Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009
Megamuppen: Vad härligt! Tänk vad några stavelser kan betyda
Ammiz: Hoppas inte jag låter elak nu och vill måla fan på väggen för jag tror också att mycket ger sig när S börjar jobba. Men jag vill ändå fråga om du själv tror att S fungerar på så sätt att hon kommer att tycka det är skönt att gå till jobbet och därmed även få lite distans till livet hemma samt känna att hon får lite eget liv också. Eller om hon (med de idealbilder hon verkar ha av en bra och närvarande förälder) kanske får dåligt samvete för att hon börjar jobba och inte är hemma med Agnes. För om det sistnämnda fallet stämmer bättre på S så är risken stor att det inte blir bättre av att jobba och i sådana fall tycker jag verkligen att du ska försöka få till en sådan deal som t.ex. Megamuppen nämnde. Att ni gör inget nu men om det inte blir bättre när S börjar jobba så ska ni söka hjälp. En sak ni kan fundera på (om det fungerar med S också) är att försöka ta bort amningen vid något mål så att du och Agnes kan klara er en längre stund på egen hand samtidigt som S kan känna att ni inte är beroende av henne. Du kan försöka sälja in det hela med motiveringen att ni bör prova detta för att det ska gå bra sedan när S börjar jobba. Vet inte om det hjälper för er men jag tyckte faktiskt att det var ganska skönt när vi inte ammade vid varje mål för då blev inte jag så "låst". I 99 fall av 100 är det inte några problem men just känslan av att faktiskt kunna göra något annat om man skulle vilja kan vara mycket värd den också. Lycka till!