Inlägg från: x karin76 |Visa alla inlägg
  • x karin76

Traderatråden nr 16

Chaia skrev 2010-10-27 20:27:45 följande:
    Det där med högre fraktkostnader är ju också ett sätt att komma undan lite av Traderas avgifter (eftersom provision inte betalas på fraktavgiften). Men som sagt, det är fullt tillåtet att ta ut vilken fraktkostnad som helst och så länge frakten är angiven i auktionen finns väl inget att klaga på? Jag bjuder dock aldrig på auktioner utan specificerad fraktkostnad. 
    Nej det är inte tillåtet att ta ut oskälig fraktkostnad för att undkomma/minska Traderas avgifter.. Står tydligt i reglerverket.

http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=2132#frakt

Säljare får debitera rimliga fraktkostnader, inklusive porto, emballage och hanteringsavgift. Tradera reglerar inte exakt vad en säljare får eller inte får debitera, men vi tar hänsyn till anmälningar som inkommer från köpare.

Det är inte tillåtet att: Använda sig av fraktavgiften eller andra metoder i syfte att undvika eller kringgå Traderas avgiftsstruktur 
    # Jack 2007 # Cleo 2009 # Länk, se min sida.
  • x karin76
    Chaia skrev 2010-10-27 22:13:25 följande:
    Aha. Det sista stycket har jag missat faktiskt. Fast jag brukar gå efter Postens portotabell iofs. Men det verkar ju ändå som säljaren har ganska fria tyglar att bestämma fraktkostnaden så länge det inte handlar om vansinniga summor. Och om man använder fraktkostnaden för att undkomma Traderas avgifter eller som "hanteringsavgift" kan ju ingen avgöra..
    Var en för ett tag sen som sålde DVD-filmer med utrop 1 kr  och skrev i det finstilta att frakten var 199 kr/auktion och att han inte samfraktade (dvs det tillkom den frakten för varje DVD som folk handlade, även om de handlade flera stycken). Ganska många blev upprörda då de inte lusläst texten och shoppat 3-4 DVD för 3-40 kr/st... Men han blev nedstängd av Tradera sen då de ansåg att han på detta sätt kringgick provisions-systemet.
  • x karin76
    StarkMamma skrev 2010-10-28 16:26:03 följande:
    Jag som alltid skickar mina samma dag pengarna kommer in på kontot.
    Men lika snabb på att betala också
    Brukade göra så när jag var föräldraledig..

Men nu när jag jobbar igen så postar jag oftast dagen efter betalningen syns på kontot. Lite svårt att hinna iväg till någon låda (närmaste 3 km bort) om man är färdig med kvällsmaten 17 och lådan tömms 18.
  • x karin76
    alvaereva skrev 2010-10-28 20:44:16 följande:
    WOHO jag är såå glad! Fick 760kr för mina indiskabestick!
    Grattis grattis! Vad hade du förväntat dig?
  • x karin76
    Viktorsmamma skrev 2010-10-28 09:28:38 följande:
    får man inte längre tipsa om Andras annonser som tex. ligger billigt /fel kategori osv.?

trodde de bara va ens egna man inte fick tipsa om?
    Märkligt, det måste man väl få tipsa om? På samma sätt som man får tipsa om reor och kampanjer?
  • x karin76
    ominte skrev 2010-10-30 21:34:45 följande:
    Gaaah letar efter en viss speciell modell på klänning men kan inte hitta nånstans Typ collegematerial med långa ärmar och figursydd upptill, klockad nertill och den går till knäna. Finns ingenstans ju
    Alltså nu pratar jag damklänning.
    Nån som vet, hört, sett, tipsa mig!!!
    Har inte Esprit haft en sån variant..? Kolla t ex Ellos.
  • x karin76
    maadicken skrev 2010-10-30 20:50:29 följande:
    längd: 80 cm
    höjd: 34 cm
    bredd: 56 cm

men måtten går ju att göra om, den är ju lite formbar
    Man får max ha 70 cm med Schenker har jag för mig.
  • x karin76
    x karin76 skrev 2010-10-31 10:25:16 följande:
    Man får max ha 70 cm med Schenker har jag för mig.
    70x40x35 är maxmåtten.
  • x karin76
    StarkMamma skrev 2010-10-29 15:21:56 följande:
    Titta vad jag köpt till min son på tradera. Hans favorit

Det är en av många Cars-favoriter här hemma med.
  • x karin76
    Underbara ungar skrev 2010-10-29 14:21:55 följande:
    T har blivit en drog  

Mina barn har kläder så det räcker med råge, ändå sitter man där o budar
    Kul med lite "nytt" åt barnen ju.

En fråga om ida.T...
    Hur upplever ni storlekarna??
    Budade hem ett set med beg. body och nya byxor i samma storlek, tycker att bodyn är liten o byxorna stora
    Är ni andra av samma uppfattning?
    Instämmer...

De gamla kollektionerna från IdaT tycker jag är små i modellen (2 år och äldre) medan de nyare är normala till stora. Vet inte om det hjälper..
Svar på tråden Traderatråden nr 16