• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Vi 5 - Så skönt! Ta hand om dig nu.

• asap

Hemulen - Tufft att vara ensam med alla tre barnen. När ska du börja jobba igen? Det är väl ett tag kvar? Jag vet inte om jag är ute och cyklar, men om det är månader vi pratar om så tycker jag inte man kan jämföra och kvitta ensamkvällar rakt av.... Det är möjligt att det är enklare att vara ensam med barnen när du börjar jobba än vad det är att vara det nu?

Vi 5 - Men lilla E! Vilka dumma kommentarer från de andra barnen! (Bebisar är förresten hur coola som helst, tycker jag! )

Resande - Hoppas du får vila idag.

• asap

Stramalj - Härligt att höra en liten rapport från dig!
    Amningen gör ju vansinnigt ont de första dagarna! Stackare där. Jag använde bepanthen och smorde smorde smorde i början. Sedan kom jag underfund med att jag själv bidrog till att det inte läkte så bra genom att jag, utan att jag alls menade det, inte gav bebis bästa förutsättningar för ett bra tag. När man har ont och såriga bröstvårtor är det ju med stor bävan man inser att det är matdags. Det gjorde så att jag spände mig och inte höll bebis tillräckligt nära. De ska ju vara så nära att man tror de är FÖR nära, typ. Då gapar de stort och får bättre tag. Hoppas det läker snabbt för dig!

• asap

Jag vet en som har testat citron på såriga bröstvårtor på inrådan av medlemmar från generationen över. Det var... sådär. Försökspersonen konstaterade snabbt att det var en sådan där gammal huskur som kanske hade bättre effekt än att göra _ingenting_ när inga andra alternativ fanns. Men i dagens läge när det finns salvor och inlägg och allt möjligt ämnat för detta så finna det ingen anledning att plåga sig själv med citron i öppna sår!

Och att hälla citron i ögonen - say what!!? AJ som bara den!

• asap

Stramalj - Men å vilket dumt återbesök. Jag minns att jag tyckte det var så dumt att de var sådär hurtiga när vi var på återbesök med Ida, knappt 6 dagar. Det är rätt korkat att tro att en förstagångsmamma med några dagar gammal bebis kan ta till amning som ett bra knep för att hålla bebisen nöjd medan de tar blodprov eller gör hörseltest. Och helt lätt kan byta bröst efter någon minut när det är dags för andra örat! Det funkar inte riktigt så, åtminstone inte för mig. Hade det varit när bebisen var två månader hade det ju varit en annan femma, men i början var en amning en Procedur med stort P, och inget vi klarade lätt och ledigt på en pinnstol i ett undersökningsrum. (Jag behövde ju soffhörnan, vattenglas, salva, frottélapp, kuddar... O rejält sammanbitna käkar för att stå ut med smärtan.)

• asap

Vi 5 - Hoppas på bättre mående och sömn för dig _åtminstone_ fram till förlossning, så att du orkar med det. Och du - jag har ärligt talat inte tränat ett enda andetag före någon av mina förlossningar, men ut har ju tre ungar kommit ändå! Det kommer gå bra för dig med.

På just det där återbesöket med Ida som jag skrev om ovan så upptäcktes hennes blåsljud på hjärtat så vi fick gå direkt på ultraljudsundersökning. Där fick hon sockerlösning för att ligga tyst på britsen, men det tyckte jag var jättejobbigt. Det kändes så fel att ge min alldeles nya bebis socker, tyckte jag.

• asap

Stramalj - fan vad rätt att åka på återbesök utan dig! Skrattar lite när jag föreställer mig chockade bm som inser att du inte är i närheten, men det kanske inte alls blev på det sättet?

Resande - Skönt att du är ok, men varför har du så ont?

Kate - Hur ung ÄR du egentligen? Själv använde jag nog inte fett som förstärkningsord förrän på högskolan.

Zenobia - Ida fick sockerlösningen kanske inte i första hand för att ligga still (hon var bara 6 dagar, hon kunde ju ändå inte rulla runt och krypa därifrån ) utan för att hålla tyst. Tror att ultraljudsundersökningen störs av att man skriker. På återbesöket när hon var några månader äldre hade vi börjat med napp, så då funkade det med napp och vi behövde inte ta till sockerlösning.

Elsis - En månad redan! Det låter som en bra dag idag.

Det är svindlande tankar kring frysta embryon. Tillräckligt svindlande med generella tankar kring det, jag kan inte ens föreställa mig hur det vore att tänka kring ens egna små embryon! Att tänka på att storasyskon hade kunnat vara småsyskon och vv om man bara hade tagit äggen i en annan ordning och sådant får mig att bli helt snurrig.

• asap

Xenonstrålkastare - Haha, jag bara måste låta det stå kvar. Jag skrev Zenobia men telefonen föreslog det andra.

• asap

Nytt försök: Zenobia - Jag förstod att det var så du menade, skojade bara. Men jag tror inte att lite sprattel störde undersökningen, däremot störde det om hon skrek.

• asap

Vi 5 - Jag lovar att jag är långt ifrån superwoman, men tack.
    Kanske drar det igång innan ni hinner bestämma er för varken det ena eller andra.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8