Traderatråden nr 16
HonSomVet skrev 2010-10-03 10:13:20 följande:
Suck, suck... Jag har hakat upp mig på min miss med att blanda ihop två adersslappar och därmed skickat fel varor till fel person. Tack och lov verkar ju den som fått pop-overallen, som kostade mest, vara villig att skicka den till den rätta köparen. Men vilket bök. Jag funderar på att idag genast posta ett brev till denna köpare med en färdig mailingbag, dvs att jag betalar frakten till schenker härifrån, klistrar adresslappen på en stor mailingbag, skickar detta till köparen som fått overallen och så får denna posta till rätt köpare. Det är ju minst bök för köparna, men tar en eller två dagar längre. Men samtidigt ger det mig mer koll på var paketen är då jag kan spåra dem när de väl är skickade.
Eller tänker jag helt knas och bara borde be köparna posta allting till varandra imorgon?
Se upp för att boka Schenker åt någon annan bara... av flera anledningar.
När man bokar Schenker på tradera måste du ha en auktion att boka frakten på för att få rätt pris, dvs det går inte att boka på en redan skickad auktion. Du får i sånt fall skapa en fejkautktion som personen som ska ha varan klickar hem, säg för köpnu 1 kr. Sen kan du boka frakten på den auktionen.
Dessutom får du när du bokar
ditt som säljare närmaste ombud som inlämningsombud, det är inte säkert Schenker är OK med att transportera paketet om du bokar det från t ex Malmö till Kalmar, när paketet i själva verket ska gå från t e x Umeå till Kalmar.
Det enklaste är nog att göra som du beskrev med adresslapp osv, men använd posten i stället.