Medfödd gråstarr (kongenital katarakt), tråd 4
Hej alla!
Här kommer en ny medlem....
Vi fick en son den 19 juli år som bara ett dygn gammal fick diagnos medfödd grå starr på båda ögonen. Han opererades när han var 14 dagar. Efter det så har ju en rad av ögondroppar och besök på ögonmott förflutit och allt är så bra det kan vara så här långt. Jag hittade den här sidan ganska tidigt efter att han fått diagnos och följt vad som skrivits. Jag har varit ganska försiktig med att läsa på nätet eftersom jag varit "rädd" att läsa sådant som får mig/oss att bli nedslagen och ännu mer orolig än vad man blev från början....För det var chockartat att få diagnosen. Tänkte att de kan väl dubbelkolla på Ögon om nu barnläkaren ville det (Vid barnläkarundersökningen på BB alltså), men var alldeles övertygad om att allt var ok, bara att vi stött på en "nitisk"barnläkare. Men jag hade fel och det var ju naturligtvis en himla tur att läkaren var noggrann och att vår pojk fick en snabb operation. För den typen av katarakt som vår pojk har leder till syn enbart ljus och mörker utan operation. Så för oss var valet väldigt lätt gällande operera eller ej (tänker på tråden om de skulle operera eller ej).
För det mesta så har det ändå kännts ok efter att han opererats, men just idag är det en lite "tung" dag....Tänker trista tankar om att det inte ska gå bra, att han inte ska kunna se osv....Så därför tittade jag in här, kanske hitta lite uppmuntrande inlägg....Bekymren med lappar verkar faktiskt lite "uppmuntrande" på mig, lustigt nog. Då innebär det ju att det finns syn att träna. :) Men som sagt jag har en dag som är lite färgad i svart.
Ok, jag ska ge mig, långt inlägg! Dags att rycka upp sig lite, brukar inte vara så här "neggo", så det ändrar sig nog snart.
Promenad med världens finaste pojk i vagnen så känns det nog bättre sen!
Ha det gott alla!