Inlägg från: kajsamupp |Visa alla inlägg
  • kajsamupp

Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009

Nevadita: Hoppas det går bra på BVC imorgon.

Monamona: Hi hi, kan tänka mig hur du springer omkring med tutten i vädret medan Alva kryper undan och gömmer sig Har tyvärr inte gett så mycket plockmat än, när vi var i Finland var det nästan enbart burkmat och några portioner hemlagat gegga. Men idag har jag gett lättstekt blodpudding, som hon i och för sig inte plockade så mycket av själv, men som hon tog med fint pincettgrepp när jag gav det till henne. Och lite lingonsylt och keso slank ner det med. Och vitt bröd/smörgåsrån med margarin eller leverpastej funkar det med, både i små tärningar eller som hel bit att suga och bita på. Små korvsmulor, bönor och snabbmakaroner har funkat det med. Men det blir ju mycket små mängder när hon plockar själv så jag får hjälpa till att ge med sked eller stoppa direkt i munnen på henne. Och sen ge fruktpuré till efterrätt för att fylla ut. Å andra sidan är ju plockmaten ren mat så det behövs inte lika stor mängd för att få lika många kcal jämfört med burkmaten som ju innehåller mer vatten. Det där med att bitarna kommer ut osmälta har jag för mig är vanligt, det brukar alla säga känns det som. Bebbar har ju en magtarmkanal som inte är helt van vid mat än så det är nog därför och jag har inte hört att det ska vara farligt.

Imorgon får vi besök av en av mina bästa vänner, som jag inte träffat på ett år och hon har alltså aldrig sett Kajsa och jag har inte sett hennes tredje (!) barn jag heller. Ska bli skoj. Hoppas Kajsa inte blir så rädd för henne eller maken och barnen.

• kajsamupp

Dunderhonung är väl bra Jag har väl mellangrädde i alla fall för Kajsa vägde 9.6 kg på 8-månaderskontrollen och ligger fortfarande en kurva över både på längd och vikt. Så finurligt kroppen är konstruerad, jag menar, hon verkar styra sitt kaloriintag precis lagom helt automatiskt. Tänk om det var så för oss vuxna?

Turbo: Usch, stackars lillan Fästingar är otäcka och jag är livrädd för dem, så pass mycket att det nästan blir handikappande när man vistas utomhus. Kanske bäst att kolla Kajsa lite också även om hon bara suttit i gräset utanför vår altan. För visst kan de väl finnas där med även om de mest finns ute i naturen?

Besöket idag gick bra och Kajsa var inte det minsta rädd för "främlingarna". Hon var mycket intresserad av 2-åringen men sket blankt i 3-månadersbebisen som försökte charma henne

Kram

• kajsamupp

Hej alla

Ammiz: Det låter så jobbigt, det du skriver, och jag förstår att du vill hjälpa henne på alla sätt du kan. Men det är ju just det som är så svårt, att få någon annan att ta ett beslut de inte är redo att ta. Kanske kan ni enas om att avvakta en tid och sen söka hjälp om det inte blir något förändring när hon börjar jobba? För det är ju som du skriver, att Agnes och du såklart önskar en gladare mamma. Stora kramar till er.

Ego: Idag kom det, det som jag väntat på så länge.. en ljuvlig stämma rablade MamaMamaGlad Älskade dotterHjärta

• kajsamupp

Ammiz: Visst är det så att alla inte trivs med att vara hemma på heltid. Och inte är man väl sämre för det! Känner många som mest tyckt det var långtråkigt och ganska många som börjat jobba när bebisen var 8-9 månader just av den anledningen. Vi får hoppas att hon orkar uppskatta Agnes mer när hon börjar jobba och att humöret jämnar ut sig. Men utifrån det du berättar så verkar hon ju ha haft det tufft på många sätt, och säkerligen skulle hon på sikt på bättre av att träffa någon även om hon inte är redo just nu. Skönt att ni haft några bra dagar Ammas hon fortfarande till varje måltid, tänkte eftersom ni inte kan vara ifrån S längre än några timmar.? Annars kan ju det vara ett bra andningshål för S, att inte "behöva" finnas där med maten vid varje måltid utan kunna lämna över det till dig med varm hand. Och inte är det så att du överreagerar.. det är ju ditt ansvar som mamma att reagera för ditt barns bästa, även om S kanske inte kan se det just nu. Kram!

• kajsamupp

Ammiz: Agnes är cool!

Trollat: Har för mig att det är början till objektspermanens och därmed separationsfasen som kommer ungefär då... Kajsa började drömma mardrömmar och vaknade skrikandes och började välja att krypträna när hon vaknade till istället för att somna om.. Så det där med sömnen verkar ju vara liknande det du upplever. Säkert är ju i alla fall att det händer väldigt mycket i både hjärnan och vad gäller det fysiska, och det är troligen det som spökar.

En fråga: Hur många av er har fått tillbaka mensen? Min verkar ha kommit tillbaka på riktigt nu, sist var för tre månader sen. Urk, så onödigt.

• kajsamupp

9 månader imorgon

ÖnskanS: Usch, vad jobbigt med magsjuka. Förstår att du är orolig speciellt när hon var så medtagen och slö och inte kissade. Hoppas det inte blir likadant imorgon.

Hoppas på mirakel: Roligt att du tittar in och skönt att ni mår bra!

Ego: Nu slår jag fast -- Kajsa har börjat krypa Nu är det flera steg framåt som gäller! Hasande bakåt och dragande framåt hoppas jag hon lämnar bakom sig snart. Så efter TRE månaders hårdträning från hennes sida, både dag coh natt, verkar hon ha löst gåtan hur hon tar sig fram på alla fyra. Hon är inte snabb, min tös, men envis

Ego: Jag ammar bara 4 portioner/bröst per dag nu och märker ledsamt hur mängden mjölk verkar minska. Borta är de där sprängfyllda brösten.. nu behövs det 12 timmar för att de ska kännas riktigt fyllda. Lite sorgligt på något sätt

• kajsamupp

ÖnskanS: Usch, trist att det inte gått över! Hur har hennes allmäntillstånd varit idag?

Turbo: Oj, ställer han sig upp också? Imponerande, men ack så farligt det kan bli. Kajsa har just börjat försöka med det från krypställning men kommer inte upp riktigt än.

• kajsamupp

Monamona: Välkommen hem! Hoppas resan var bra och att båtresan gick smidigt och utan allt för mycket oro. Hänger gärna på till Öppna förskolan! Skoj att hon lärt sig krypa men ack vilket merarbete det innebär.

Ammiz: Oj, vad mycket roligt ni hunnit med sista tiden

Nevadita: Kram tillbaka.

Här har vi spenderat sista semesterdagen med en utflykt till Dalarö men så trist när man inte kan gå med vagnen för stigarna är så smala! Måste köpa en vettig bärsele. Imorgon är det med andra ord vardag igen.

• kajsamupp

Monamona: Hmm, tänkte inte alls på det där problemet med att ta vagnen från bilen upp till hytten och sen försöka få plats med den i hytten.. Vi har ju bara lånat vagn och då lämnar man ju tillbaka den på kvällen, och i hytten har vi precis fått plats med resesängen men inget annat.. Kan tänka mig att det var en smärre pärs för er! Men nu vet ni vad ni inte ska göra nästa gång

Trollat: Ja, tänk när de kan gå. Då blir det värre! Märker att Kajsa börjar försöka dra sig upp från krypläge till stående men hon klarar det inte heller själv än som tur är. Det är dock hög tid att sätta fast bokhyllorna i väggen!

Svar på tråden Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009