• nevadita

Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009

{#lang_emotions_sunny}
          vår fina tråd fortsätter!!
                                                   {#lang_emotions_sunny}
    ..?:*¨¨*:?..♥..Krumelura..♥..?:*¨¨*:?..
  • Svar på tråden Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009
  • Monismonis

megamuppen: Haha! Så söt hon var i prästens famn! Ah, den där "du vet väl om att du är värdefull", är ju jättefin! Den ska jag också föreslå för prellen om tre veckor.

Men som sagt, trist att behöva fundera på bebiskläder till begravning... Den enda åsikten jag har hört är att man alls inte brukar ha med bebisar på begravningar. Vet inte riktigt varför. Himmelsblått skulle jag ha valt som färg iallafall, eftersom det är dit man hoppas att folk tar vägen.

nevadita: Här gör vi tvärtom för att få Alva att gilla badbaljan, dvs vi har höjt temperaturen. I början hade vi 38 grader men då skrek hon och hackade tänder. Sen höjde vi till 42 grader och nu trampar och cyklar hon i vattnet och kucklar av skratt. Antagligen är det förbjudet att ha så varmt men hon gillar det och fördelen är att hon dessutom håller sig varm ett tag när man tar upp henne ur baljan. Annars gallskriker hon så fort hon måste upp.

Något helt annat: Håravfall... jag fäller hår som en hel hund. Överallt och hela tiden. Läskigt mycket. Hade redan tunt hår innan, men nu börjar det bli tragiskt. Hur ska detta sluta?

• kajsamupp

Monamona: Du, tunt hår? Jag trodde du hade tjockt. Jag tappar också hår, mer än vandligt, och min frisör säger att man ofta gör det speciellt när man slutar amma men det blir kanske samma sak när amningen minskar.. Bara att hålla tummarna för att det stannar kvar några strån i alla fall.

• ÖnskanS

5 månader minus 5 dagar

Kondis: Börjar helt klart bli bättre nu när vagnpromenaderna är rätt täta och långa =) Dock ingen löptur ännu, men hade nog blivit igår i det fina vädret om inte svärisarna varit på besök... Funderar på att anmäla till vårruset för att öka motivationen att förbättra kondisen =)

Bebis och begravning: Verkligen trist att behöva fundera kring det, men skulle nog också valt någon diskret färg. Fanns möjlighet skulle jag försöka undvika att ta med bebisen in i kyrkan, känns inte som att det passar att rikta uppmärksamheten mot den lille under akten... Är ju inte så lång stund, så någon kanske kan ta en tur med vagnen under tiden? Kan ju ha mobilen på på ljudlöst om man är orolig för att kunna vara nåbar...

Megamuppen: Kul med det lyckade dopet!

Bad: Hör kör vi med 37-38 grader och inga sura miner... Men prova öka ett par grader upp eller ner och se vad reaktionen blir... I morgon är det dags för babysim, längtar sååå, tycker det var jättemysigt sist! I morgon ska mormor få följa med för pappan är borta, låter uppskattat =)

Håravfall: Jag kommer också snart bli skallig!!! Behöver bara dra handen genom håret så har jag en näve "lös-hår"! Mannen frågade lite oroligt för en tid sen om det verkligen är normalt och om jag snart kommer bli flint Och visst kan man fundera! Lagom less på alla hårtussar som finns överallt och som fastnar på allt!

Idag har vi gett T lite gröt! Hon åt och verkade verkligen jätteintresserad! Gick helt klart över förväntan. Hon hade nog kunnat äta mycket mer, men efter ca 3-4 skedar fick hon byta till bröstet =) Hoppas att det fortsätter så här... Kommer dock inte att byta ut något mål än utan fortsätta med små "smakisar" till hon blir 6 månader.

I morgon ska jag på lite välbehövlig massage, ser jag verkligen fram emot!

Ha det bra allihopa!

• kajsamupp

ÖnskanS: Tjoho, ni är försten ut med riktig mat! Så spännande coh roligt att hon verkar gilla det. Vi ska testa om knappt två veckor, då hon är 5,5 månader.

• ÖnskanS

Megamuppen: Vi hade tänkt i ca två veckor till tills efter vår fjäll-resa, men fick en impuls ikväll och kunde inte låta gröten vara längre =) Beror nog mycket på att T blivit så intresserade sista dagarna så fort vi äter eller dricker något, så det kändes helt rätt att börja!

• Monismonis

ÖnskanS: Kul med riktig mat! Provade ni med köpegröt eller egengjord? Hur är det med potatis och sånt, skulle man inte börja med sånt?

• ÖnskanS

Monamona: köpegröt blev det. "smaklös" havregröt =) Hört lite olika, men på BVC har jag hört att gröten är lättast att börja med då den är lättast att svälja ner och har minst smak, så då kan de fokusera på hur man äter från skeden och hur man sen sväljer annat än bröstmjölk. Och här verkade det fungera, bara hoppas att hon inte kommer rata potatisen sen.

På fre ska vi på "mat-info" här på BVC, ska bli kul, förväntar mig lite tips och så på hur man lagar egen mat.

I morgon är det vägnign och vaccination på schemat. Spännande att se hur mycket hon växt den här månaden! Men första massage för mig och babysim för oss ikväll =)

Ha en bra dag!

• kajsamupp

ÖnskanS: Hi hi, jag blev så inspirerad av dig att jag inte kunde låta bli att NÄSTAN ge mat.. K tittar så intresserat på  mig när jag äter banan så jag lät henne smaka en liten liten bit utsmetad på mitt finger Kanske inte det man brukar börja med men ändå, hon tittade förvånat på mig och log ett stort leende när hon kände den annorlunda smaken i munnen. Nu kanske vi börjar lite tidigare än om en dryg vecka som vi tänkt, tyckte min sambo när jag berättade för honom.. Vi får se. Vi har också haft matsnack på BVC och lite tips fick jag nog fast jag borde kunna det där (det är ju mat och kostråd jag arbetar med..). Det behöver nog inte vara så svårt tror jag, och man behöver inte lägga ribban så himla högt utan göra det som känns genomförbart och någorlunda vettigt.

• kajsamupp

En fråga: Hur får ni era bebisar att gå från grinig pga trötthet till dåsig och sömning pga trötthet? Förutom att amma menar jag.. Vill försöka lära Kajsa att komma till ro och bli sömning och till slut somna utan att amma henne till sömns, men fattar inte riktgit hur det ska gå till..

Svar på tråden Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009