtor..