Nu var det längesen jag tittade in. Ska försöka fatta mig kort för alla nya och gamla! Ang försäkring så hade vi en m extra tillägg när jag var gravid. Den hjälpte inget för katarakt var ändå så ovanligt... Nu får vi inte heller lov att försäkra dotterns ögon, i övr är hon försäkrad "som vanligt". Hur ser det ut för er andra? Funderar på att ringa andra bolag, dottern har ju ett öga som är friskt. // Ang envisa barn och lappträning. Barn är så olika och det beror på dagsformen hos den vuxne också... Nu råkar vi vara envisare än dottern så hon har kapitulerat. Använder lapp heltid varannan dag. Rycker inte av sig. Hon är ca 3,5 år. Upplevde att hon kapitulerade helt vid 3 års ålder. Då förstod hon också att om hon inte använder lapp kanske det blir operation och det vill hon def inte... // Ögonkontrollerna är lätt som en plätt, ortoptisten visar symboler (fyrkant, ring osv) och dottern pekar på samma symbol på sitt papper. Vi får mkt beröm för att dottern toppar statistiken. Ensidig starr brukar inte ha världens bästa prognos men våra läkare är förvånade över att dottern redan ser på körkortsnivå (med glasögon) med det opererade ögat. Dottern har alltså inopererad lins + glasögon. Mkt skönt att slippa kontaktlins. // Vill återigen slå ett slag för er som ännu inte gjort det - sök vårdbidrag. Sen om det blir dags för glasögon vill jag tipsa om Smarteyes. De skänker gratis glasögon till barn, om man kommer in i BUTIK med receptet och barnet. Annars är det olika i olika landsting hur mkt man får subventionerat för barnglasögon. Bedrövligt tycker jag, borde vara lika överallt och det är hemskt att vissa barn drabbas då föräldrar inte har råd. Hörselskadade barn får ju hjälp t ex... // Sist men inte minst vill jag peppa och vara positiv! Som nån tidigare sa: i början är det oro o skit, men när barnet blir äldre, blir en egen individ, då infon sjunkit in, då man ser att barnet klarar sig bra ändå och då läkarbesöken blir glesare, ja då är det inte så farligt! Vi har det riktigt gött och rutinerna sitter, knappt något vi tänker på. Det enda stänk av oro vi kan få är inför läkarbesöken var tredje månad - om dottern skulle ha fått högt tryck, efterstarr, nystagmus eller grav skelning. Än så länge allt bra! Ta i trä! // Malibos: tror de att starren var medfödd eller har den kommit i efterhand? Önskar er lycka till! // carinai: tack så mkt för din berättelse - alltid uppskattat!! // Plingis - hur går det nu med lappträningen? Om ni förklarar att hon kanske måste opereras om hon inte anv lapp, skulle det ha effekt tro? // melanie78: hur gick det med blodproven + syndrom? De tog blodprov på dottern, kromosomodling, men det var inget avvikande. Jag var inte särskilt bekymrad till att börja med, utvecklingskurvorna såg bra ut och utseendet var inte heller avvikande. (Är medveten om att alla syndrom inte syns på utseendet...) I länken i trådstarten står det mer om syndrom + grå starr. // Oj då. Det här blev visst inte så kort. Kram och lycka till alla ni!