Inlägg från: x karin76 |Visa alla inlägg
  • x karin76

Traderatråden nr 16

HonSomVet skrev 2010-10-03 10:13:20 följande:
    Suck, suck... Jag har hakat upp mig på min miss med att blanda ihop två adersslappar och därmed skickat fel varor till fel person. Tack och lov verkar ju den som fått pop-overallen, som kostade mest, vara villig att skicka den till den rätta köparen. Men vilket bök. Jag funderar på att idag genast posta ett brev till denna köpare med en färdig mailingbag, dvs att jag betalar frakten till schenker härifrån, klistrar adresslappen på en stor mailingbag, skickar detta till köparen som fått overallen och så får denna posta till rätt köpare. Det är ju minst bök för köparna, men tar en eller två dagar längre. Men samtidigt ger det mig mer koll på var paketen är då jag kan spåra dem när de väl är skickade.

Eller tänker jag helt knas och bara borde be köparna posta allting till varandra imorgon?
    Se upp för att boka Schenker åt någon annan bara... av flera anledningar.

När man bokar Schenker på tradera måste du ha en auktion att boka frakten på för att få rätt pris, dvs det går inte att boka på en redan skickad auktion. Du får i sånt fall skapa en fejkautktion som personen som ska ha varan klickar hem, säg för köpnu 1 kr. Sen kan du boka frakten på den auktionen.

Dessutom får du när du bokar ditt som säljare närmaste ombud som inlämningsombud, det är inte säkert Schenker är OK med att transportera paketet om du bokar det från t ex Malmö till Kalmar, när paketet i själva verket ska gå från t e x Umeå till Kalmar.

Det enklaste är nog att göra som du beskrev med adresslapp osv, men använd posten i stället.
    # Jack 2007 # Cleo 2009 # www.tradera.com/auktioner/x_karin
  • x karin76
    versan skrev 2010-10-03 15:55:33 följande:
    En del fattar inte vad staplarna handlar om
    Tex jag kan brukar ALLTID skicka varan samma dag jag ser pengarna vad händer då om postens är seg som tuggummi eller gör fel då får jag som säljare skit för det.
    (hatar detta system tycker det är uselt)

samma med Fraktkostnaden är man (som jag)
    en Ärlig säljare hehe... Och alla andra här förmodar jag
    & verkligen bara tar den faktiskt kostnaden så fattar jag inte heller varför jag ska lida för att köpare tycker frakten är dyr jag får ju inte ett öre för det, Suck suck...
    Det enda jag tycker man kan ta ansvar för är
    Objektbeskrivningen & Komunikation.
    jag bryr mig aldrig om hur staplarna ser ut för det är fruktansvärt lätt att slira på tangenten när man ska dra upp staplarna till rätt nivå så det är lätt för köpare att göra fel.
    Objektbeskrivningen   4,7

Kommunikation          4,8

Leveranstid                4,7

Fraktkostnad              4,7

Det där är ju jättebra staplar..? Det går inte att få 5,0 i betyg, så är det bara (alltid kommer det finnas någon som ger 3:or och 4:or oavsett hur man gör, det är inget att lägga energi att irritera sig på). Har man över 4,5 är det bra, det räcker väl så?
  • x karin76

Hej i tråden..! Har haft galet mycket på sistone och inte tittat in här på ett tag (säkert en vecka... dvs en eeeevighet! ). Skulle någon kunna förtydliga... Är det så att det numera är förbjudet igen att länka till sina auktioner? Och jag har sett den där kampanjen om att man får 3 auktioner utan avgifter (osålt/provision) i helgen, men vad är det här ryktet om att en del får rabatt på en massa auktioner..? Varför får bara vissa det och inte andra? Ämnet kanske redan har diskuterats här i tråden nyligen.. ber om ursäkt om jag upprepar den igen då.

• x karin76
    vintertös skrev 2010-10-16 21:53:06 följande:
    Var syns det om säljaren tillåter avhämtning? Gick in på mina egna auktioner som tillåter avhämt, men hittar inget!!
    Under fliken Frakt och lev-villkor.
  • x karin76
    Lilla Ego 07 skrev 2010-10-16 21:50:55 följande:
    Jag fick ett sånt erbjudande i veckan. Detta för att "fira" min nya stjärna. Eller ny och  ny, tycker nog att jag haft den ett tag iofs Flört
    Ahum... Får kolla när det är dags för nästa stjärna då...
  • x karin76
    x karin76 skrev 2010-10-16 22:02:16 följande:
    Ahum... Får kolla när det är dags för nästa stjärna då...
    Men vad trist.. 268 omdömen kvar till nästa stjärna...
  • x karin76
    Ia 70 skrev 2010-10-17 10:02:14 följande:
    Hmmmm, jag har 643 omdömen men inget diplom. Inte ett dugg engagerad
    >1200 omdömen och tydligen inte heller engagerad..
  • x karin76

Tänkte jag skulle maila supporten för att höra vad de motiverar det med.

"Hej! Undrar bara hur det kommer sig att de som nyligen fått 100 omdömen eller 250 omdömen får fina erbjudanden med rabatter... Medan vi som har en bit över 1000 omdömen inte får någonting? Varför premierar ni de med 100 och kallar dem "engagerade", är inte vi 1000+ engagerade? Undrar bara hur ni resonerar...
    Mvh K"

• x karin76

Bara en liten reflektion..

Det känns lite grann som om Tradera nyligen anställt en marknadsmänniska som försöker sätta fart på businessen... Har traderat sen 2003, och de första 5-6 åren har det bara knatat på i vanlig takt. Nu sista året har 1) provisionsavgifterna höjts snabbt 2) kampanjerna avlöser varandra för att få upp totala mängden auktioner hela tiden... för att jämna ut "mellan lönehelger" osv... Numera ska man helst sälja allt man äger på Tradera, och helst lite till, och grannens grejer, och släktarvet innan man fått det, osv. Värsta haussen.

Svar på tråden Traderatråden nr 16